Page 53 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 53
fesionalni razvoj
učiteljev v srednjem
poklicnem in strokovnem
izobraževanju

Milena Ivanuš Grmek

Učiteljev profesionalni razvoj je proces vseživljenjskega učenja in spreminjanja odraslega,
zato je vedno prostovoljen proces, ki poteka »od znotraj« (Valenčič Zuljan, 2001). V tem
ni profesionalni razvoj učiteljev v poklicnem in strokovnem izobraževanju nič drugačen
od razvoja drugih učiteljev. Vendarle pa profesionalni razvoj učiteljev v poklicnem in stro-
kovnem izobraževanju opredeljujejo posamezni specifični dejavniki, ki se povezujejo pred-
vsem s tem segmentom izobraževanja.

Postavili bi si lahko vprašanje, zakaj je profesionalni razvoj učitelja sploh pomemben.
K. Smith (2003) ponuja odgovore, da pomeni profesionalni razvoj učitelja postati bolj-
ši profesionalec, da je profesionalni razvoj sredstvo za izboljševanje našega šolstva, sred-
stvo za ohranjanje zanimanja v poklicu, in s tem promocija poklicnega in osebnega razvo-
ja, ter da je profesionalni razvoj nujen za napredovanje. Lahko bi navedli še več razlogov,
med katerimi gotovo ne moremo mimo potrebe po usvojitvi novega znanja, sposobnosti
in spretnosti.

Za razumevanje značilnosti profesionalnega razvoja učiteljev v poklicnem in srednjem
strokovnem ter tehničnem izobraževanju pa moramo najprej izhajati iz posebnosti njiho-
vega položaja, ki izhaja že iz možnosti njihovega lastnega formalnega izobraževanja, kakor
tudi zaradi posebnosti, da se nahajajo v tistem delu vzgojni-izobraževalnega spektra, ki se
nahaja na presečišču s trgom dela.

V Sloveniji je specifična in posebej zanimiva povezava med izobraževanjem oz. stro-
kovnim izobraževanjem in usposabljanjem učiteljev in nagrajevanjem le-tega na delovnem
mestu oz. povezava med profesionalnim razvojem in napredovanjem po plačni lestvici ali
plačni mreži oz. matrici. Slovenija ima v Evropi največje možno število kombinacij (okrog
60), ki omogočajo učiteljem napredovanja oz. preštevanje dosežkov v plačnem sistemu, če-

53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58