Page 216 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 216
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
Skupnostno učenje odraslih kot ogrodje za občansko
znanost
Johanna Amalia Robinson, Anton Gradišek, Danilo Bevk,
Nevenka Bogataj
Kampanja »Opazovanje obiskovalcev sončnic« je potekalo v okviru pro-
jekta Podnebni cilji v vzgoji in izobraževanju, katerega cilj je bil vključi-
tev podnebnih sprememb v izobraževanje. V strokovno zasnovani in vode-
ni kampanji občanske znanosti za odrasle smo opazovali opraševalce zato,
ker so pokazatelj stanja okolja in se odzivajo na njegove spremembe, tudi
tiste, ki jih pogojuje podnebje. Udeleženci so posadili sončnice na svojih
vrto vih in opazovali njihovo rast, nato pa so beležili prisotnost opraševal-
cev na njihovih cvetovih. Podporo so nudili strokovnjaki za opraševalce in
za občansko znanost s pomočjo več orodij ter pristopov, npr. s predavan-
ji, z učnim gradivom, s spletnim kvizom in podporno skupino na Facebo-
oku. Sodelovali niso le posamezniki, ampak tudi skupine. Posebej so se iz-
kazali študijski krožki, ki so bili zelo prilagodljivi na nepričakovane izzive,
kot so slaba kalitev sončnic, vremenske nevšečnosti in težave pri prepozna-
vanju opraševalcev. Posamezniki so spoznali opraševalce in njihovo vlogo
v okol ju, kampanja pa je poleg tega tudi spodbudila socialno učenje in iz-
gradnjo skupnosti. Zato je učinkov kampanje več: boljše razumevanje eko-
sistemov in vloge ljudi v njih, ekološka ozaveščenost, motivacija za nadalj-
nje okoljske aktivnosti ter za učenje. Evalvacija je zato ugodna tudi z vidika
doseganja nacionalnih ciljev izobraževanja odraslih, npr. za vključitev iz-
obraževalno manj aktivnih ljudi na podeželju, ki so oddaljeni od izobraže-
valnih institucij. Z vidika razvoja zelenih kompetenc odraslih smo spoznali
pomen dolgoročnejše iterativne vzajemne komunikacije in strokovne pod-
pore učečim se. Na splošno smo pokazali učinkovitost občanske znano-
sti za vključevanje odraslih v izobraževanje, za okoljsko izobraževanje na-
sploh ter za reševanje okoljskih izzivov.
Ključne besede: izobraževanje odraslih, občanska znanost, skupnostno
učenje, opraševalci, transformativno učenje
216