Page 11 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 11
Koncepti odzivanja na nasilje
med ničelno toleranco in restorativnostjo
Robi Kroflič
Nasilje kot oblika proaktivne agresivnosti, za katero je značilno na-
merno uveljavljanje nesorazmerja moči med nasilnežem in žrtvi-
jo (Olweus, 1995: 11–12), velja za obliko ravnanja, ki ga za nedopu-
stno označujejo vse etične teorije oziroma moralni nauki. Zato se tudi v
pedagoškem kontekstu pojavlja označevanje nasilja kot nedopustne obli-
ke vedenja ne glede na pedagoško teorijo ali kulturni kontekst. Geslo »ni-
čelna toleranca do nasilja« se torej kaže kot splošno sprejeta norma ozi-
roma kot humanistična osnova politike ničelne tolerance. Shouse (2005:
312) zapiše, da ničelna toleranca »postane izraz humanističnih idealov s
tem, da je razumljena kot sredstvo za zaščito članov šolske skupnosti pred
resnimi zdravstvenimi in varnostnimi grožnjami”. Kako se odzvati na na-
silno vedenje, da bi preprečili njegovo nadaljnje pojavljanje, in kaj storiti,
da se nasilje sploh ne bi pojavilo v vzgojnem okolju, pa ostaja predmet šte-
vilnih razprav.
Kaj nam sporoča politika ničelne tolerance do nasilja?
Če sem geslo »ničelna tolerance do nasilja« opredelil kot splošno spreje-
to etično normo ne glede na teoretski in kulturni kontekst, znotraj politi-
ke ničelne tolerance naslavlja simbolno oziroma ekspresivno vlogo kazno-
vanja s tem, da »posreduje pomembna družbena sporočila in zagotavlja
močan občutek družbene kohezivnosti in kolektivnega zavedanja« (prav
tam: 311). Enostavno povedano: politika, ki vsako vrsto nasilja označi za
1 Članek Koncepti odzivanja na nasilje med ničelno toleranco in restorativnostjo je nastal v okviru
raziskovalnega programa št. P5–0174 Pedagoško-andragoške raziskave – Učenje in izobraževan-
je za kakovostno življenje v skupnosti, ki ga financira Javna agencija za raziskovalno dejavnost
Republike Slovenije.
9
med ničelno toleranco in restorativnostjo
Robi Kroflič
Nasilje kot oblika proaktivne agresivnosti, za katero je značilno na-
merno uveljavljanje nesorazmerja moči med nasilnežem in žrtvi-
jo (Olweus, 1995: 11–12), velja za obliko ravnanja, ki ga za nedopu-
stno označujejo vse etične teorije oziroma moralni nauki. Zato se tudi v
pedagoškem kontekstu pojavlja označevanje nasilja kot nedopustne obli-
ke vedenja ne glede na pedagoško teorijo ali kulturni kontekst. Geslo »ni-
čelna toleranca do nasilja« se torej kaže kot splošno sprejeta norma ozi-
roma kot humanistična osnova politike ničelne tolerance. Shouse (2005:
312) zapiše, da ničelna toleranca »postane izraz humanističnih idealov s
tem, da je razumljena kot sredstvo za zaščito članov šolske skupnosti pred
resnimi zdravstvenimi in varnostnimi grožnjami”. Kako se odzvati na na-
silno vedenje, da bi preprečili njegovo nadaljnje pojavljanje, in kaj storiti,
da se nasilje sploh ne bi pojavilo v vzgojnem okolju, pa ostaja predmet šte-
vilnih razprav.
Kaj nam sporoča politika ničelne tolerance do nasilja?
Če sem geslo »ničelna tolerance do nasilja« opredelil kot splošno spreje-
to etično normo ne glede na teoretski in kulturni kontekst, znotraj politi-
ke ničelne tolerance naslavlja simbolno oziroma ekspresivno vlogo kazno-
vanja s tem, da »posreduje pomembna družbena sporočila in zagotavlja
močan občutek družbene kohezivnosti in kolektivnega zavedanja« (prav
tam: 311). Enostavno povedano: politika, ki vsako vrsto nasilja označi za
1 Članek Koncepti odzivanja na nasilje med ničelno toleranco in restorativnostjo je nastal v okviru
raziskovalnega programa št. P5–0174 Pedagoško-andragoške raziskave – Učenje in izobraževan-
je za kakovostno življenje v skupnosti, ki ga financira Javna agencija za raziskovalno dejavnost
Republike Slovenije.
9