Page 214 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 214

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
                 Vzdolžna analiza COVID-19 anksioznosti
                 in duševnega blagostanja med zaprtjem: vloga čustvene
                 samoučinkovitosti in prakticiranja čuječnosti pri odraslih
                 Slovencih – spoznanja za duševno zdravje in izobraževanje
                 po pandemiji
            Maša Vidmar, Ana Kozina, Manja Veldin, Tina Pivec, Igor Peras
            Čeprav pandemija covida-19 ni več prisotna, se podatki, zbrani v času pan-
            demije, še vedno uporabljajo v raziskavah in lahko prinašajo nove vpogle-
            de, relevantne za različna področja, med drugim tudi za duševno zdravje
            in izobraževanje. Pandemija covida-19 in omejitve, ki so jih uvedle vlade po
            svetu, da bi preprečile širjenje virusa, so ustvarile ogromno zdravstveno in
            gospodarsko breme ter tudi izzive za naše duševno zdravje. V tej raziska-
            vi smo med prvim zaprtjem in ukrepi omejevanja gibanja zaradi covida-19
            v Sloveniji tri tedne vzdolžno spremljali tedenske spremembe v dušev-
            nem blagostanju in situacijski anksioznosti, povezani s covidom-19 (s co-
            vidom-19 povezana anksioznost) na priložnostnem vzorcu odraslih oseb
            (T1: n = 45; 86,7 % žensk). Modeli latentnih krivulj rasti brez pogojev (LGC)
            so pokazali pomembne razlike v začetnih ravneh s covidom-19 povezane
              anksioznosti in duševnega blagostanja med udeleženci. Raven s covidom-19
            povezane anksioznosti se je sčasoma pomembno znižala, sprememb v du-
            ševnem blagostanju pa ni bilo opaziti. V modelu LGC s časovno invariat-
            nimi kovariati je čustvena samoučinkovitost napovedovala začet ne ravni
            s covidom-19 povezane anksioznosti in duševnega blagostanja; nižje ravni
            čustvene samoučinkovitosti so bile povezane z višjimi začetnimi ravnmi s
            covidom-19 povezane anksioznosti in nižjimi začetnimi ravnmi duševne-
            ga blagostanja. Pri udeležencih z nižjo čustveno samoučinkovitostjo se je s
            covidom-19 povezana anksioznost strmeje zmanjševala, kar kaže na stabil-
            nejši potek pri posameznikih z večjo čustveno samoučinkovitostjo. Prakti-
            ciranje čuječnosti ni bilo povezano niti z začetno ravnjo (presečišče) niti s
            tempom spreminjanja v času (naklon) s covidom-19 povezane anksioznosti
            ali duševnega blagostanja. Ugotovitve kažejo na pomen razvijanja čustvene
            samoučinkovitosti, kar lahko poteka v kontekstu nacionalnih preventivnih
            programov na področju duševnega zdravja, lahko pa tudi skozi integracijo
            socialnih in čustvenih kompetenc v izobraževanje.
            Ključne besede: duševno blagostanje, preventiva, s covidom-19 povezana
            anksioznost, čustvena samoučinkovitost, čuječnost, covid-19




            214
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219