Page 109 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 109

razumevanje perspektive mladih glede predstavitve izobraževalnih vsebin ...
            namenjena pridobivanju znanja na področju duševnega zdravja in iskanja
            ustreznih virov pomoči, ko je prepoznana potreba po tem (pri sebi ali dru-
            gih). Intervencije, ki temeljijo na psihoedukativnih vsebinah, so ustvarjene
            z namenom zagotavljanja točnih in nestigmatiziranih informacij o dušev-
            nem zdravju ter duševnih motnjah (Riebschleger idr., 2019). Psihoeduka-
            tivne vsebine v programu me_HeLi-D temeljijo na literaturi, povezani z
            duševnim zdravjem, in so pripravljene v skladu z na dokazih temelječimi
            izsledki (Wright idr., 2023; Reitegger idr., 2024 v recenziji), ki se osredin-
            jajo na to, kako vsebine najprimerneje in najučinkoviteje predstaviti cilj-
            ni skupini. Obenem pa so pri pripravi psihoedukativnih vsebin sodelova-
            li tudi mladostniki v okviru participativnih delavnic, kar pomeni, da so pri
            oblikovanju vsebin upoštevane želje ter potrebe ciljne skupine. V prispev-
            ku predstavljamo del rezultatov teh delavnic ter tudi načine, kako smo jih
            v programu naslovili. Psihoedukacija, kot jo razumemo v projektu me_He-
            Li-D, torej temelji na ozaveščanju učencev_k o duševnem zdravju, krepitvi
            znanja na področju duševnega zdravja in razvijanju kompetenc za učinko-
            vito soočanje z izzivi na področju duševnega zdravja.


                 1.3  Projekt me_HeLi-D in participativni pristop
            Program me_HeLi-D razvijamo v okviru participativnega pristopa (v na-
            daljevanju PRP) (Orlowski idr., 2015; Unger, 2013). Participativno raz-
            iskovanje, kot ga opisuje Hella Unger (2013), je krovni izraz za raziskoval-
            ne pri stope, ki vključujejo udeležence kot soraziskovalce v raziskovalnem
            procesu, da bi skupaj raziskovali in vplivali na družbeno realnost. V tem
            se razlikujejo od tradicionalnega raziskovalnega pristopa, pri katerem cilj-
            na populacija – v tem primeru mladostniki – pogosto ostaja pasivni pre-
            jemnik, zato je potrebna sprememba perspektive dojemanja njene vloge v
            raziskovalnem procesu (Hodson idr., 2019; Orlowski idr., 2015). Soobliko-
            vanje in so ustvarjanje spadata med participativne raziskovalne pristope ter
            se nanašata na procese skupnega oblikovanja s kolektivno ustvarjalnostjo
            – v našem primeru torej razvoj digitalnega programa neposredno s ciljno
            populacijo (Thabrew idr., 2018). V teh procesih mora biti partnerstvo med
            raziskovalcem in udeleženci demokratično (Orlowski idr., 2015), pri čemer
            so vključeni udeleženci zaradi svojih izkušenj obravnavani kot strokovnja-
            ki in aktivno sodelujejo pri iskanju možnih rešitev (Thabrew idr., 2018).
                 Opolnomočenje je še ena ključna sestavina PRA (Unger, 2013) in še eno
            vodilno načelo vključevanja. Nanaša se na omogočanje in podpiranje ljudi,
            da se zavedajo svojih prednosti in virov ter da lahko sami rešujejo probleme.


                                                                              109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114