Page 21 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 21
oki za ugotavljanje finančne
pismenosti
Zadnjih nekaj let so razvite države in države v razvoju vedno bolj zaskrbljene zaradi
stopnje finančne pismenosti svojih državljanov. Razlogi za to so krčenje javnih in zasebnih
podpornih sistemov, spreminjanje demografskih profilov, kot je na primer staranje prebi-
valstva, in hiter razvoj finančnih trgov. Zaskrbljenost se je še povečala s finančno krizo in
s spoznanjem, da je pomanjkanje finančne pismenosti eden izmed dejavnikov, ki prispe-
vajo k slabim finančnim odločitvam posameznikov, in da imajo lahko te odločitve hude
negativne posledice (INFE, 2009b; OECD, 2009a). Zato je zdaj finančna pismenost po
vsem svetu priznana kot pomemben element gospodarske in finančne stabilnosti in razvo-
ja (INFE, 2009b).
Zadnja leta se zelo širi prenos tveganja od vlad in delodajalcev na posameznike. Veli-
ko vlad zmanjšuje ali pa je že zmanjšalo prispevke za pokojnine, nekatere pa zmanjšujejo
tudi pravice zdravstvenega varstva. Večina raziskav kaže, da se večina zaposlenih ne zaveda
tveganj, s katerimi se morajo zdaj soočiti, in da nimajo zadostnega znanja in veščin, da bi
ustrezno upravljali tveganja, četudi se jih zavedajo (OECD, 2008). Poleg tega se polje tve-
ganj, s katerimi se morajo ljudje spoprijeti, povečuje: posamezniki se na primer spopadajo
s tveganjem, povezanim z dolgo življenjsko dobo, zadolženostjo, finančnimi trgi in nepo-
srednim plačilom storitev zdravstvenega varstva.
Število finančnih odločitev, ki jih mora sprejeti posameznik, se povečuje kot posledi-
ca sprememb na trgih in v gospodarstvu. Daljša pričakovana življenjska doba na primer
pomeni, da morajo posamezniki zbrati več prihrankov, da pokrijejo veliko daljše obdobje
upokojitve. Ljudje morajo tudi prevzeti več odgovornosti za financiranje osebnih ali dru-
žinskih zdravstvenih potreb. Poleg tega je zaradi naraščajočih stroškov izobraževanja po-
membno, da starši primerno načrtujejo in vlagajo v izobraževanje svojih otrok. Medtem
21
pismenosti
Zadnjih nekaj let so razvite države in države v razvoju vedno bolj zaskrbljene zaradi
stopnje finančne pismenosti svojih državljanov. Razlogi za to so krčenje javnih in zasebnih
podpornih sistemov, spreminjanje demografskih profilov, kot je na primer staranje prebi-
valstva, in hiter razvoj finančnih trgov. Zaskrbljenost se je še povečala s finančno krizo in
s spoznanjem, da je pomanjkanje finančne pismenosti eden izmed dejavnikov, ki prispe-
vajo k slabim finančnim odločitvam posameznikov, in da imajo lahko te odločitve hude
negativne posledice (INFE, 2009b; OECD, 2009a). Zato je zdaj finančna pismenost po
vsem svetu priznana kot pomemben element gospodarske in finančne stabilnosti in razvo-
ja (INFE, 2009b).
Zadnja leta se zelo širi prenos tveganja od vlad in delodajalcev na posameznike. Veli-
ko vlad zmanjšuje ali pa je že zmanjšalo prispevke za pokojnine, nekatere pa zmanjšujejo
tudi pravice zdravstvenega varstva. Večina raziskav kaže, da se večina zaposlenih ne zaveda
tveganj, s katerimi se morajo zdaj soočiti, in da nimajo zadostnega znanja in veščin, da bi
ustrezno upravljali tveganja, četudi se jih zavedajo (OECD, 2008). Poleg tega se polje tve-
ganj, s katerimi se morajo ljudje spoprijeti, povečuje: posamezniki se na primer spopadajo
s tveganjem, povezanim z dolgo življenjsko dobo, zadolženostjo, finančnimi trgi in nepo-
srednim plačilom storitev zdravstvenega varstva.
Število finančnih odločitev, ki jih mora sprejeti posameznik, se povečuje kot posledi-
ca sprememb na trgih in v gospodarstvu. Daljša pričakovana življenjska doba na primer
pomeni, da morajo posamezniki zbrati več prihrankov, da pokrijejo veliko daljše obdobje
upokojitve. Ljudje morajo tudi prevzeti več odgovornosti za financiranje osebnih ali dru-
žinskih zdravstvenih potreb. Poleg tega je zaradi naraščajočih stroškov izobraževanja po-
membno, da starši primerno načrtujejo in vlagajo v izobraževanje svojih otrok. Medtem
21