Page 115 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 115
Dejavniki kulturne participacije
in njen pomen za šolsko uspešnost mladih
v Sloveniji1

Andrej Kirbiš, Monika Lamot, Marina Tavčar Krajnc, Danijela Lahe, Tina Cupar,
Boris Vezjak, Marija Javornik Krečič

Šolska uspešnost otrok in mladostnikov je pomemben napovedovalec nji-

hovih kasnejših življenjskih izidov, dosežkov in položaja v družbeni hie-
rarhiji v obdobju odraslosti. Rezultati preteklih raziskav denimo kažejo, da
mladi, ki v šoli dosegajo boljše rezultate, kasneje v življenju dosegajo višje
družbene položaje2, vključno z višjimi doseženimi ravnmi izobrazbe, do-
hodka in poklicnega statusa (Glick in Miller, 1956; Ross in Wu, 1995; Svet-
lik, 1987), imajo boljše zdravje in pričakovano življenjsko dobo (Lleras-Mu-
ney, 2005; Pampel et al., 2010), bolj kvalitetne odnose v družini (Dotterer et
al., 2008) in bolj učinkovite strategije spoprijemanja z vsakdanjimi proble-
mi in stresorji (Ouwehand et al., 2009; Roohafza et al., 2009).

Glede na pomen šolske uspešnosti in ravni dosežene izobrazbe mla-
dostnika za njegovo kasnejše življenje je pomembno poznati dejavnike, ki
prispevajo k boljši šolski uspešnosti mladih v Sloveniji. Tovrstni dejavni-
ki namreč po eni strani prispevajo k boljšim življenjskim izidom mladih

1 Raziskava je bila finančno podprta v okviru projekta št. V5-1726 (Kulturna partic-
ipacija mladih v Sloveniji in Evropi: analiza stanja, trendov, dejavnikov, posledic in
predlogi rešitev) na Oddelku za sociologijo Univerze v Mariboru (projekt sofinan-
cirata Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije in Javna agencija za raziskovalno
dejavnost Republike Slovenije (ARRS)) ter v okviru programske skupine na Oddel-
ku za zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Mariboru (P6-0138 (A): Preteklost
severovzhodne Slovenije med srednjo Evropo in evropskim jugovzhodom), ki jo finan-
cira ARRS.

2 Tudi zaradi večje družbene mobilnosti navzgor (Deary et al., 2005; Forrest et al.,
2011).

115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120