Page 187 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 187
povzetki

Marjan Šimenc

Moralna vzgoja: prenašanje vrednot in personifikacija morale

Sodobni govor o moralni vzgoji je zaznamovalo nasprotovanje Dur­
kheimovi tezi, da gre pri moralni vzgoji za sistem (družbenih) zapovedi,
ki se mu mora posameznik pokoravati. V ospredje moralne vzgoje stopita
aktivna vloga učencev, dialoškost, in avtonomija. Ena od konstitutivnih
gest sodobne moralne vzgoje je tako zagotoviti prostor svobode posame­
znika. Ta se zdi nezdružljiva s pozicijo pasivnega posameznika, na katere­
ga šola prenaša družbene vrednote. Zato se številni razmisleki o moralni
vzgoji začnejo na negativen način: moralna vzgoja je najprej »ne« določe­
nemu tipu moralne vzgoje, ki si subjekt podredi, da bi nanj prenesel druž­
bene vrednote. Ta začetni »ne« tako močno določi teren diskusije, da se
zdi, da je zavračanje vcepljanja vrednot tudi zavračanje prenašanja druž­
benih vrednot. Vendar pa se v konceptualizacijah moralne vzgoje pokaže
bolj zapleten odnos med posameznikom in družbo. Morala posameznika
presega in ni stvar njegove izbire, saj uravnava odnose med posamezniki,
po drugi strani pa je njen obstoj odvisen od posameznika, saj kot družbe­
na institucija obstaja le, če je sprejeta. Tako se zdi, da ima odnos do morale
performativno razsežnost, kar pomeni, da naš odnos do morale spreminja
samo moralo. Cilj moralne vzgoje tako ni vcepljanje obstoječe družbene
morale, cilj moralne vzgoje je, da se vzpostavi (oziroma prenaša) specifičen
odnos do nje, namreč odnos, da je morala naša skupna stvar.
Ključne besede: moralna vzgoja, prenašanje vrednot, avtonomija, mini­
malna moralnost, personalizacija morale

Moral education: Transmisison of Values and Personification
of Morality

Modern discourse on moral education has been marked by the oppositi­
on to Durkheim‘s thesis that moral education is a system of (social) rules
that the individual must obey. The active role of pupils, dialogue, and au­
tonomy occupy the central role in moral education. One of the constitu­
tive gestures of modern moral education is thus to protect the space of in­
dividual freedom. This seems incompatible with the position of a passive
individual to whom the school transmits social values. Therefore, reflecti­
ons on moral education often begin in a negative way: moral education is
first of all »not« to a certain type of moral education that the subject su­
bordinates to pass on social values t​​ o him.
This initial »not« so strongly determines the terrain of the discussion
that it seems that rejection of the inculcation of values ​a​ lso rejects the
transmission of social values. However, different conceptualizations of

185
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192