Page 75 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 75
»Narod« in kanadski utemeljitveni mit 

sebej poročila prvotnih raziskovalcev, trgovcev in pionirjev. To izročilo
sicer ne izključuje mitologije prvotnih naseljencev, čeprav Frye opozarja,
da so Indijanci ustvarili mitologijo, ki je vključevala vse glavne elemen-
te kanadskih lastnih temeljev, vendar Kanadčani niso zmogli vzpostavi-
ti povezave z njo preprosto zato, ker so jo videli le kot literarno konven-
cijo 19. stoletja oziroma ker so nanjo gledali s historičnega vidika.44 Pri
tem pa je treba dodati, da je v »historičnem« odzivu na staroselsko mi-
tološko izročilo že vpisan konflikt med »staro« evropsko in staroselsko
tradicijo; konlikt za katerega po navadi velja, da je, čeravno prikrit, tretje
od osrednjih torišč kanadskega kulturnega mita.45

Tudi kanadski imaginarij potemtakem ni – in ni bil razumljen kot
– esencialistično bistvo naroda, kajti v družbi gre, kot opozarja Frye,
vselej za zbir mentalnih predstav, mitična struktura pa se napaja šele iz
osnov družbene mitologije, tj. iz šablon in repertoarnih odzivov na po-
samične družbene položaje,46 ki so dani v obtok v medsebojni komuni-
kaciji, množičnih medijih, berilih ter literarni zgodovini in literaturi. R.
M. Brown je pokazal, da so tudi »pozicije žrtve«, o katerih v Prežive-
tju govori Atwoodova, neke vrste simbolna slovnica, ki nas ne usmerja
h goli okoljski determinaciji, marveč k strukturam, ki jih okoljska izku-
šnja sproža,47 medtem ko John Sutherland govor o »nezavedni grozi na-
rave« in »podzavestni grozi uma« razume kot emocionalno-formalni
odnos oziroma kot dvojno konstrukcijo: na eni strani zunanjega sveta –
narave, geografije – ter na drugi strani notranjega sveta – uma, podzave-
sti.48 Zato ne preseneča, če celo Moss, ki ga prištevamo k najznačilnejšim
predstavnikom tematološkega kritištva, zatrjuje, da obstaja konvencija
opisa in kontrole nad danim, drugačna od tistega (pokrajine), kar zazna-
vamo49 – s čimer, podobno kot Eleanor Cook, ločuje na eni strani pro-
stor kot fizično kategorijo in na drugi strani kulturno opredeljeni pro-
stor kot skupek filtrov, skozi katere beremo dejanski, otipljivi prostor.50

44 Frye, Conclusion, 836.
45 New, A History of Canadian, 18–23.
46 Frye, The stubborn, 7, 20. Frye uporablja izraz stock responses, za katerega bi bil pomensko doslednej-

ši prevod množični odzivi.
47 Brown, Critic, 180.
48 Sutherland v Daymond in Monkman, Towards a Canadian literature, 312 isl.
49 John Moss in Christine Hamelin, John Moss: Consciousness as Context, An Interview, Text.Seri-

al.Journal, Studies in Canadian Literature, 1. januar 1995, http://journals.hil.unb.ca/index.php/SCL/
article/viewArticle/8216/9273.
50 Eleanor Cook, Seeing and Unseeing in the Eye: Canadian literature and the sense of place, v: A Pas-
sion for Identity: an introduction to Canadian studies, ur. David Taras in Beverly Rasporich, 2nd ed. (Scar-
borough Ont.: Nelson Canada, 1993), 290.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80