Page 187 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 187
povzetki
Marjan Šimenc
Moralna vzgoja: prenašanje vrednot in personifikacija morale
Sodobni govor o moralni vzgoji je zaznamovalo nasprotovanje Dur
kheimovi tezi, da gre pri moralni vzgoji za sistem (družbenih) zapovedi,
ki se mu mora posameznik pokoravati. V ospredje moralne vzgoje stopita
aktivna vloga učencev, dialoškost, in avtonomija. Ena od konstitutivnih
gest sodobne moralne vzgoje je tako zagotoviti prostor svobode posame
znika. Ta se zdi nezdružljiva s pozicijo pasivnega posameznika, na katere
ga šola prenaša družbene vrednote. Zato se številni razmisleki o moralni
vzgoji začnejo na negativen način: moralna vzgoja je najprej »ne« določe
nemu tipu moralne vzgoje, ki si subjekt podredi, da bi nanj prenesel druž
bene vrednote. Ta začetni »ne« tako močno določi teren diskusije, da se
zdi, da je zavračanje vcepljanja vrednot tudi zavračanje prenašanja druž
benih vrednot. Vendar pa se v konceptualizacijah moralne vzgoje pokaže
bolj zapleten odnos med posameznikom in družbo. Morala posameznika
presega in ni stvar njegove izbire, saj uravnava odnose med posamezniki,
po drugi strani pa je njen obstoj odvisen od posameznika, saj kot družbe
na institucija obstaja le, če je sprejeta. Tako se zdi, da ima odnos do morale
performativno razsežnost, kar pomeni, da naš odnos do morale spreminja
samo moralo. Cilj moralne vzgoje tako ni vcepljanje obstoječe družbene
morale, cilj moralne vzgoje je, da se vzpostavi (oziroma prenaša) specifičen
odnos do nje, namreč odnos, da je morala naša skupna stvar.
Ključne besede: moralna vzgoja, prenašanje vrednot, avtonomija, mini
malna moralnost, personalizacija morale
Moral education: Transmisison of Values and Personification
of Morality
Modern discourse on moral education has been marked by the oppositi
on to Durkheim‘s thesis that moral education is a system of (social) rules
that the individual must obey. The active role of pupils, dialogue, and au
tonomy occupy the central role in moral education. One of the constitu
tive gestures of modern moral education is thus to protect the space of in
dividual freedom. This seems incompatible with the position of a passive
individual to whom the school transmits social values. Therefore, reflecti
ons on moral education often begin in a negative way: moral education is
first of all »not« to a certain type of moral education that the subject su
bordinates to pass on social values t o him.
This initial »not« so strongly determines the terrain of the discussion
that it seems that rejection of the inculcation of values a lso rejects the
transmission of social values. However, different conceptualizations of
185
Marjan Šimenc
Moralna vzgoja: prenašanje vrednot in personifikacija morale
Sodobni govor o moralni vzgoji je zaznamovalo nasprotovanje Dur
kheimovi tezi, da gre pri moralni vzgoji za sistem (družbenih) zapovedi,
ki se mu mora posameznik pokoravati. V ospredje moralne vzgoje stopita
aktivna vloga učencev, dialoškost, in avtonomija. Ena od konstitutivnih
gest sodobne moralne vzgoje je tako zagotoviti prostor svobode posame
znika. Ta se zdi nezdružljiva s pozicijo pasivnega posameznika, na katere
ga šola prenaša družbene vrednote. Zato se številni razmisleki o moralni
vzgoji začnejo na negativen način: moralna vzgoja je najprej »ne« določe
nemu tipu moralne vzgoje, ki si subjekt podredi, da bi nanj prenesel druž
bene vrednote. Ta začetni »ne« tako močno določi teren diskusije, da se
zdi, da je zavračanje vcepljanja vrednot tudi zavračanje prenašanja druž
benih vrednot. Vendar pa se v konceptualizacijah moralne vzgoje pokaže
bolj zapleten odnos med posameznikom in družbo. Morala posameznika
presega in ni stvar njegove izbire, saj uravnava odnose med posamezniki,
po drugi strani pa je njen obstoj odvisen od posameznika, saj kot družbe
na institucija obstaja le, če je sprejeta. Tako se zdi, da ima odnos do morale
performativno razsežnost, kar pomeni, da naš odnos do morale spreminja
samo moralo. Cilj moralne vzgoje tako ni vcepljanje obstoječe družbene
morale, cilj moralne vzgoje je, da se vzpostavi (oziroma prenaša) specifičen
odnos do nje, namreč odnos, da je morala naša skupna stvar.
Ključne besede: moralna vzgoja, prenašanje vrednot, avtonomija, mini
malna moralnost, personalizacija morale
Moral education: Transmisison of Values and Personification
of Morality
Modern discourse on moral education has been marked by the oppositi
on to Durkheim‘s thesis that moral education is a system of (social) rules
that the individual must obey. The active role of pupils, dialogue, and au
tonomy occupy the central role in moral education. One of the constitu
tive gestures of modern moral education is thus to protect the space of in
dividual freedom. This seems incompatible with the position of a passive
individual to whom the school transmits social values. Therefore, reflecti
ons on moral education often begin in a negative way: moral education is
first of all »not« to a certain type of moral education that the subject su
bordinates to pass on social values t o him.
This initial »not« so strongly determines the terrain of the discussion
that it seems that rejection of the inculcation of values a lso rejects the
transmission of social values. However, different conceptualizations of
185