Page 68 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 68
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

za uveljavitev deželnega miru, za končanje verske in državljanjske vojne v
Češkem kraljestvu ter Reichu in tako za ponovno vzpostavitev delujočega
deželnega prava in uprave v deželah sv. Václava. Po drugi strani pa tudi za
naravnavo s katoliško stranjo, za kar sta si prizadevala zlasti diplomatska
kohorta koncila v Baselu ter cesar Sigismund Luksemburški.

Pomiritev z upornimi Čehi se je zdela izrazito pomembna tudi svete­
mu očetu. Kajti prav »češka zadeva« naj bi menda papeža Evgena IV. prip­
ravila do tega, da je sploh sklical Baselski koncil (1433), nato 11. marca 1436
izdal bulo, s katero je potrdil dogovor med Čehi in ostalim krščanstvom,
ter 18. septembra istega leta zavoljo dokončne potrditve naravnave s strani
češke delegacije trideset dni celo počakal z razpustitvijo koncila v Baselu in
z njegovim prenosom v italijansko Ferraro (Palacký III 1968, 612; Palacký
VI 1968, 560, op. 241).

Po pogajanjih na husitski strani (brnski sestanek; mesta z radikalno in
zmerno usmeritvijo; husitski teologi zmerne in taboritske smeri …) je priš­
lo v četrtek, 5. julija 1436, v Jihlavi do slavnostne razglasitve kompaktatov,
ki velja za vrhunec celotnega husitskega obdobja (Šmahel 3 1996, 312). Na
razglasitvi so bili poleg cesarja Sigismunda prisotni legati baselskega kon­
cila ter vsi poglavitni češki politični in cerkveni dostojanstveniki – deželni
upravitelj Aleš Vřešťovský in predstavnik husitskih stanov Jan Velvar, hu­
sitsko duhovščino pa so zastopali Jan Rokycana in njemu podrejena ško­
fa. V sprevodu so pred cesarja prinesli njegove vladarske insignije – jabol­
ko Reicha, žezlo in meč, med pomembneži iz cesarstva je bil tudi (tedaj še)
grof Ulrik II. Celjski, Čehi pa so se z listino zavezali ohraniti enotnost z
Rimsko cerkvijo in mir z ostalim krščanskim svetom. Husitski duhovniki
so podali prisego poslušnosti katoliškemu škofu Filibertu, husitski nadškof
Rokycana pa je slovesnost zaključil z branjem listine, ki je bila izpogajana s
katoliško stranjo in je obsegala navodila za uveljavitev ter ohranitev kam­
paktatov. Nato je škof Filibert zapel Te Deum laudamus in katolike v spre­
vodu odvedel na bogoslužje v župnijsko cerkev.

Se pa je janusovska narava podpisanega verskega miru pomenljivo po­
kazala že naslednji dan, ko je bilo češkim husitom prvič uradno dovolje­
no prisostvovati na katoliškem obredju. Kajti ko je nadškof Rokycana služil
tiho mašo na enem od stranskih oltarjev in začel laikom podajati obhaji­
lo pod obema podobama (tudi iz keliha), je legat Palomar takoj zaklical, da
v katoliški cerkvi Rokycana do tega nima pravice. Intervencija pretkanega
katalonskega cerkvenega diplomata je povzročila takojšnjo odločno reak­
cijo Čehov pri cesarju, le-temu pa je po komaj osmih dneh uspelo pomiriti

68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73