Page 75 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 75
evropska študijska mobilnost in karierni načrti mladih

ma države prejemnice in pomanjkanje možnosti za izobraževanje v doma-
či državi.

Zelo pomembne pri mobilnosti mladih so tudi strukturne posebnosti,
kot so zahteve po delovni sili, nacionalne politike zaposlovanja, specifike
političnega režima (Barry, 2010; Bynner, 2005). Po mnenju nekaterih avtor-
jev sta ključna dejavnika za omenjeno mobilnost razredni in socialni polo-
žaj v družbi (Lehmann, 2004), nanjo pa močno vplivajo tudi dostop do glo-
balnih informacij (Kelly, 1999) in spodbude, ki jih ponujajo režimi/sistemi
socialnega varstva (Schels, 2013). Nadalje so študijska mobilnost in bodo-
če poklicne kariere odvisne od posebnih institucionalnih okolij ter izobra-
ževalnih sistemov in dostopa do trga dela (Kogan in Unt, 2006; Hannan in
dr., 1997).

Poleg strukturnih okoliščin pa je obseg študijske mobilnosti lahko tudi
rezultat povsem individualnih preferenc. Povezan je z osamosvajanjem in
graditvijo individualne avtonomije. Študijska mobilnost namreč ne pome-
ni le prehoda meje v fizičnem smislu, temveč vsaj do neke mere pomeni
tudi ločitev od skupnosti v simbolnem, fizičnem in emocionalnem smislu,
vključevanje v drugačno družbeno-kulturno okolje (Golob, 2017). Pred od-
ločitvijo za družino, zaposlitev in preostale vloge odraslega posameznika
ima torej mobilnost pomembno vlogo v materialnih in simbolnih praksah,
ki označujejo prehod iz adolescence v odraslost (Thomson in Taylor, 2005).
Bagnoli (2009), denimo, ugotavlja, da si mladi s potovanji pridobivajo nove
izkušnje in povečujejo individualni nadzor nad lastnim življenjem ter na ta
način spreminjajo scenarije konstrukcije osebnosti.

Raziskave opozarjajo tudi na emocionalne in kulturne ovire, ki soobli-
kujejo evropsko mobilnost mladih (Golob, 2017). Pri tem ne gre le za to, da
se posameznik sooča z emocionalnimi izzivi, povezanimi s podporo mo-
bilnosti doma in s slovesom od bližnjih ter pričakovanji glede življenjskih
sprememb, temveč tudi z jezikovnimi ovirami in družbenimi semantični-
mi razlikami.

V celoti gledano, se negativni dejavniki odločanja za študij v tujini
akumulirajo pri študentih iz nižjih socialnih slojev, kar nakazuje potrebo
po nacionalnih mehanizmih spodbujanja mobilnosti.

Ugotovitve javnopolitičnih dokumentov
Javnopolitični dokumenti Evropske unije govorijo o študijski mobilnosti
zelo pozitivno. Študijska mobilnost je ocenjena kot pomemben sprožilec
sprememb, modernizacije in višje kakovosti na vseh področjih življenja, saj

75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80