Page 45 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 45
fesionalni razvoj v vzgoji
in izobraževanju

Tina Rutar Leban

S pojmoma poklicni in profesionalni razvoj se v okviru vzgoje in izobraževanja pogosto
srečujemo. Različni avtorji poudarjajo različne dejavnike, ki se bolj ali manj pomembno
povezujejo s profesionalnim razvojem posameznika. V pričujočem poglavju predstavlja-
mo pregled nekaterih pomembnejših raziskav, ki osvetljujejo pojem profesionalnega ra-
zvoja in nekaterih dejavnikov, ki se pomembno povezujejo s profesionalnim razvojem uči-
teljev.

Ena temeljnih nalog profesionalnega razvoja učiteljev je skrb za nenehno poglabljanje
kakovosti strokovnega dela, torej nenehno poglabljanje njegovih poklicnih znanj oz. pro-
fesionalni razvoj. Druge temeljne naloge profesionalnega razvoja se povezujejo z učitelje-
vim osebnostnim razvojem in razvojem kompetenc na področju komunikacije, informa-
cijsko-komunikacijske tehnologije idr.

Ob različnih definicijah poklicnega oz. profesionalnega razvoja je smiselno poudari-
ti, da moramo profesionalni razvoj učiteljev začeti, ohranjati in spodbujati od zunaj in se
hkrati zavedati, da je to proces samorazvoja vsakega posameznika na številnih področjih.
Kakovostno poučevanje temelji na učiteljevem strokovnem poučevanju, kar v širšem po-
menu zajema socialne in socioemocionalne komeptence, sposobnost diagnosticiranja in
svetovanja, sposobnost sodelovanja s kolegi, starši in vodstvom v razvijanju profesionalne
kulture šole ter opazovanja sebe kot učitelja (Muršak idr., 2011).

V širšem pomenu Super (1984) kot eden ključnih strokovnjakov na področju profesio-
nalni razvoj opredeljuje v okviru razvoja pojma o poklicnem sebi. Do spreminjanja pojma
o poklicnem sebi naj bi prihajalo v mladostništvu in zgodnji odraslosti. V srednjem mla-
dostništvu oseba oblikuje predstave o poklicu, ki se prepletajo z njenim globalnim poj-
mom o sebi (kristalizacija). V obdobju specifikacije (približno med 18. in 22. letom) oseba

45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50