Page 15 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 15
agoška raba 15
izmislitvenih zmožnosti
The Pedagogical Use
of Imaginative Powers
Ana Jovanović
Povzetek
Prispevek si prizadeva predstaviti, iz česa sestaja protislovni značaj sodobnega peda-
goškega diskurza, in izpostaviti nekaj nenadejanih konsekvenc, ki jih implicira im-
plementacija slednjega v dejansko pedagoško prakso. Izhodišče razprave predstavlja
uvid, da so vse velike konceptualne invencije sodobne pedagoške stroke bistveno po-
vezane z neko zelo partikularno in prav zares inventivno maniro koncipiranja stvar-
nosti, zaradi česar je nove koncepcije znanja, učenja in izobraževanja moč razumeti
le, če se v obravnavo pritegne tudi specifično logiko njihovega diskurzivnega vzpo-
stavljanja. Za pojme, kot so »vseživljenjsko učenje«, »kompetence« in »samo-regu-
lativno učenje« je namreč v prvi vrsti značilno, da v sebi nimajo nikakršne meje, kon-
ca ali zaključka, da so torej brez sleherne določne vsebine, in to je dovolj dobro zna-
menje, da gre pri njih za poskus srečanja z absolutom in ne za doseganje česa realnega.
V nadaljevanju avtorica razvije tezo, da se konceptualni univerzum sodobne pedago-
gike proizvaja pod okriljem neke temeljne pedagoške fantazme. Gre za fantazmo o
možnosti učenčevega neposrednega doseganja ali celo neposrednega imetja takšne-
ga spontanega, aktivnega in kreativnega znanja, ki bi več ne bilo obremenjeno s pre-
nosom in reprodukcijo objekt(iv)ne vednosti in z učenčevim zgolj pasivnim spreje-
manjem slednje.
Ključne besede: pedagoški diskurz, vseživljenjsko učenje, kompetenca, kreativnost,
mišljenje, zmožnost, sebstvo, samorealizacija
Abstract
This paper aims to outline the contradictory character of contemporary pedagogic
discourse, while indicating some unexpected consequences caused by its implemen-
tation in teaching practice. The starting point of the discussion resides in the insi-
ght that all the great conceptual inventions promoted by contemporary educational
izmislitvenih zmožnosti
The Pedagogical Use
of Imaginative Powers
Ana Jovanović
Povzetek
Prispevek si prizadeva predstaviti, iz česa sestaja protislovni značaj sodobnega peda-
goškega diskurza, in izpostaviti nekaj nenadejanih konsekvenc, ki jih implicira im-
plementacija slednjega v dejansko pedagoško prakso. Izhodišče razprave predstavlja
uvid, da so vse velike konceptualne invencije sodobne pedagoške stroke bistveno po-
vezane z neko zelo partikularno in prav zares inventivno maniro koncipiranja stvar-
nosti, zaradi česar je nove koncepcije znanja, učenja in izobraževanja moč razumeti
le, če se v obravnavo pritegne tudi specifično logiko njihovega diskurzivnega vzpo-
stavljanja. Za pojme, kot so »vseživljenjsko učenje«, »kompetence« in »samo-regu-
lativno učenje« je namreč v prvi vrsti značilno, da v sebi nimajo nikakršne meje, kon-
ca ali zaključka, da so torej brez sleherne določne vsebine, in to je dovolj dobro zna-
menje, da gre pri njih za poskus srečanja z absolutom in ne za doseganje česa realnega.
V nadaljevanju avtorica razvije tezo, da se konceptualni univerzum sodobne pedago-
gike proizvaja pod okriljem neke temeljne pedagoške fantazme. Gre za fantazmo o
možnosti učenčevega neposrednega doseganja ali celo neposrednega imetja takšne-
ga spontanega, aktivnega in kreativnega znanja, ki bi več ne bilo obremenjeno s pre-
nosom in reprodukcijo objekt(iv)ne vednosti in z učenčevim zgolj pasivnim spreje-
manjem slednje.
Ključne besede: pedagoški diskurz, vseživljenjsko učenje, kompetenca, kreativnost,
mišljenje, zmožnost, sebstvo, samorealizacija
Abstract
This paper aims to outline the contradictory character of contemporary pedagogic
discourse, while indicating some unexpected consequences caused by its implemen-
tation in teaching practice. The starting point of the discussion resides in the insi-
ght that all the great conceptual inventions promoted by contemporary educational