Page 17 - Barbara Japelj Pavešić. 2020. Nacionalna študija zaznave nasilja nad učitelji in ravnatelji: zagotavljanje varnega in vzpodbudnega učnega okolja. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 16
P. 17
tnih točk več kot v Sloveniji. Pri tem so v seznam zajete tudi nekatere drža- 17
ve, ki imajo v družbi v splošnem več nasilja, kot so na primer države Bližnjega
vzhoda. V nekaterih s Slovenijo primerljivih državah je bil delež učencev v šo-
lah, kjer ni besednega nasilja nad učitelji, še višji, na primer, na Madžarskem je
dosegel 77 % in na Norveškem celo 83 % učencev.
Fizičnega nasilja nad učitelji je manj kot besednega, po svetu in pri nas. V
Sloveniji in v drugih državah se je v povprečju 87 % učencev izobraževalo na
šolah, kjer so ravnatelji sporočili, da fizičnega nasilja nad učitelji ne beležijo.
Vendar tudi fizično nasilje nad učitelji kot vsaj majhen problem priznava pre-
cej več ravnateljev v Sloveniji kot v primerljivih evropskih državah. Pri nas je kar
12 % učencev v šolah, ki poročajo o majhnem problemu fizičnega nasilja učen-
cev nad učitelji, med vsemi državami pa je ta delež učencev v povprečju 5 % in
na Norveškem ter Madžarskem je le 2 % učencev vpisanih v šole, kjer ravnate-
lji poročajo o manjših primerih fizičnega nasilja nad učitelji. Mednarodni pov-
prečni delež 6 % učencev v šolah, kjer je fizičnega nasilja učencev nad učitelji
veliko, je odraz velikega nasilja v Egiptu in Maroku, kjer tretjina učencev obi-
skuje šole z velikimi problemi nasilja nad učitelji.
Mednarodni indeks varnosti in urejenosti šole, ki je bil izračunan iz odgo-
vorov učiteljev, je zajel stopnjo (ne)strinjanja učiteljev z izjavami o varnosti in
kulturi na šoli. Slovenski učitelji naravoslovnih predmetov in matematike so
po svojih ocenah vedenja učencev deloma odstopali, kakor prikazuje tabela B.
Tabela B: Deleži osmošolcev, katerih učitelji se ne strinjajo z izjavami
o varnosti na šoli
% učencev, katerih učitelji so navedli, Učitelji Učitelji Mednarodno
naravoslovja povprečje
da se ne strinjajo z naslednjim izjavami: matematike med učitelji
1,4 9
1. Šola se nahaja v varnem okolju. 3 2,4 5
2. Na naši šoli se počutim varno. 3
3. Šolska varnostna pravila in ukrepi 10 7 10
so zadostni. 24
4. Učenci se lepo vedejo. 18 22 16
5. Učenci so spoštljivi do učiteljev. 27 20 16
6. Učenci spoštujejo šolsko lastnino. 6 29 28
7. Šola ima jasna pravila o ravnanju
učencev. 20 8 9
8. Šolska pravila se izvajajo pravično
in dosledno. 20 14
Slovenski učitelji so presodili, da se več šol nahaja v varnem okolju in da se na
njih počutijo varneje, kot so v povprečju poročali učitelji iz vseh sodelujočih
držav. Delež 3 % učencev, katerih učitelji matematike so navedli, da se šola ne
uvod
ve, ki imajo v družbi v splošnem več nasilja, kot so na primer države Bližnjega
vzhoda. V nekaterih s Slovenijo primerljivih državah je bil delež učencev v šo-
lah, kjer ni besednega nasilja nad učitelji, še višji, na primer, na Madžarskem je
dosegel 77 % in na Norveškem celo 83 % učencev.
Fizičnega nasilja nad učitelji je manj kot besednega, po svetu in pri nas. V
Sloveniji in v drugih državah se je v povprečju 87 % učencev izobraževalo na
šolah, kjer so ravnatelji sporočili, da fizičnega nasilja nad učitelji ne beležijo.
Vendar tudi fizično nasilje nad učitelji kot vsaj majhen problem priznava pre-
cej več ravnateljev v Sloveniji kot v primerljivih evropskih državah. Pri nas je kar
12 % učencev v šolah, ki poročajo o majhnem problemu fizičnega nasilja učen-
cev nad učitelji, med vsemi državami pa je ta delež učencev v povprečju 5 % in
na Norveškem ter Madžarskem je le 2 % učencev vpisanih v šole, kjer ravnate-
lji poročajo o manjših primerih fizičnega nasilja nad učitelji. Mednarodni pov-
prečni delež 6 % učencev v šolah, kjer je fizičnega nasilja učencev nad učitelji
veliko, je odraz velikega nasilja v Egiptu in Maroku, kjer tretjina učencev obi-
skuje šole z velikimi problemi nasilja nad učitelji.
Mednarodni indeks varnosti in urejenosti šole, ki je bil izračunan iz odgo-
vorov učiteljev, je zajel stopnjo (ne)strinjanja učiteljev z izjavami o varnosti in
kulturi na šoli. Slovenski učitelji naravoslovnih predmetov in matematike so
po svojih ocenah vedenja učencev deloma odstopali, kakor prikazuje tabela B.
Tabela B: Deleži osmošolcev, katerih učitelji se ne strinjajo z izjavami
o varnosti na šoli
% učencev, katerih učitelji so navedli, Učitelji Učitelji Mednarodno
naravoslovja povprečje
da se ne strinjajo z naslednjim izjavami: matematike med učitelji
1,4 9
1. Šola se nahaja v varnem okolju. 3 2,4 5
2. Na naši šoli se počutim varno. 3
3. Šolska varnostna pravila in ukrepi 10 7 10
so zadostni. 24
4. Učenci se lepo vedejo. 18 22 16
5. Učenci so spoštljivi do učiteljev. 27 20 16
6. Učenci spoštujejo šolsko lastnino. 6 29 28
7. Šola ima jasna pravila o ravnanju
učencev. 20 8 9
8. Šolska pravila se izvajajo pravično
in dosledno. 20 14
Slovenski učitelji so presodili, da se več šol nahaja v varnem okolju in da se na
njih počutijo varneje, kot so v povprečju poročali učitelji iz vseh sodelujočih
držav. Delež 3 % učencev, katerih učitelji matematike so navedli, da se šola ne
uvod