Page 56 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 56
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse
30,9 % učencev, v skupini A pa le 19,4 % učencev. Beseda »krompir« je sesta-
vljena iz sedmih črk. Zahtevnost branja besede povečata dva soglasniška
sklopa, in sicer »kr« na začetku besede in »mp« znotraj besede. Iz rezulta-
tov te tabele razberemo še zanimivost, da le 25 % vseh učencev skupin A in
B prebere besedi »sliva« in »krompir«.
Prav tako se v branju najzahtevnejšega sklopa besed odraža vpliv (ne)
spodbudnega okolja. Rezultati naše raziskave potrjujejo ugotovitve drugih
raziskav (Ecalle et al., 2006; Lathouras et al., 2019).
Tabela 14: Rezultati - testa skupin A in B v zmožnosti branja »sklopa besed 4«
Besede Skupina A Skupina B Skupaj Rezultati
χ2- testa
jesen
slive 0 1 0 1 010 1
torba f f% f f% f f% f f% f f%
krompir χ2 p
78 79,6 20 20,4 61 64,9 33 35,1 139 72,4 53 27,6 χ2=5,187
p = 0,023
83 84,7 15 15,3 61 64,9 33 35,1 144 75,0 48 25,0 χ2= 10,032
p = 0,002
77 78,6 21 21,4 57 60,6 37 39,4 134 69,8 58 30,2 χ2 = 7,319
p = 0,007
79 80,6 19 19,4 65 69,1 29 30,9 144 75,0 48 25,0 χ2= 3,363
p = 0,067
Zaključek
Raziskava je pokazala pomembno razliko v branju med učenci skupin A in
B. V skupini B srečamo več učencev, ki berejo že ob vstopu v 1. razred. To
pomeni, da so se učenci naučili brati že pred všolanjem. Znano je, da če so
predšolski otroci v vrtcu in okolju deležni ustreznega spodbujanja na go-
vornem področju ter vidnega in slušnega zaznavanja in pridobijo določeno
znanje o pisnem jeziku (črke, besede, knjige), pogosto spontano vstopijo v
svet branja (Pečjak, 1999; Ropič Kop, 2020).
Raziskava je izčrpno odgovorila na naša vprašanja. Med učenci osnov-
nih šol na območju nizkega socialno-ekonomskega statusa je pomembno
več učencev z manjšim predznanjem. Rezultati raziskave opozorijo na po-
membne stvari v praksi. Predšolsko obdobje mora načrtno skrbeti za us-
pešen govorni razvoj otrok, razvijati vidno in slušno zaznavanje ter nuditi
otrokom pestre izkušnje v svetu črk in knjig za razvijanje bralnega intere-
sa. Prav tako je pomembno zgodnje odkrivanje učencev, ki potrebujejo po-
moč pri učenju branja. Ko so težave manjše, jih lažje odpravimo oziroma
omilimo.
56
30,9 % učencev, v skupini A pa le 19,4 % učencev. Beseda »krompir« je sesta-
vljena iz sedmih črk. Zahtevnost branja besede povečata dva soglasniška
sklopa, in sicer »kr« na začetku besede in »mp« znotraj besede. Iz rezulta-
tov te tabele razberemo še zanimivost, da le 25 % vseh učencev skupin A in
B prebere besedi »sliva« in »krompir«.
Prav tako se v branju najzahtevnejšega sklopa besed odraža vpliv (ne)
spodbudnega okolja. Rezultati naše raziskave potrjujejo ugotovitve drugih
raziskav (Ecalle et al., 2006; Lathouras et al., 2019).
Tabela 14: Rezultati - testa skupin A in B v zmožnosti branja »sklopa besed 4«
Besede Skupina A Skupina B Skupaj Rezultati
χ2- testa
jesen
slive 0 1 0 1 010 1
torba f f% f f% f f% f f% f f%
krompir χ2 p
78 79,6 20 20,4 61 64,9 33 35,1 139 72,4 53 27,6 χ2=5,187
p = 0,023
83 84,7 15 15,3 61 64,9 33 35,1 144 75,0 48 25,0 χ2= 10,032
p = 0,002
77 78,6 21 21,4 57 60,6 37 39,4 134 69,8 58 30,2 χ2 = 7,319
p = 0,007
79 80,6 19 19,4 65 69,1 29 30,9 144 75,0 48 25,0 χ2= 3,363
p = 0,067
Zaključek
Raziskava je pokazala pomembno razliko v branju med učenci skupin A in
B. V skupini B srečamo več učencev, ki berejo že ob vstopu v 1. razred. To
pomeni, da so se učenci naučili brati že pred všolanjem. Znano je, da če so
predšolski otroci v vrtcu in okolju deležni ustreznega spodbujanja na go-
vornem področju ter vidnega in slušnega zaznavanja in pridobijo določeno
znanje o pisnem jeziku (črke, besede, knjige), pogosto spontano vstopijo v
svet branja (Pečjak, 1999; Ropič Kop, 2020).
Raziskava je izčrpno odgovorila na naša vprašanja. Med učenci osnov-
nih šol na območju nizkega socialno-ekonomskega statusa je pomembno
več učencev z manjšim predznanjem. Rezultati raziskave opozorijo na po-
membne stvari v praksi. Predšolsko obdobje mora načrtno skrbeti za us-
pešen govorni razvoj otrok, razvijati vidno in slušno zaznavanje ter nuditi
otrokom pestre izkušnje v svetu črk in knjig za razvijanje bralnega intere-
sa. Prav tako je pomembno zgodnje odkrivanje učencev, ki potrebujejo po-
moč pri učenju branja. Ko so težave manjše, jih lažje odpravimo oziroma
omilimo.
56