Page 165 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 165
povzetek

praktičnem verskem življenju. Kajti četudi so bili taboriti s svojo radi­
kalno protirimsko teologijo tudi tod potisnjeni v podrejen položaj in je
Utrakvistična cerkev vsaj navzven delovala enotno, so ostale skupine in
krožki, ki jih nista zadovoljila niti naravnava s katoliki niti stanje, v kate­
rem je cerkev, tudi husitska, dejansko bila. Zato so se združevali okoli po­
sameznih pridigarjev in skušali vsaj v ozkem krogu somišljenikov prak­
ticirati krščanstvo, ki bi bilo po moralki in življenju kristjana kar najbolj
podobno zgodnji apostolski cerkvi. Prvi tovrstni krožki in skupine začnejo
v Pragi nastajati okoli leta 1450.

Češki bratje so bili ob svojem nastanku onstran zakona, kajti tako s
teol­ogijo kot z ravnanjem so bili daleč stran od dogem rimske cerkve, ki
so veljale tudi za Utrakvistično cerkev v Češkem kraljestvu: 1) zavračali so
dogm­ o Rimske cerkve o transubstanciaciji kruha in vina pri Gospodovi ve­
čerji; 2) niso se želeli klanjati pred hostijo; 3) niso verjeli, da bi duhovnik, ki
živi v grehih, zgolj zaradi podelitve zakramenta (ex opere operato) posve­
čeval; 4) zaradi dobesednega razumevanje Pridige na gori niso želeli poda­
jati prisege. Predvsem pa so bili daleč onstran soglasja z Utrakvistično in
Rimsko cerkvijo, in tako izven pravic po jihlavskih kompaktatih, pri vpra­
šanju investiture duhovnikov. Pri tem so, kot se zdi, prelomili s tradici­
jo apostolskega nasledstva in posvetitve duhovnikov v Rimski cerkvi, kajti
menili so, da pravih duhovnikov pač ne more biti v le-tej. Zato so se češki
bratje želeli od takega tipa duhovništva ločiti. Ker pa zgleda za lastno pos­
večevanje niso našli ne v Pravoslavni in ne v Valdežanski cerkvi, so se na­
zadnje odločili za posvetitev duhovnikov, ki so bili izmed vernikov izvo­
ljeni z žrebom, vendar ob upoštevanju njihovih funkcij, znanj, darov in,
predvsem, vzornega krščanskega življenja, kar vse naj bi izkazovalo zmo­
žnost dotičnih za duhovniško službo.

Že pred Luthrom je na češke brate vplivala krščanska renesansa, ki
se razvije v Italiji kot del humanizma in se nato zlagoma razširi po Evropi.
Luthru češki bratje že pred letom 1517 niso bili neznani, kajti njihovi spisi so
od leta 1511 izhajali v nemškem jezikovnem prostoru, in sicer kot samostoj­
ne knjige ali kot deli večjih knjižnih zbornikov, v večini primerov pa so to­
vrstne knjižne objave pomenile znatno teološko senzacijo, kar je pozornost
nemških bogoslovcev vedno bolj obračalo na teologijo in obrambe majhne,
preganjane, toda samostojne in vztrajne češke reformirane cerkve. Do ne­
posrednih Luthrovih stikov s češkimi brati je prišlo preko vloge ključnega
besedila M. Jana Husa v Luthrovem zgodovinskem nastopu kot reformator­
ja. Kajti Husov kronski traktat De Ecclesia je postal priročnik za vse tiste,

165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170