Page 167 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 167
povzetek

je cesar Karel V. v Reichu porazil. Zato je tudi češki kralj Ferdinand I. zoper
cerkev izvedel številne ukrepe, med drugim je oživil Svetojakobski man­
dat kralja Vladislava Jagelonskega iz 1508. Vsi ti posegi zoper češke brate so
bili opozorilo za prihodnost, kajti jasno so podčrtavali negotov politični in
družbeni položaj čeških bratov vis-a-vis češkemu kralju kot Utrakvistični
cerkvi.

Na intelektualnem odru: Jan Blahoslav
Z Janom Blahoslavom (1523–1571) so češki bratje dosegli enega svojih inte­
lektualnih vrhov, kajti po pomenu njegove besedilne produkcije za razvoj
češkega jezika in književnosti je mogoče Blahoslava primerjati le z Lukášem
Praškim (1460–1528) in z Janom Amosom Komenským (1592–1670). Poleg
tega so češki bratje z Blahoslavom dokončno prenehali biti intelektualni
»obstranci« oziroma le opazovalci v učeni kulturi in njeni sopotniki.

Blahoslav se je intelektualno oblikoval na češkobratskih šolah,
toda tudi na latinski šoli v Goldbergu, na univerzah v nemškem prosto­
ru (Wittenberg, Königsberg, Basel) in s stiki z uglednimi humanisti svoje
dobe. Kot krščanski humanist je želel, da bi se vera v Odrešenika in pobož­
nost harmonično družili z najboljšo izobrazbo, ki jo je tedanja doba mogla
dati kristjanu. Njegov koncept krščanskega humanizma je v ospredje sta­
vil samozavestnega individua in učenega kristjana, ki ima nalogo, da svoj
razum in zmožnosti ves čas zavestno vednostno uri in izpopolnjuje z uče­
njem ter znanjem. In je tako zmožen učinkovitega dialoga tudi z izobraže­
nimi »kritiki evangelija«.

Na zgodovino splošne cerkve, in tudi čeških bratov kot njenega poseb­
nega dela, je Blahoslav gledal kot na zgodovino manifestacij izvoljenosti,
kot na pojavljanje izvoljenih posameznikov skozi zgodovino, od padca člo­
veka iz Božje milosti do odrešitve. Ob tem je menil, da je imel Vsevišnji na
svetu ves čas ude svoje cerkve in jih bo imel do konca sveta, četudi pravih
vernikov v posameznih zgodovinskih obdobjih ni vedno lahko prepozna­
ti med množico drugih ljudi. Blahoslav tako pravice do eksistence za češke
brate ni izpeljeval iz razvoja cerkve, njenih izpričanih zgodovinskih struk­
turnih značilnosti in prelomov v zgodovinskem toku, temveč iz izvoljenosti
vernikov. Gibalo zgodovine (cerkve) tako ni človek s svojimi naklepi, skle­
pi, spodrsi, zapleti in homatijami, temveč Bog s svojo stvariteljsko in odre­
šenjsko pobudo – ta da v vseh dobah zgodovine in na vseh meridianih sve­
ta obrača kolo zgodovine in tako vedno vzdržuje svojo cerkev. Blahoslav
je menil, da v posameznih obdobjih Božja cerkev ostaja skrita, anonimna,

167
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172