Page 30 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 30
 Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije

ducenta – govorca – odtrgana obravnava govornih fenomenov. Govor je
hotel iztrgati univerzalnosti logicističnih prežvekovanj in ga vrniti par-
tikularnosti človekove dejavnosti in njenega konteksta, zato ga niso nav-
duševala velika filozofska vprašanja, ki jih je večinoma imel za rezultat
neutemeljenih in prehitrih posplošitev – tovrstno filozofsko razpravlja-
nje je menda večkrat označil za »kokodakanje« (»the cackle«) –, tem-
več so ga zanimale drobne distinkcije vsakdanjega govora.4

V zadevah jezika in govora je Austin stal nekje med jezikovnim dar-
vinizmom in lingvistično različico Leibnizevega principa zadostnega ra-
zloga; prepričan je bil namreč v tole: če so se v dolgotrajnem in kom-
pleksnem razvoju kakšnega jezika nekatere (jezikovne) razlike ohrani-
le, druge pa ne – ali pa so se prve ohranile celo na račun drugih –, potem
moramo te razlike vzeti resno in z vso resnostjo raziskati, kaj zajemajo in
kaj izključujejo.

Če želimo ugotoviti, ali se dve stvari – celo dva pojma, torej tudi
povsem diskurzivne entitete – (res) razlikujeta, potem si moramo naj-
prej ogledati, ali o njiju govorimo na enak način ali ne, saj šele potem lah-
ko rečemo karkoli tehtnega in utemeljenega o domnevnem razlikova-
nju samem.

Austinova tehnika pretresa upravičenosti razlik je taka:5
1. Najprej si izberemo področje, ki ga želimo obdelati.
2. Nato sestavimo kar najizčrpnejši seznam izrazov, ki to področje
zaznamujejo – ne le tistih, ki so najpomembnejši ali najpogostejši –, in si-
cer tako, da najprej zapišemo vse izraze, ki nam pridejo na misel,6 potem
pa dobljeni seznam dopolnimo s sistematičnim sprehodom skoz slovar-
je danega jezika in z branjem literature, ki morda sicer ne sega na izbrano
področje, pa bi lahko vsebovala podobno terminologijo.
3. Ko smo tako sestavili slovar danega področja, si začnemo zapiso-
vati izraze, ki se (najpogosteje) pojavljajo skupaj z izrazi iz našega slovar-
ja; še zlasti zanimivi in uporabni so izrazi, ki se a priori zdijo povsem pla-
vzibilni, pa se pokažejo za povsem neuporabne.
4. V naslednjem koraku poskušamo iz izbranih izrazov oblikovati
besedila, zgodbe, pri čemer nas še zlasti zanima, katere sinonime dane-
ga izraza lahko uporabimo, ne da bi morali spremeniti besedilo, in kate-

4 Gl.tudipogovorezAustinovimisodobniki:B.Magee,ModernBritishPhilosophy,Oxford1986,120–121.
5 Iz zapiskov z naslovom Something About One Way of Possibly Doing One Part of Philosophy jo je re-

konstruiral J. O. Urmson v članku Austin’s Philosophy, v: Symposium on J. L. Austin, n. d., 22–26.
6 Postopek ni tako ad hoc, kot bi se na prvi pogled lahko zdel. Austin je namreč predpostavljal, da takšno

delo vedno opravljamo v skupini od desetih do dvanajstih ljudi, ki morebitne individualne izpuste med-
sebojno nadzorujejo in popravljajo, predvsem pa vsako geslo skrbno prediskutirajo. Skupinsko delo naj
bi tako dalo subjektivnim odločitvam nekakšen pečat objektivnosti.
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35