Page 69 - Maša Vidmar, Vedenjske težave in učna uspešnost. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes, 30
P. 69
metoda za vzdolžno r azisk avo
ti v 34. percentilu (vrednost pridobljena z interpolacijo izravnanih norm za
učence pri starosti 6 let in 10 mesecev, ki ustreza starosti sodelujočih otrok).
Počasna hoja, risanje kroga, risanje zvezde, razvrščanje kart
in škatla s sestavljanko
Pet vedenjskih nalog treh različnih avtorjev (počasna hoja, risanje kroga,
risanje zvezde, razvrščanje kart ter škatla s sestavljanko), ki merijo različne
vidike otrokovega samouravnavanja oziroma prizadevnega nadzora (tj. in-
hibicijski nadzor, nadzor pozornosti in aktivacijski nadzor), smo izbrali po
pregledu literaure. Naloge počasna hoja, risanje kroga in risanje zvezde smo
izbrali iz baterije preizkusov za merjenje inhibicijskega nadzora (Kochan-
ska et al. 1996, 1997). Vse tri naloge merijo nadzor motorične dejavnosti,
prva se nanaša na grobo motoriko, drugi dve pa na fino. Zaradi že tako ob-
sežnega individualnega dela z otrokom in načina zbiranja podatkov (na šo-
lah) nismo vključili več nalog iz baterije G. Kochanske in sodelavcev, ki
merijo druge vidike prizadevnega nadzora (npr. odlog dejavnosti, vzposta-
vitev/prenehanje dejavnosti na ustrezen znak, stišanje glasu). V nalogi po-
časna hoja smo otroka prosili, naj hodi po »potki« (na tla sta bila v ravni
liniji prilepljena dva barvna lepilna trakova dolga 2 m in med seboj odda-
ljena 15 cm), ne da bi pri tem stopil na rob (lepilni trak) potke. Otrok je pot-
ko prehodil trikrat – prvič, kakor hitro je želel, v preostalih dveh poskusih
pa, kot da je »napočasnejša oseba na svetu«. Izvajalec je s pomočjo štopari-
ce zabeležil čas vsakega poskusa (na desetinko sekunde natančno). Otrokov
rezultat je predstavljalo povprečje obeh počasnih poskusov. Naloga risanje
kroga je vsebovala tri liste, na vsakem je bil narisan krog (premer 13 cm) in
znotraj njega manjši krog (premer 11 cm). Otroka smo prosili, naj med dve-
ma krogoma nariše svoj krog, tako da ostane med črtama. V prvem po-
skusu je otrok krog narisal, kakor hitro je hotel, v drugem, kakor hitro je
mogel, in v zadnjem, kakor počasi je mogel. Naloga risanje zvezde (zvezdi
sta bili veliki približno 15 cm in 13 cm) je bila zelo podobna risanju kroga,
le da je moral otrok med dvema zvezdama narisati svojo. Izvajalec je s po-
močjo štoparice zabeležil čas vsakega poskusa (na sekundo natančno). Pri
obeh nalogah je otrokov rezultat predstavljala razlika med hitrim in počas-
nim poskusom. Konstruktna in kriterijska veljavnost uporabljenih mer sta
ustrezni (Murray in Kochanska 2002; Kochanska et al. 2000; Kochanska,
Coy in Murray 2001).
Za ocenjevanje nadzora pozornosti (zlasti premeščanja) smo uporabi-
li nalogo razvrščanje kart (Kirkham, Cruess in Diamond 2003; Diamond in
69
ti v 34. percentilu (vrednost pridobljena z interpolacijo izravnanih norm za
učence pri starosti 6 let in 10 mesecev, ki ustreza starosti sodelujočih otrok).
Počasna hoja, risanje kroga, risanje zvezde, razvrščanje kart
in škatla s sestavljanko
Pet vedenjskih nalog treh različnih avtorjev (počasna hoja, risanje kroga,
risanje zvezde, razvrščanje kart ter škatla s sestavljanko), ki merijo različne
vidike otrokovega samouravnavanja oziroma prizadevnega nadzora (tj. in-
hibicijski nadzor, nadzor pozornosti in aktivacijski nadzor), smo izbrali po
pregledu literaure. Naloge počasna hoja, risanje kroga in risanje zvezde smo
izbrali iz baterije preizkusov za merjenje inhibicijskega nadzora (Kochan-
ska et al. 1996, 1997). Vse tri naloge merijo nadzor motorične dejavnosti,
prva se nanaša na grobo motoriko, drugi dve pa na fino. Zaradi že tako ob-
sežnega individualnega dela z otrokom in načina zbiranja podatkov (na šo-
lah) nismo vključili več nalog iz baterije G. Kochanske in sodelavcev, ki
merijo druge vidike prizadevnega nadzora (npr. odlog dejavnosti, vzposta-
vitev/prenehanje dejavnosti na ustrezen znak, stišanje glasu). V nalogi po-
časna hoja smo otroka prosili, naj hodi po »potki« (na tla sta bila v ravni
liniji prilepljena dva barvna lepilna trakova dolga 2 m in med seboj odda-
ljena 15 cm), ne da bi pri tem stopil na rob (lepilni trak) potke. Otrok je pot-
ko prehodil trikrat – prvič, kakor hitro je želel, v preostalih dveh poskusih
pa, kot da je »napočasnejša oseba na svetu«. Izvajalec je s pomočjo štopari-
ce zabeležil čas vsakega poskusa (na desetinko sekunde natančno). Otrokov
rezultat je predstavljalo povprečje obeh počasnih poskusov. Naloga risanje
kroga je vsebovala tri liste, na vsakem je bil narisan krog (premer 13 cm) in
znotraj njega manjši krog (premer 11 cm). Otroka smo prosili, naj med dve-
ma krogoma nariše svoj krog, tako da ostane med črtama. V prvem po-
skusu je otrok krog narisal, kakor hitro je hotel, v drugem, kakor hitro je
mogel, in v zadnjem, kakor počasi je mogel. Naloga risanje zvezde (zvezdi
sta bili veliki približno 15 cm in 13 cm) je bila zelo podobna risanju kroga,
le da je moral otrok med dvema zvezdama narisati svojo. Izvajalec je s po-
močjo štoparice zabeležil čas vsakega poskusa (na sekundo natančno). Pri
obeh nalogah je otrokov rezultat predstavljala razlika med hitrim in počas-
nim poskusom. Konstruktna in kriterijska veljavnost uporabljenih mer sta
ustrezni (Murray in Kochanska 2002; Kochanska et al. 2000; Kochanska,
Coy in Murray 2001).
Za ocenjevanje nadzora pozornosti (zlasti premeščanja) smo uporabi-
li nalogo razvrščanje kart (Kirkham, Cruess in Diamond 2003; Diamond in
69