Page 20 - Šimenc, Marjan, Sardoč, Mitja, Mlekuž, Ana. Državljanska vzgoja v Sloveniji. Nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja ICCS 2009. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 9
P. 20
vsebinskem področju izobraževanja za demokratično državljanstvo ter učenja človeko-
vih pravic je še posebej potrebno izpostaviti projekt Sveta Evrope »Izobraževanje za de-
mokratično državljanstvo«,5 ki sodi med temeljna področja delovanja Sveta Evrope na
področju vzgoje in izobraževanja. Projekt je bil koncipiran in sprejet leta 1997 kot ne-
posredni odgovor na številne izzive, s katerimi se soočajo države članice Sveta Evrope in
ostale sodobne družbe, npr. z vse nižjo ravnjo participacije v procesih demokratičnega
odločanja, s pomanjkanjem zaupanja v demokratične inštitucije ter številnimi pojavnimi
oblikami diskriminacije, nasilja in nestrpnosti. Od leta 1997 dalje je projekt Izobraževa-
nje za demokratično državljanstvo eden najpomembnejših katalizatorjev tako teoretične-
ga kakor tudi praktičnega razvoja na širšem področju izobraževanja za demokratično dr-
žavljanstvo, učenja človekovih pravic ter vzgoje mladih za večkulturnost, spoštovanje in
sprejemanje različnosti.6 Leta 2011 je Odbor ministrov Sveta Evrope sprejel Listino Sveta

sicer (i) kognitivne kompetence (kompetence pravne in politične narave; poznavanje načel, pojmov in vrednot v zvezi z
demokratičnim državljanstvom); (ii) etične kompetence (razvijanje etičnih drž in veščin, ki so pogoj za samostojno, svo-
bodno in odgovorno družbeno delovanje; razvijanje socialnih in komunikacijskih spretnosti in veščin); (iii) socialne
kompetence (sodelovanje, reševanje konfliktov v skladu z temeljnimi demokratičnimi načeli); (iv) komunikacijske kompe-
tence (razvijanje demokratične komunikacijske kulture in iskanje konsenza, izražanje ter utemeljevanje stališč, mnenj
in nazorov). Podrobnejša obravnava ključnih kompetenc s širšega področja vzgoje za demokracijo je predstavljena v
knjigi Françoisa Audigierja Osnovni koncepti in temeljne kompetence izobraževanja za demokratično državljanstvo (2001).
5 Celovita predstavitev projekta Izobraževanje za demokratično državljanstvo ter posameznih iniciativ v državah čla-
nicah Sveta Evrope je dostopna na spletni strani http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/
6 Projekt »Izobraževanje za demokratično državljanstvo« je razdeljen v tri časovne in vsebinske faze. V okviru prve
faze projekta (1997–2000) je bila posebna pozornost namenjena identifikaciji temeljnih kompetenc in spretnosti ak-
tivnega državljanstva ter preučitvi osnovnih pojmov s tega vsebinskega področja. Druga faza projekta (2001–2004)
je temeljila na treh temeljnih dejavnostih: razvoju izobraževalnih politik, vzpostavljanju mrež ter diseminaciji rezul-
tatov prvega dela projekta. V tej fazi projekta je bila tudi ustanovljena mreža nacionalnih koordinatorjev, ki so po-
membno prispevali k diseminaciji rezultatov v državah članicah Sveta Evrope. Temeljni cilj druge faze projekta je bil
povezati izobraževalne politike s šolsko prakso. Kot rezultat teh prizadevanj je leta 2004 izšla Vseevropska študija o po-
litikah izobraževanja za demokratično državljanstvo. Ta del projekta se je zaključil l. 2005 z »Evropskim letom državljan-
ske kulture«, vseevropsko iniciativo Sveta Evrope, katere temeljni cilj je bil okrepiti pomen vzgoje in izobraževanja
za razvoj in uresničevanje demokratičnih vrednot ter spoštovanje človekovih pravic na vseh ravneh ter oblikah izo-
braževanja ter spodbujanje aktivnega vključevanja posameznikov v sodobni demokratični družbi. V tretji fazi pro-
jekta (2006–2009) je bila posebna pozornost namenjena razvoju kompetenc za demokratično državljanstvo in soci-
alno vključenost v vseživljenjski perspektivi, novi vlogi in kompetencam učiteljev ter celostnemu šolskemu pristopu/
demokratičnemu upravljanju šol. Ta faza projekta je spodbujala okrepitev odnosa med izobraževanjem za demokra-
tično državljanstvo in učenjem za človekove pravice; razvijanje inovativnih modelov izobraževanja učiteljev na tem
vsebinskem področju; promoviranje celostnega pristopa k državljanski vzgoji, ki predstavlja inovativno obliko vklju-
čevanja izobraževanja za demokratično državljanstvo v šolsko prakso. V obdobju med letoma 2010 in 2014 so temelj-
ne naloge projekta predvsem na področju razvoja izobraževalnih politik, promoviranja medsebojnega sodelovanja in

20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25