Page 64 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 64
Izlaga tiga evangelia
inu svitlobo kakor nad eno nenavadno ričjo silnu prestrašili, de je nebu inu
zemla vu enim hipu taku svitlu inu zgul ogein v tej temni noči postalu. Tako-
300. Lk 2,10. vu vidi ta angel, je za tiga volo vesselu ogovory inu pravi: »Ne bujte se,«300
kakor de bi on hotel reči: »Vy ne imate obeniga urzaha, de bi se vy imejli
301. Stok, tarnanje; izposojeno iz nem. Jammer bati. De se vy pak boyte, je enu gvišnu znameinje, de vy od le-tiga žlahtniga,
(enak pomen) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza dragiga šaca še ništer ne vejste, kateriga je vam Bug šeinkal, sicer bi se vy
nikar ne bali, ja, vy bi se iz serca vesselili inu dobre vole bily. Zakaj ravnu
Svetokriškega). zatu sem jest prišal, de bi jest vam imel enu veliku vesselje oznaniti, enu veli-
302. Gotov, varen; izposojeno iz srvn. sicher (enak ku dellu inu čudu, kateru, aku je vy prov v vaše serce bote vtlačili, taku vy
pomen), in sicer med 10. in 15. stoletjem (H. Jazbec, dobre vole nad tém bote inu bote enu veliku nepremerjenu vesselje imejli.«
Velik urzah, zakaj se ty De je onu timu angelu nerveč zatu djanu, de bi on rad hotel eno takovo
2007, 74). človeki boye. pridigo sturiti, katera bi se pryela inu nikar zabstojn ne bila, temuč bi opra-
303. Nevarnosti (Mestne prisege, Besedišče in slovar-
vila, kar bi imejla. Zatu on ne pravi od eniga žleht, temuč od eniga velikiga
ček, http://nl.ijs.si/e-zrc/prisege/html/Slovar.html). vesselja inu od potreibnih ričy. Inu tu za tiga volo potehmal, kir ta Hudič
304. Stranišče (Matija Kastelec in Gregor Vorenc: skuzi ta greih nas človeke zlu je sem doli vergal inu en grozovit jamer301 nare-
Slovensko-latinski slovar). dil, de my nikar le v tem porodnim grejhu tičimo inu to večno smert nad
nami imamo, temuč še vsakdan na tem svejtu vso žlaht nesrečo od njega mo-
305. Lk 2,10–11. ramo čakati, taku de skoraj nihče en hip nej žiher302 ni za tiga telessa ni za tiga
blaga stran, kateru vse v farlikosti303 je inu stoji.
306. Lk 2,11. Tu vesselje je vekše Čez takov jamer jé še en vegši, kakor je v evangeliu pisanu, de ta Hudič
307. Izpeljano iz nem. das Urteil (sodba). kakor ta strah. v te ludy gre, stury nje norre inu norčaste, de se more z risnico reči, de en
takov človik nej ništer drugiga, temuč en smerdeč aižel ali serylnik304 tiga
Hudiča, taku sramotnu je on skuzi ta grejh nas človéke k ničemer sturil, de
my le-tukaj na zemli nikar eniga griželna kruha ne moremo mogoči biti,
moremo potler tudi ta pravi Božy serd inu večno smert nesti. Tu ti pusti enu
strašnu inu grozovitu Hudičevu krajlestvu biti. Ali vsaj kadar je my prov
premislimo inu obuje enu pruti timu drugimu prevagamo, taku vener takov
jamer, kateriga my od Hudiča jmamo, se ne more tej časti inu le-timu silni-
mu šacu inu vesselju perglihati, od kateriga ta angel le-tukaj pridiguje inu
pravi: »Ne bujte se, iest oznanujem vam veliku vesselje, vam je ta izveličar
rojen.«305 S takovo pridigo bi hotel ta angel rad naša serca odverniti od vsiga
takoviga Hudičoviga jamra na le-tu ditece inu meini, on bi bil tedaj enu
dellu eniga žlahtniga pridigarja opravil, kadar bi on nas tjakaj mogel perpra-
Koku bi se ludje tiga viti, de bi my na le-tiga izveličarja prov pogledali inu se ga kakor naše mes-
človestva Christuseviga su inu kry vučili spoznati. Inu je gvišnu reis, kadar bi onu imejlu ali moglu
imejli troštati. biti, de bi le-ta vesseli pild vu eniga človeka serce prov šal, taku bi le-ta
škoda vsa žleht bila, katero my od Hudiča imamo, aku je ona lih ena velika
inu večna škoda.
Kateri uže hoče tiga Hudiča premoči, njegov strup inu serd ferrahtati
inu pred nym žiher biti, ta je more le sturiti z le-tim sladkim pogledkom inu
troštom, od kateriga ta angel le-tukaj pridiguje inu pravi: »Vam je ta izveličar
rojen.«306 Kadar le-ta pogledek prov v serce pade, taku je ta rejč uže dobita,
zakaj tukaj misli ta človik le-taku: »Ta Hudič je mene inu vse človéke osro-
motil inu zadavil, v Božy serd inu večni urtel307 vergal, ampak taku velika le-ta
škoda nej ta šac, kateriga je Bug meni dal, je še vegši, zlasti de Bug, moj
GOSPUD, nikar to človesko žlahto ne possede, kakor ta Hudič v navadi ima
te človéke obseisti, temuč on sam postane pravi človik, de taku iz Buga inu
človeske nature ena persona bo. Taku blizi ne more ta Hudič enimu človeku
priti. Zakaj aku on lih eniga človéka obsejde, taku vsaj ostane človik človik,
ta Hudič Hudič inu so dvej rezločene persone inu nature. Timu pruti pak je
ta Syn Božy človik postal, de jest z risnico morem reči: 'Le-ta človik je Bug
inu Bug je človik.'«
Za tiga volo se je naš lubi, milostivi Bug v nebi veliku bliže k nam djal
inu
64
inu svitlobo kakor nad eno nenavadno ričjo silnu prestrašili, de je nebu inu
zemla vu enim hipu taku svitlu inu zgul ogein v tej temni noči postalu. Tako-
300. Lk 2,10. vu vidi ta angel, je za tiga volo vesselu ogovory inu pravi: »Ne bujte se,«300
kakor de bi on hotel reči: »Vy ne imate obeniga urzaha, de bi se vy imejli
301. Stok, tarnanje; izposojeno iz nem. Jammer bati. De se vy pak boyte, je enu gvišnu znameinje, de vy od le-tiga žlahtniga,
(enak pomen) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza dragiga šaca še ništer ne vejste, kateriga je vam Bug šeinkal, sicer bi se vy
nikar ne bali, ja, vy bi se iz serca vesselili inu dobre vole bily. Zakaj ravnu
Svetokriškega). zatu sem jest prišal, de bi jest vam imel enu veliku vesselje oznaniti, enu veli-
302. Gotov, varen; izposojeno iz srvn. sicher (enak ku dellu inu čudu, kateru, aku je vy prov v vaše serce bote vtlačili, taku vy
pomen), in sicer med 10. in 15. stoletjem (H. Jazbec, dobre vole nad tém bote inu bote enu veliku nepremerjenu vesselje imejli.«
Velik urzah, zakaj se ty De je onu timu angelu nerveč zatu djanu, de bi on rad hotel eno takovo
2007, 74). človeki boye. pridigo sturiti, katera bi se pryela inu nikar zabstojn ne bila, temuč bi opra-
303. Nevarnosti (Mestne prisege, Besedišče in slovar-
vila, kar bi imejla. Zatu on ne pravi od eniga žleht, temuč od eniga velikiga
ček, http://nl.ijs.si/e-zrc/prisege/html/Slovar.html). vesselja inu od potreibnih ričy. Inu tu za tiga volo potehmal, kir ta Hudič
304. Stranišče (Matija Kastelec in Gregor Vorenc: skuzi ta greih nas človeke zlu je sem doli vergal inu en grozovit jamer301 nare-
Slovensko-latinski slovar). dil, de my nikar le v tem porodnim grejhu tičimo inu to večno smert nad
nami imamo, temuč še vsakdan na tem svejtu vso žlaht nesrečo od njega mo-
305. Lk 2,10–11. ramo čakati, taku de skoraj nihče en hip nej žiher302 ni za tiga telessa ni za tiga
blaga stran, kateru vse v farlikosti303 je inu stoji.
306. Lk 2,11. Tu vesselje je vekše Čez takov jamer jé še en vegši, kakor je v evangeliu pisanu, de ta Hudič
307. Izpeljano iz nem. das Urteil (sodba). kakor ta strah. v te ludy gre, stury nje norre inu norčaste, de se more z risnico reči, de en
takov človik nej ništer drugiga, temuč en smerdeč aižel ali serylnik304 tiga
Hudiča, taku sramotnu je on skuzi ta grejh nas človéke k ničemer sturil, de
my le-tukaj na zemli nikar eniga griželna kruha ne moremo mogoči biti,
moremo potler tudi ta pravi Božy serd inu večno smert nesti. Tu ti pusti enu
strašnu inu grozovitu Hudičevu krajlestvu biti. Ali vsaj kadar je my prov
premislimo inu obuje enu pruti timu drugimu prevagamo, taku vener takov
jamer, kateriga my od Hudiča jmamo, se ne more tej časti inu le-timu silni-
mu šacu inu vesselju perglihati, od kateriga ta angel le-tukaj pridiguje inu
pravi: »Ne bujte se, iest oznanujem vam veliku vesselje, vam je ta izveličar
rojen.«305 S takovo pridigo bi hotel ta angel rad naša serca odverniti od vsiga
takoviga Hudičoviga jamra na le-tu ditece inu meini, on bi bil tedaj enu
dellu eniga žlahtniga pridigarja opravil, kadar bi on nas tjakaj mogel perpra-
Koku bi se ludje tiga viti, de bi my na le-tiga izveličarja prov pogledali inu se ga kakor naše mes-
človestva Christuseviga su inu kry vučili spoznati. Inu je gvišnu reis, kadar bi onu imejlu ali moglu
imejli troštati. biti, de bi le-ta vesseli pild vu eniga človeka serce prov šal, taku bi le-ta
škoda vsa žleht bila, katero my od Hudiča imamo, aku je ona lih ena velika
inu večna škoda.
Kateri uže hoče tiga Hudiča premoči, njegov strup inu serd ferrahtati
inu pred nym žiher biti, ta je more le sturiti z le-tim sladkim pogledkom inu
troštom, od kateriga ta angel le-tukaj pridiguje inu pravi: »Vam je ta izveličar
rojen.«306 Kadar le-ta pogledek prov v serce pade, taku je ta rejč uže dobita,
zakaj tukaj misli ta človik le-taku: »Ta Hudič je mene inu vse človéke osro-
motil inu zadavil, v Božy serd inu večni urtel307 vergal, ampak taku velika le-ta
škoda nej ta šac, kateriga je Bug meni dal, je še vegši, zlasti de Bug, moj
GOSPUD, nikar to človesko žlahto ne possede, kakor ta Hudič v navadi ima
te človéke obseisti, temuč on sam postane pravi človik, de taku iz Buga inu
človeske nature ena persona bo. Taku blizi ne more ta Hudič enimu človeku
priti. Zakaj aku on lih eniga človéka obsejde, taku vsaj ostane človik človik,
ta Hudič Hudič inu so dvej rezločene persone inu nature. Timu pruti pak je
ta Syn Božy človik postal, de jest z risnico morem reči: 'Le-ta človik je Bug
inu Bug je človik.'«
Za tiga volo se je naš lubi, milostivi Bug v nebi veliku bliže k nam djal
inu
64