Page 110 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 110

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            Participativni pristopi lahko spodbujajo opolnomočenje mladih (Hod-
            son idr., 2019), saj jih aktivno spodbujajo, da delijo svoje ideje, glas in želje
            ter tako postanejo del rešitve, prilagojene njihovim potrebam. Za namene
            vključevanja učencev_k v raziskovalni proces obstajajo različne navdihu-
            joče metode (Messiou idr., 2014; Ainscow in Messiou, 2018). Ni dovolj, da
            učence_ke vprašamo za njihovo mnenje, ampak morajo biti vključeni_e
            v proces kot soraziskovalci. Kadar so vključeni_e v to vlogo, sta potreb-
            ni skupna priprava in seznanitev z raziskovalnim procesom. Ugotoviti je
            treba skupni namen in razumevanje naloge, ki jo je treba opraviti, npr.
            oblikovan je pouka na način, ki vključuje vse učence_ke, zagotavljanje, da
            se lahko vsi učijo na dober način, ali da je digitalni program zasnovan tako,
            da kar najbolje ustreza potrebam vseh učencev_k (Messiou idr., 2014)
                 Raziskovalci so pri zagotavljanju participativnih pristopov soočeni z
            nekaterimi izzivi, ki pa jih je mogoče razrešiti. Ključna izziva sta poveza-
            na z zagotavljanjem vključenosti in aktivnega sodelovanja vseh prisotnih
            v participativnih dejavnostih. To  je mogoče ublažiti  s skrbno premišlje-
            nim didaktičnim pristopom, ki vključuje kratke dejavnosti z jasnimi cilji
            in uporablja scenarije z jasnimi primeri, s katerimi se lahko udeleženci po-
            istovetijo (Thabrew idr., 2018). Poleg tega lahko odprto in varno vzdušje, za
            katerega sta značilni potrpežljivost in prilagodljivost, spodbuja sodelovanje
            in ustvarjalnost (Bevan Jones idr., 2020). Izziv, ki zahteva posebno pozor-
            nost, je morebitno neravnovesje moči raziskovalcev na eni in udeležencev
            na drugi strani, zlasti kadar so vključeni otroci in mladostniki (Orlowski
            idr., 2015). Tudi v tem primeru lahko ustvarjanje varnega in zaupanja vred-
            nega okolja s pregledno komunikacijo in ponujanjem možnosti izbire pri-
            pomore k izravnavi neenakosti (Bevan Jones idr., 2020). Odgovornost za
            ustvarjanje takšnega okolja nosijo odrasli (raziskovalci/vodje delavnic).

                 1.3.1  Izvedba participativnega pristopa
            Zagotavljanje in priprava digitalnega programa, ki bo za učence in učenke
            zanimiv za uporabo, torej temelji na vključevanju ciljne skupine že v fazo
            oblikovanja digitalnega programa. To smo izvedli preko participatornih
            delavnic, v katerih je bil pomemben poudarek tudi na zagotavljanju odpr-
            tega (sprejemajočega) in varnega vzdušja (podrobneje so delavnice in nači-
            ni vključevanja učencev_k v razvoj programa opisane v razdelku Metoda).
                 Participativni pristop, kot smo ga uporabili v projektu me_HeLi-D,
            omogoča, da lažje zagotavljamo skladnost z vsakodnevnimi izkušnjami
            mladih in s tem krepimo duševno zdravje na način, ki je mladim blizu. Poleg


            110
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115