Page 57 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 57
primerjava prepričanj med vzgojitelji in učitelji o strokovnih izpopolnjevanjih ...
(Lucariello idr., 2015) opozarja na problem prepričanj pedagoških delav-
cev v različnih izobraževalnih obdobjih, kar lahko vpliva na kontinuite-
to in kakovost izobraževalnih pristopov. Rezultati raziskave TALIS 2018
(OECD, 2019) kažejo, da so med strokovnimi izpopolnjevanji učiteljev pri-
ljubljeni tečaji in seminarji, kar je pomembno v kontekstu rezultatov pisme-
nosti, predstavljenih v mednarodnih raziskavah PIRLS 2021 in PISA 2022.
Ključno vprašanje v tej raziskavi je preučevanje prepričanj vzgojiteljev
in učiteljev o strokovnem izpopolnjevanju, saj je to še posebej pomembno
v kontekstu intenzivnih sprememb na področju pismenosti (Bralna pisme-
nost otrok v Republiki Sloveniji, 2020; Klemenčič in Mirazchiyski, 2023;
Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti, 2023). Z raziskavo želimo
prispevati k boljšemu razumevanju pomena strokovnega izpopolnjevan ja
za izboljšanje pedagoških praks na področju (pred)opismenjevanja ter pre-
učiti pogoje za spodbujanje in razvijanje teh spretnosti.
3 Cilj raziskave
Cilj raziskave je bil analizirati prepričanja anketiranih vzgojiteljev in učitel-
jev o strokovnem izpopolnjevanju na področju (pred)opismenjevanja, pri-
spevati k razpravi o pomenu dodatnega strokovnega izobraževanja ter pre-
dlagati smernice za krepitev izvajanja (pred)opismenjevalnih dejavnosti v
zgodnjem in začetnem obdobju razvijanja pismenosti.
4 Metodološka opredelitev raziskave
Raziskovalni pristop in metoda
V raziskavi je bil uporabljen kvantitativni raziskovalni pristop s kavzalno-
-eksperimentalno metodo (Sagadin, 2007, Cohen idr., 2018).
Opis vzorca raziskave
Vzorec raziskave je bil neslučajnostni, namenski, kar pomeni, da so bili
udeleženci izbrani na podlagi specifičnih kriterijev, povezanih z name-
nom raziskave. V slednjo je bilo vključenih šest vrtcev in šest osnovnih
šol iz različnih regij Slovenije. V raziskavi je sodelovalo 31 vzgojiteljev, ki
so izvajali dejavnosti za razvijanje predopismenjevalnih spretnosti v vrtcu
ali prvem razredu osnovne šole. Povprečna starost vzgojiteljev je bila 46,3
leta, pri čemer je bil vzorec glede delovnih izkušenj precej heterogen. Ve-
čina vzgojiteljev je imela visokošolsko strokovno (48,4 %) ali srednješolsko
57