Page 255 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 255
učitelji v obdobju prve razglasitve epidemije covid-19 ...
notranjih in/ali telesnih vaj z namenom ugotavljanja, ali so vaje možen vir
podpore psihološkemu funkcioniranju v času pandemije COVID-19. Na
vzorcu učiteljev nismo ugotovili statistično značilnih razlik, vendar pa se
je mejna vrednost statistične značilnosti pokazala na spremenljivki zado-
voljstvo z življenjem v času pandemije COVID-19 pri izvajanju telesnih vaj,
kar nakazuje, da učitelji, ki bolj pogosto izvajajo telesne vaje, poročajo o viš-
jem zadovoljstvu z življenjem v primerjavi z učitelji, ki vaj ne izvajajo. Na
podlagi tega smo skupine primerjali med seboj na celotnem vzorcu. Ugo-
tovili smo, da so udeleženci, ki izvajajo notranje vaje poročali o statistič-
no značilnih višjih ravneh zadovoljstva z življenjem v času pandemije CO-
VID-19 v primerjavi s posamezniki, ki notranjih vaj ne izvajajo. Prav tako
smo podobno ugotovili za udeležence, ki izvajajo telesne vaje, saj so poro-
čali o statistično značilnih višjih ravneh zadovoljstva z življenjem v času
pandemije COVID-19 v primerjavi s posamezniki, ki vaj ne izvajajo. Podob-
ne razlike se kažejo tudi v višjih ravneh duševnega blagostanja posamezni-
kov, ki izvajajo notranje in telesne vaje v primerjavi s posamezniki, ki vaj
ne izvajajo, vendar ne moremo govoriti o statistični značilnosti razlik, saj
sta rezultata statistično mejna glede na Bonferronijevo korekcijo. Na pod-
lagi tega zaključujemo, da so notranje in telesne vaje lahko podpora boljše-
mu psihološkemu delovanju v času pandemije COVID-19. Ta ugotovitev je
v skladu s preteklimi ugotovitvami raziskav (Keng et al., 2011; Vøllestad et
al., 2012), ki so poročale o povezavi med boljšim psihološkim funkcionira-
njem in izvajanjem čuječnostih tehnik (na meditaciji temelječih in na jogi
temelječih).
Raziskava doprinaša k naraščajočemu številu študij na temo psiholo-
škega delovanja v času pandemije COVID-19 in prinaša spoznanja veza-
na na opravljanje učiteljskega poklica v primerjavi z zdravstvenim osebjem
in drugimi poklici. Glede na pregledano literaturo, je pričujoča raziska-
va med prvimi primerjala različne skupine poklicev med seboj. Nenaza-
dnje, pa je raziskava deloma potrdila učinkovitost notranjih in telesnih vaj
pri zagotavljanju boljšega psihološkega delovanja v času pandemije. Kljub
izpostavljenemu doprinosu, ima raziskava nekatere pomanjkljivosti. Prva
pomanjkljivost se nanaša na relativno majhen vzorec udeležencev iz vidi-
ka zastopanosti v posamezni skupini (učitelji in zdravstveno osebje). Dru-
ga pomanjkljivost se nanaša na nereprezentativnost priložnostnega vzor-
ca (večinoma ženske, izkušnje z izvajanjem notranjih in telesnih vaj). Tretja
pomanjkljivost se nanaša zgolj na preučevanje enega specifičnega vidika, ki
je bil v tej študiji opravljanje določenega poklica, pri čemer se niso pokazale
255
notranjih in/ali telesnih vaj z namenom ugotavljanja, ali so vaje možen vir
podpore psihološkemu funkcioniranju v času pandemije COVID-19. Na
vzorcu učiteljev nismo ugotovili statistično značilnih razlik, vendar pa se
je mejna vrednost statistične značilnosti pokazala na spremenljivki zado-
voljstvo z življenjem v času pandemije COVID-19 pri izvajanju telesnih vaj,
kar nakazuje, da učitelji, ki bolj pogosto izvajajo telesne vaje, poročajo o viš-
jem zadovoljstvu z življenjem v primerjavi z učitelji, ki vaj ne izvajajo. Na
podlagi tega smo skupine primerjali med seboj na celotnem vzorcu. Ugo-
tovili smo, da so udeleženci, ki izvajajo notranje vaje poročali o statistič-
no značilnih višjih ravneh zadovoljstva z življenjem v času pandemije CO-
VID-19 v primerjavi s posamezniki, ki notranjih vaj ne izvajajo. Prav tako
smo podobno ugotovili za udeležence, ki izvajajo telesne vaje, saj so poro-
čali o statistično značilnih višjih ravneh zadovoljstva z življenjem v času
pandemije COVID-19 v primerjavi s posamezniki, ki vaj ne izvajajo. Podob-
ne razlike se kažejo tudi v višjih ravneh duševnega blagostanja posamezni-
kov, ki izvajajo notranje in telesne vaje v primerjavi s posamezniki, ki vaj
ne izvajajo, vendar ne moremo govoriti o statistični značilnosti razlik, saj
sta rezultata statistično mejna glede na Bonferronijevo korekcijo. Na pod-
lagi tega zaključujemo, da so notranje in telesne vaje lahko podpora boljše-
mu psihološkemu delovanju v času pandemije COVID-19. Ta ugotovitev je
v skladu s preteklimi ugotovitvami raziskav (Keng et al., 2011; Vøllestad et
al., 2012), ki so poročale o povezavi med boljšim psihološkim funkcionira-
njem in izvajanjem čuječnostih tehnik (na meditaciji temelječih in na jogi
temelječih).
Raziskava doprinaša k naraščajočemu številu študij na temo psiholo-
škega delovanja v času pandemije COVID-19 in prinaša spoznanja veza-
na na opravljanje učiteljskega poklica v primerjavi z zdravstvenim osebjem
in drugimi poklici. Glede na pregledano literaturo, je pričujoča raziska-
va med prvimi primerjala različne skupine poklicev med seboj. Nenaza-
dnje, pa je raziskava deloma potrdila učinkovitost notranjih in telesnih vaj
pri zagotavljanju boljšega psihološkega delovanja v času pandemije. Kljub
izpostavljenemu doprinosu, ima raziskava nekatere pomanjkljivosti. Prva
pomanjkljivost se nanaša na relativno majhen vzorec udeležencev iz vidi-
ka zastopanosti v posamezni skupini (učitelji in zdravstveno osebje). Dru-
ga pomanjkljivost se nanaša na nereprezentativnost priložnostnega vzor-
ca (večinoma ženske, izkušnje z izvajanjem notranjih in telesnih vaj). Tretja
pomanjkljivost se nanaša zgolj na preučevanje enega specifičnega vidika, ki
je bil v tej študiji opravljanje določenega poklica, pri čemer se niso pokazale
255