Page 62 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 62
Izlaga tiga evangelia
inu nossila. Izvunaj tiga istiga je vse natursku na num bilu kakor na drugih
človékih, de je on jejdil, pyl, lakotoval, žeial, premiral kakor drugi človeki.
Takova inu tem glih naturska pomankainja, katera so za tiga grejha volo na
278. Podedovana, dedovana; izposojeno iz srvn. nas erbana,278 je on, kateri je prez grejha bil, nossil inu imel kakor my. Kakor
erben (podedovati), in sicer po 1050 (H. Jazbec, s. Paulus pravi,279 on je znajden v vsem en človik kakor my, kateri jé jedil, pyl,
vessel inu žalosten bil.
2007, 35). Christus se poniža. Tu se pravi ja globoku inu vissoku ponižati. Zakaj on bi je bil dobru
279. Flp 2,7; Rim 8,3; 2 Kor 8,9; 1 Tim 2,5; Heb 2,14.17.
mogel sturiti, de bi on bil en tak človik postal, kakor je on zdaj v nebi, de bi
280. Vtlači. on messu inu kry imel kakor my, ali on ništer ne dej, kar my deimo, le-tu bi
281. Žalostim; izpeljano iz nvn. Kummer m. (žalost, on bil dobru od začetka mogel sturiti, ampak on ga nej hotel sturiti, de bi on
pobitost, duševna bolečina) (H. Jazbec, 2007, 51). na znanje dal, kakovo lubezan on k nam ima, de bi se my tiga mogli vesseliti,
troštati inu hvaliti, de my imamo eniga brata v nebi, kateriga se my moramo,
282. Jest. ja, imamo lotyti. Zatu je le-ta en nesrečen človik, kateri njega nikar gori ne
vzame ni le-tiga vesselja v svojem serci ne počuti.
283. Štuk. Taku je uže ta urzah, de le-ta historia vsaku lejtu bode pridigovana, de
284. Nagovor za kralje, cesarje; izposojeno iz srvn. enu vsaku mladu serce takovu v sebe vtlaci280 inu Boga zatu zahvali inu reče:
majestæt m./f. (enak pomen) ali iz nvn. Mejestät f. »Iest ne maram inu se ništer ne kumram,281 zakaj jest jmam eniga brata, ta je
postal, kakor sim iest etc. Za čez volo pak je on koker jest človik postal inu
(enak pomen) (H. Jazbec, 2007, 55). kaj s teim je hotel opraviti, tiga est282 še ne povejm (zakaj zatu se je onu zgu-
Takovu roystvu nas ima dilu, de on nas odreiši od grejha inu večne smerti), jest pak hočem zdaj le
285. Podstrešja (SSKJ). troštati. povejdati od te časty, te cejle človeske žlahte, katere se my z risnico imamo
286. Vaikušnice.
hvaliti inu vesseli nad njo biti, de je ta Syn Božy človik postal.« Takove časty
287. Priprava za česanje volne; gradaše (ahle; SSKJ). se mogo vsi človéki hvaliti. Ty karsčeniki pak imajo potle enu vissokeiši, de
288. Mt 10,8–9; Job 13 in 15. ony takove časty tudi vekoma imajo uživati. Le-ta sthuk283 imamo my h per-
vimu od le-tiga djainja merkati.
289. Hlapec. My se tudi imamo H drugimu služi le-ta silni vissoki exempel nam tudi h timu, kadar se je
290. Mt 10,24. ponižati inu Christus, ta Syn Božy, taku ponižal inu vso svojo čast na tu ubogu messu
poterpežlivi biti. obernil inu ta Božja majesteta,284 pred katerim ty angeli trepečejo, se je taku
sem doli pustila inu gre semkaj kakor en ubog petler. Tam odzgoraj v nebi
molio njega ty angeli, le-tukaj odzdolaj na zemli služi on nam inu se v naše
blatu položy. Kadar je uže, pravim jest, ta Syn Božy takovu sturil, taku se my
tudi imamo vučiti, njemu k hvali inu k časti, radi pohlevni biti inu po njegovi
bessédi naš križ na nas vzeti, vse žlaht nadluge terpejti inu taku za nym ijti,
zakaj kaj nam more škoditi ali zakaj bi se my hoteli tiga terpleinja sramovati?
Kadar je naš lubi GOSPUD terpil merzlust, lakoto, kumer, sussep pak je onu
revnu inu ubogu šlu, koker je proprei prauvlenu, kadar je on na zemlo prišal
inu rojen bil, tukaj nej bilu ni possode ni yspe285 ni vaikusknice,286 plinice ni
postelniga gvanta, on je moral v enih iaslih ležati pred kravimi inu volli. Kadar
je tvoj oča, ja, tudi tvoj brat, ta krajl teh nebes inu zemle inu vseh stvari v nyh,
taku revnu se semkaj polužil, pfui tebe bodi, de bi ti hotel taku častit biti inu
taku cilu ništer terpejti? Gdu si ti tedaj? Nejli rejs, ti si en ubog greišnik, nej
si vrejden, de bi ti na enih ahlah287 ali grebenih imel ležati, ležiš vener na eni
mehki posteli, ker tvoj GOSPUD na tej terdi slami inu vu enih jaslih leži.
Matth. 10., Iob 13. Nej li onu pak ena garda, sramotna reič, my vidimo le-tukaj v kakovi
inu 15.288 pohlevsčini inu ubuštvi naš GOSPUD Jezus ležy za našo volo inu my bi ho-
Christus buštvu
inu drugu terpi, zakaj teli gospodičiči inu fray biti inu ništer terpejti. Tu se pak hudu rajma, kadar
my tudi nekar. ta GOSPUD v takovi revi inu ubuštvi nam h dobrimu bo rojen, h timu za nas
na križi umerje etc. inu my lini, zanikerni ludje bi hoteli vselej naprej v dob-
rim pokoju inu myru sidejti. »Ne, tu neima biti, ta mlaiši nej čez svojga mojst
ra ni ta hlaplec289 čez svojga GOSPUDA etc.,«290 pravi Christus.
Zatu se my imamo dobru vučiti inu v risnici spomisliti narpoprej, h ka-
kovi časti smo my prišli v tem, de je Christus en človik postal. Zakaj onu je ena
takova čast, de kadar bi en angel bil, bi mogel voščiti, de bi on en človik bil,
de bi
62
inu nossila. Izvunaj tiga istiga je vse natursku na num bilu kakor na drugih
človékih, de je on jejdil, pyl, lakotoval, žeial, premiral kakor drugi človeki.
Takova inu tem glih naturska pomankainja, katera so za tiga grejha volo na
278. Podedovana, dedovana; izposojeno iz srvn. nas erbana,278 je on, kateri je prez grejha bil, nossil inu imel kakor my. Kakor
erben (podedovati), in sicer po 1050 (H. Jazbec, s. Paulus pravi,279 on je znajden v vsem en človik kakor my, kateri jé jedil, pyl,
vessel inu žalosten bil.
2007, 35). Christus se poniža. Tu se pravi ja globoku inu vissoku ponižati. Zakaj on bi je bil dobru
279. Flp 2,7; Rim 8,3; 2 Kor 8,9; 1 Tim 2,5; Heb 2,14.17.
mogel sturiti, de bi on bil en tak človik postal, kakor je on zdaj v nebi, de bi
280. Vtlači. on messu inu kry imel kakor my, ali on ništer ne dej, kar my deimo, le-tu bi
281. Žalostim; izpeljano iz nvn. Kummer m. (žalost, on bil dobru od začetka mogel sturiti, ampak on ga nej hotel sturiti, de bi on
pobitost, duševna bolečina) (H. Jazbec, 2007, 51). na znanje dal, kakovo lubezan on k nam ima, de bi se my tiga mogli vesseliti,
troštati inu hvaliti, de my imamo eniga brata v nebi, kateriga se my moramo,
282. Jest. ja, imamo lotyti. Zatu je le-ta en nesrečen človik, kateri njega nikar gori ne
vzame ni le-tiga vesselja v svojem serci ne počuti.
283. Štuk. Taku je uže ta urzah, de le-ta historia vsaku lejtu bode pridigovana, de
284. Nagovor za kralje, cesarje; izposojeno iz srvn. enu vsaku mladu serce takovu v sebe vtlaci280 inu Boga zatu zahvali inu reče:
majestæt m./f. (enak pomen) ali iz nvn. Mejestät f. »Iest ne maram inu se ništer ne kumram,281 zakaj jest jmam eniga brata, ta je
postal, kakor sim iest etc. Za čez volo pak je on koker jest človik postal inu
(enak pomen) (H. Jazbec, 2007, 55). kaj s teim je hotel opraviti, tiga est282 še ne povejm (zakaj zatu se je onu zgu-
Takovu roystvu nas ima dilu, de on nas odreiši od grejha inu večne smerti), jest pak hočem zdaj le
285. Podstrešja (SSKJ). troštati. povejdati od te časty, te cejle človeske žlahte, katere se my z risnico imamo
286. Vaikušnice.
hvaliti inu vesseli nad njo biti, de je ta Syn Božy človik postal.« Takove časty
287. Priprava za česanje volne; gradaše (ahle; SSKJ). se mogo vsi človéki hvaliti. Ty karsčeniki pak imajo potle enu vissokeiši, de
288. Mt 10,8–9; Job 13 in 15. ony takove časty tudi vekoma imajo uživati. Le-ta sthuk283 imamo my h per-
vimu od le-tiga djainja merkati.
289. Hlapec. My se tudi imamo H drugimu služi le-ta silni vissoki exempel nam tudi h timu, kadar se je
290. Mt 10,24. ponižati inu Christus, ta Syn Božy, taku ponižal inu vso svojo čast na tu ubogu messu
poterpežlivi biti. obernil inu ta Božja majesteta,284 pred katerim ty angeli trepečejo, se je taku
sem doli pustila inu gre semkaj kakor en ubog petler. Tam odzgoraj v nebi
molio njega ty angeli, le-tukaj odzdolaj na zemli služi on nam inu se v naše
blatu položy. Kadar je uže, pravim jest, ta Syn Božy takovu sturil, taku se my
tudi imamo vučiti, njemu k hvali inu k časti, radi pohlevni biti inu po njegovi
bessédi naš križ na nas vzeti, vse žlaht nadluge terpejti inu taku za nym ijti,
zakaj kaj nam more škoditi ali zakaj bi se my hoteli tiga terpleinja sramovati?
Kadar je naš lubi GOSPUD terpil merzlust, lakoto, kumer, sussep pak je onu
revnu inu ubogu šlu, koker je proprei prauvlenu, kadar je on na zemlo prišal
inu rojen bil, tukaj nej bilu ni possode ni yspe285 ni vaikusknice,286 plinice ni
postelniga gvanta, on je moral v enih iaslih ležati pred kravimi inu volli. Kadar
je tvoj oča, ja, tudi tvoj brat, ta krajl teh nebes inu zemle inu vseh stvari v nyh,
taku revnu se semkaj polužil, pfui tebe bodi, de bi ti hotel taku častit biti inu
taku cilu ništer terpejti? Gdu si ti tedaj? Nejli rejs, ti si en ubog greišnik, nej
si vrejden, de bi ti na enih ahlah287 ali grebenih imel ležati, ležiš vener na eni
mehki posteli, ker tvoj GOSPUD na tej terdi slami inu vu enih jaslih leži.
Matth. 10., Iob 13. Nej li onu pak ena garda, sramotna reič, my vidimo le-tukaj v kakovi
inu 15.288 pohlevsčini inu ubuštvi naš GOSPUD Jezus ležy za našo volo inu my bi ho-
Christus buštvu
inu drugu terpi, zakaj teli gospodičiči inu fray biti inu ništer terpejti. Tu se pak hudu rajma, kadar
my tudi nekar. ta GOSPUD v takovi revi inu ubuštvi nam h dobrimu bo rojen, h timu za nas
na križi umerje etc. inu my lini, zanikerni ludje bi hoteli vselej naprej v dob-
rim pokoju inu myru sidejti. »Ne, tu neima biti, ta mlaiši nej čez svojga mojst
ra ni ta hlaplec289 čez svojga GOSPUDA etc.,«290 pravi Christus.
Zatu se my imamo dobru vučiti inu v risnici spomisliti narpoprej, h ka-
kovi časti smo my prišli v tem, de je Christus en človik postal. Zakaj onu je ena
takova čast, de kadar bi en angel bil, bi mogel voščiti, de bi on en človik bil,
de bi
62