Page 108 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 108
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
14. letom starosti povečujejo tveganje za razvoj duševnih motenj v odrasli
dobi (Mul raney idr., 2021). Poleg tega novejša spoznanja kažejo na paradig-
mo duševnega zdravja, ki se osredotoča na dokončno ugotovljene motnje
duševnega zdravja v odrasli dobi, medtem ko relativno zanemarja prizade-
vanja za preprečevanje in zgodnje obravnavanje v mladosti (Uhlhaas idr.,
2023). Pomembno je tudi, da ima vsak sedmi mladostnik, star med deset in
19 let, težave, povezane z duševnim zdravjem, vendar se te pogosto ne zdra-
vijo (WHO, 2021). Nedavna pandemija covida-19 s spremljajočimi omeje-
valnimi ukrepi (zaprtje, socialna izolacija) je še povečala zaskrbljenost gle-
de duševnega zdravja mladih (Ford idr., 2021).
Tveganja, povezana z duševnim zdravjem v mladostništvu, je mogo-
če ublažiti z razvojem na dokazih temelječih preventivnih programov. Pro-
grami duševnega zdravja posegajo na različna področja, npr. pismenost v
duševnem zdravju, anksioznost, depresivnost, rezilientnost, čuječnost, is-
kanje virov pomoči. V zadnjem času je opaziti velik porast tovrstnih pro-
gramov in orodij, ki so delno ali v celoti digitalni (Bergin idr., 2020), kar
lahko razumemo kot odziv na življenjske navade in preference mladih. Cilj
triletnega projekta Erasmus+ me_HeLi-D (Krepitev duševnega zdravja in
rezilientnosti mladih s pomočjo digitalnih virov) je razviti digitalno, prila-
godljivo, z dokazi podprto, učinkovito, za ciljno skupino specifično, na raz-
nolikost občutljivo in prostodostopno spletno orodja za učence_ke (12–15
let), ki podpira njihove osebne vire, jih opolnomoči na področju duševnega
zdravja in poveča njihovo pismenost na tem področju. Posebnost progra-
ma je poudarek na občutljivosti za raznolikost ter združevanju znanstve-
nega ter participativnega pristopa. Opravili smo dva sistematična pregleda
znanstvene literature, v katerih smo analizirali obstoječe digitalne progra-
me na področju duševnega zdravja (Wright idr., 2023; Reitegger idr., 2024,
sprejet v publikacijo). Participativni pristop opisujemo v nadaljevanju.
1.2 Psihoedukativne (izobraževalne) vsebine v programih duševnega
zdravja za mlade – pismenost o duševnem zdravju
Ključni del programa me_HeLi-D temelji na psihoedukativnih vsebinah,
ki se osredinjajo na teme, povezane z duševnim zdravjem mladih, in so
pri pravljene z namenom spodbujanja pismenosti o duševnem zdravju med
mladimi. Proces psihoedukacije vključuje izobraževanje ciljne skupine
o določenih izzivih v življenju, pomoč pri razvoju družbene podpore in
podpore z viri za obvladovanje izziva ter razvijanje veščin obvladovanja in
končno spopadanja z izzivom (Walsh, 2023). To pomeni, da je psihoedukacija
108