Page 67 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 67
češki bratje kot obstranci

učinkovala na vojščake Pražanov, ki so postali nemirni. Zato so poveljni­
ki na husitsko-katoliški strani seznanili vojsko z vnaprej pripravljenim boj­
nim planom, razjezdili, da bi pomirili pehoto, in sicer tako, da so pešakom
zagotovili, da bodo v primeru poraza sami nastavili glavo na tnalo in dali
posestvo v plen. Nato so pokleknili v molitev, pri bojevanju pa jim je po­
mogel tudi spomladanski dež, ki je spral prah in udušil dim po topovskem
strelj­anju s taborsko-sirotje strani. Tako je husitsko-katoliška stran lažje iz­
vedla, kar je nameravala: slepilni manever lažnega bega z bojišča. Pri tem
so izvedli usklajen umik vozov, kar je bila, kot se zdi, takšna taktična novi­
teta, ki je povsem zmedla v husitskih vojnah prekaljene hetmane na tabo­
ritski strani.

Domnevali so, da nasprotnik beži in da je nastopil trenutek, ko se je
treba z vsemi silami pognati za sovražnikom. Zato so dali ukaz, da se odpre
lastni četverokotnik iz husitskih bojnih voz, slednje pa je bila ključna ope­
rativna napaka. Kajti takoj, ko so taboriti zapustili obroč voz, je nanje oprlo
ogenj lahko topništvo husitsko-katoliške strani, za tem pa je proti bojevni­
kom, ki so bili izven območja varnosti (vozovi s strelci), nastopila še pehota
in za njo konjenica. Taboritom in sirotkom tudi ni pomoglo, da jo je v naj­
večjem žaru bitke z bojišča popihal preračunljivi glavni hetman sirotkov
Jan Čapek ze Sán. Tako se je zgodilo nepričakovano: poraz.

Posamezni plemiči s sirotje strani so se nato izmuznili v bližnja mes­
ta, nekateri (Peter Payne, Václav Koranda) so se predali svojim znancem v
nasprotnem taboru, s katerimi so se do nedavna bojevali z ramo ob rami
v skupni vojski, slabo pa so jo odnesli vsi tisti, ki so padli v roke oddelkom
plzenskega deželnega miru: živo glavo so obdržali samo kmetje iz zaledne
oskrbe, drugi – duhovniki ali ne – pa so bili pobiti na mestu ali pa sežgani
v gorečih senikih (Šmahel 3 1996, 295). Z mečem v roki sta umrla tudi oba
Prokopa, kar za odločne zagovornike Evangelija v Evropi 15. in 16. stoletja
ni bila tako neobičajno, zlasti ob misli na hud konec Ulricha Zwinglija, ki
konča z razbito glavo v drugi kapellski bitki 11. oktobra 1531.

Poraz koalicije taboritov in sirotkov pri Lipanih je prinesel s seboj tudi
upad njihove moči na Slovaškem, od koder se hetmani sirotkov s svojimi
vojskami po nekajletni prisotnosti in vojaškem delovanju husitov umakne­
jo do srede 1435 (Šmahel 3 1996, 299–300). Z izničenjem odločilne vojaške in
politične moči radikalnega krila češke reformacije so bili tako dani pogoji

na področju vojne spretnosti. Prvi je bila množična načrtna uporaba husitskega boj­
nega vozu v formaciji (mobilne) trdnjave oz. četverokotnika, ki more veljati za ne­
kakšno predhodnico mobilnega oklepnega bojevanja, druga pa je bila obsežna upo­
raba ognjenega strelnega orožja – prvih pušk in topov (husitská pišťala, dělo).

67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72