Page 19 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 19
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-339-4.19-26

Kaj vpliva na učiteljevo izbiro učbenika?

Milena Ivanuš Grmek, Monika Mithans, Polona Jančič Hegediš
Uvod

Učbenik je posebna zvrst strokovne literature, ki jo določata vsebina in

ciljna publika. Definicija učbenika je odvisna od šolskega sistema, saj vse-
bino v najširšem smislu določa država z učnimi načrti, ki zajemajo vsebin-
ske in operativne cilje predmeta oz. predmetnega področja (Turk Škraba,
2006). Učbenik je učna knjiga, v kateri je znanost oz. stroka preobliko-
vana tako, da je dostopna vsem učencem, ki učbenik uporabljajo (Ivanuš
Grmek, 2003). V 2. členu Pravilnika o potrjevanju učbenikov (2015) je učbe-
nik opredeljen kot osnovno učno gradivo za doseganje vzgojno-izobraže-
valnih ciljev in standardov znanja, opredeljenih v učnem načrtu oz. katalo-
gu znanja. Iz tega lahko razumemo, da lahko imajo učbeniki velik vpliv na
uresničevanje ciljev učnega načrta (Hadar, 2017). Uporaba učbenika je ve-
zana na določen šolski predmet in stopnjo izobraževanja (Pravilnik o po-
trjevanju učbenikov, 2. člen, 2015). Tako lahko učbeniku, kot temeljni šol-
ski knjigi, ki jo učenci uporabljajo vsak dan (Ivanuš Grmek, 2003; Mullis,
Martin, Foy & Arora, 2012), pripišemo odločilno vlogo pri poučevanju šol-
skih predmetov (Skela, 2008).

Učbenik, eno izmed temeljnih učnih sredstev (Kovač idr., 2005), je na-
menjen uporabi tako učencem kot učiteljem (Remillard, 2005). Lahko je v
funkciji učiteljevega poučevanja ali v funkciji učenja oz. učenčeve učne ak-
tivnosti (Štefanc, 2005). Tudi v skladu z 2. členom Pravilnika o potrjevanju

19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24