Page 354 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 354
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja
gender, ‘ethnicized’ identification, citizenship, disability, sexuality and ge-
ographical location. The implications of the effective ending of education as
a vehicle for social mobility in parts of the region will be addressed. Final-
ly, the presentation will outline the problems and possibilities in struggling
for a Freirian-inspired anti-oppressive pedagogy across the region.
Keywords: inequality, poverty, inclusion, immobility
Ljiljana Gomerčić
Predšolska vzgoja v državah članicah (Slovenija, Hrvaška)
in nečlanicah (Bosna in Hercegovina, Srbija) EU
Predšolska vzgoja in izobraževanje sta prvi korak v organiziranem insti-
tucionalnem izobraževanju, ki skrbita za zgodnjo vzgojo in izobraževanje
predšolskih otrok. Večinoma sta organizirani v javnih in zasebnih vrtcih, v
katerih so zaposleni strokovni delavci (vzgojitelji, pedagogi, psihologi, soci-
alni pedagogi, specialni pedagogi). V prispevku smo uporabili deskriptiv-
no metodo in postopek razčlenjevanja vsebin veljavnih in dostopnih doku-
mentov ter virov. Namen preglednega članka je bil analizirati in ugotoviti
podobnosti in razlike, prednosti in primanjkljaje v vzgojno-izobraževalnih
sistemih na predšolski ravni v Sloveniji in Hrvaški (EU) in v tretjih drža-
vah, Bosni in Hercegovini ter Srbiji. V članku smo prikazali pregled in ana-
lizo zakonodajnih in programskih izhodišč, kurikule za vrtce ter zaposle-
ne v vrtcih v zgoraj naštetih državah. Namreč, ko gre za pravice otroka do
vzgoje in izobraževanja ter ustvarjanja kvalitetnih pogojev na institucio-
nalni ravni, bi pričakovali, da se otrokom nudijo vsaj podobne možnosti.
Ugotovitve pregledane dostopne literature kažejo nekoliko drugačno sliko.
Še veliko otrok nima nobene možnosti za vključevanje v institucionalno
vzgojo in izobraževanje na predšolski stopnji zaradi različnih ovir. Čeprav
je veliko otrok zgodnjega in predšolskega obdobja vključenih v katero od
oblik organiziranega vzgojno-izobraževalnega sistema, je to še vedno da-
leč od prizadevanja, da bi bilo v vrtcih 95 % otrok, vsaj v tretjih državah ne.
Želeli smo videti, kako in na kakšen način se odvijata predšolska vzgoja in
izobraževanje v zgoraj naštetih državah, zato smo izvedli mednarodno pri-
merjalno analizo in jo prikazali v članku.
Ključne besede: izobraževanje, mednarodna primerjava, predšolski otrok,
predšolska vzgoja, zakonodaja
354
gender, ‘ethnicized’ identification, citizenship, disability, sexuality and ge-
ographical location. The implications of the effective ending of education as
a vehicle for social mobility in parts of the region will be addressed. Final-
ly, the presentation will outline the problems and possibilities in struggling
for a Freirian-inspired anti-oppressive pedagogy across the region.
Keywords: inequality, poverty, inclusion, immobility
Ljiljana Gomerčić
Predšolska vzgoja v državah članicah (Slovenija, Hrvaška)
in nečlanicah (Bosna in Hercegovina, Srbija) EU
Predšolska vzgoja in izobraževanje sta prvi korak v organiziranem insti-
tucionalnem izobraževanju, ki skrbita za zgodnjo vzgojo in izobraževanje
predšolskih otrok. Večinoma sta organizirani v javnih in zasebnih vrtcih, v
katerih so zaposleni strokovni delavci (vzgojitelji, pedagogi, psihologi, soci-
alni pedagogi, specialni pedagogi). V prispevku smo uporabili deskriptiv-
no metodo in postopek razčlenjevanja vsebin veljavnih in dostopnih doku-
mentov ter virov. Namen preglednega članka je bil analizirati in ugotoviti
podobnosti in razlike, prednosti in primanjkljaje v vzgojno-izobraževalnih
sistemih na predšolski ravni v Sloveniji in Hrvaški (EU) in v tretjih drža-
vah, Bosni in Hercegovini ter Srbiji. V članku smo prikazali pregled in ana-
lizo zakonodajnih in programskih izhodišč, kurikule za vrtce ter zaposle-
ne v vrtcih v zgoraj naštetih državah. Namreč, ko gre za pravice otroka do
vzgoje in izobraževanja ter ustvarjanja kvalitetnih pogojev na institucio-
nalni ravni, bi pričakovali, da se otrokom nudijo vsaj podobne možnosti.
Ugotovitve pregledane dostopne literature kažejo nekoliko drugačno sliko.
Še veliko otrok nima nobene možnosti za vključevanje v institucionalno
vzgojo in izobraževanje na predšolski stopnji zaradi različnih ovir. Čeprav
je veliko otrok zgodnjega in predšolskega obdobja vključenih v katero od
oblik organiziranega vzgojno-izobraževalnega sistema, je to še vedno da-
leč od prizadevanja, da bi bilo v vrtcih 95 % otrok, vsaj v tretjih državah ne.
Želeli smo videti, kako in na kakšen način se odvijata predšolska vzgoja in
izobraževanje v zgoraj naštetih državah, zato smo izvedli mednarodno pri-
merjalno analizo in jo prikazali v članku.
Ključne besede: izobraževanje, mednarodna primerjava, predšolski otrok,
predšolska vzgoja, zakonodaja
354