Page 192 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 192
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

Talents, Natural Lotery and Social (In)Equality

In an ‘ideal’ theory of distributive justice – of a liberal egalitarian pro­
venance in particular – talents are part of some sort ‘luck’. In fact, the
possession of a particular talent is arbitrary from a moral perspective as it
pertains to the ‘lottery of birth’ or ‘natural lottery’. On this basis, propo­
nents of egalitarianism derive the conclusion that individuals do not de­
serve the results of ‘natural lottery’. This paper analyses some of the ne­
glected or even overlooked dimension of talents (and the associated idea
of giftedness). The introductory part presents the ‘standard’ horizon on
the discussion of talent and the problems raised by individuals’ ‘natural’
differences. The next section identifies the basic dimensions of talents
Part three discusses the moral equivalence between ‘natural’ and ‘social’
inequalities that is part of the foundations of egalitarian conceptions of
distributive justice. The final part identifies two of the fundamental pro­
blems that call into question the coherence of egalitarian conceptions of
social (in)equality.
Key words: talents, natural lottery, social (in)equality, egalitarianism, edu­
cation of the gifted
Andraž Teršek

Univerze morajo postati, kar bi morale biti
– tudi zaradi pravice do izobraževanja

Znamenja o tem, katere poti za določanje in uresničevanje svoje družbe­
ne vloge ubirajo slovenske univerze, dajejo razloge za veliko zaskrbljenost.
Univerze so se pretežno podredile agresivni neoliberalni in finančno-ka­
pitalistični tržni logiki, po kateri naj bi bil posameznik kot univerzite­
tni učitelj ali raziskovalec vreden le toliko, kolikor denarja lahko zagoto­
vi s svojim delom na trgu. Avtonomije ne zahtevajo ali se je ne poslužujejo
niti tam, kjer bi to morale storiti (ne le, kjer bi to lahko storile). Akadem­
ski delavci se premalo osredotočajo na vsebino in etiko delovnih procesov
na univerzah. Postali so pasivni in apatični »sužnji« zrobotizirane teh­
nokratske razčlovečenosti. Tudi zato univerze znatno premalo skrbijo za
vzgojo kritično mislečih državljanov, s pristnim in kakovostnim znanjem
opolnomočenih moralnih osebnosti in civilno pogumnih izobražencev.
To je treba spremeniti. Takoj.
Ključne besede: univerze, akademska etika, akademska podrejenost neoli­
beralni tržni logiki, znanje – kot vrednota, demokracija

190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197