Page 88 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 88
Ekonomske posledice učne neuspešnosti so visoke. Z zgodnjim prepoznavan-
jem rizičnih skupin posameznikov med obveznim predšolskim in osnovnošol-
skim izobraževanjem, ter posledično z zgodnjimi in intenzivnimi oblikami po-
moči učencem z učnimi težavami, lahko stroške šolske neuspešnosti znatno
zmanjšamo.

Še pred učenjem branja je potrebno z uporabo inštrumenta, ki bo
strokovnjakom omogočil oceno predbralnih zmožnosti, odkriti otroke, rizične
za nastanek težav na področju branja. Šolski strokovnjaki se trudimo odkri-
vati učence z učnimi težavami, vendar praksa kaže, da nam manjkajo sistem-
atičnost in standardizirani diagnostični pripomočki. Slovenski preizkusi, ki se
ukvarjajo s predbralnimi zmožnostmi, v večini zajemajo preučevanje samo
določene z branjem povezane spretnosti ali pa nimajo pridobljenih norm.

Cilj in raziskovalno vprašanje

Cilj empiričnega dela je ugotoviti, katere spremenljivke preizkusa predbral-

88 nih zmožnosti najbolje ločujejo skupino otrok, ki kažejo tveganje za nastanek
motenj branja, od skupine otrok brez tveganja. Raziskovalno vprašanje pa se

je glasilo: katere spremenljivke preizkusa predbralnih zmožnosti najbolje na-

povedujejo bralne težave?

Metode dela
Vzorec

V raziskavo je bilo zajetih 307 otrok, ki obiskujejo zadnji oddelek vrtca ali pr-
vi razred osnovne šole, od tega je 155 dečkov in 152 deklic. Starost otrok je od
5 do 7 let.

Merski instrumentarij
Preizkus predbralnih zmožnosti

Po vzoru tujih in domačih uveljavljenih inštrumentov ter študija literature
smo sestavili enotno beterijo preizkusov, namenjeno ocenjevanju predbral-
nih zmožnosti otrok, starih od 5 do 7 let. Podrobnejše je Preizkus predbralnih
zmožnosti opisan v spodnji tabeli.

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93