Page 120 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 120
 Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije

njem lahko izjava (1) napeljuje? V katero smer argumentira? Kaj lah-

ko iz nje sklepamo? Ker ne poznamo natančnega konteksta,1 v katerem je

bila izrečena, lahko sklepamo na precej različnih možnosti:

(1) Urajeosem. > Pohiti!

> Vzemi si čas!

> Prižgiradio!

> Pojdi si umit zobe!

Če pa v izjavo (1) vpletemo prislova že in šele, na primer:

(1’) Ura je že osem.

in

(1’’) Ura je šele osem.,

potem, ceteris paribus, primera (1’) ne moremo več speljati v sklep:

»Vzemi si čas!« kakor v primeru (1), ampak le v sklep: »Pohiti!«. Po

drugi strani pa iz (1’’) ne moremo več sklepati na: »Pohiti!«, ampak le

na: »Vzemi si čas!«. In zakaj bi morali biti ob tem dejstvu preseneče-

ni? Zato ker (1), (1’) in (1’’) govorijo o popolnoma istem kronološkem dej-

stvu – namreč o tem, da je ura osem –, pri čemer (1) lahko napeljuje na

povsem različne sklepe, medtem ko (1’) dovoljuje le sklepe, ki napeljuje-

jo na poznost, (1’’) pa sklepe, ki napeljujejo na zgodnjost.

Toda kako je to sploh mogoče, če (1), (1’) in (1’’) govorijo o istem kro-

nološkem dejstvu in je osnova (1), (1’) in (1’’) isto stanje stvari? No, zato

ker prav to »isto stanje stvari« gledamo iz različnih zornih kotov, iz

različnih perspektiv. V primeru (1’) osmo uro vidimo (in jo diskurzivno

tudi predstavimo) kot pozno, v primeru (1’’) pa kot zgodnjo. Takšno raz-

likovanje v okviru istega stanja stvari lahko povzroči že preprosta vpelja-

va dveh argumentativnih veznikov (v nadaljevanju: veznikov), v našem

primeru dveh prislovov. V primeru (1’) prislov že naš sklep usmeri v smer

»poznosti« ne glede na to, o katerem delu dneva (o katerem času) v na-

daljevanju govorimo. Podobno velja tudi za primer (1’’), le da nas ta nava-

ja na sklep o »zgodnjosti«. Dejanski čas je zaradi uporabe teh speci-

fičnih jezikovnih sredstev v obeh primerih nepomemben.

To pa pomeni, da mora biti argumentativna usmeritev v poznost

ali zgodnjost na neki način že vpisana v obe leksikalni enoti jezikov-

nega sistema. Naj to pojasnim s pomočjo novega primera. Recimo, da

smo soočeni z izjavo, kakršna je:

(2) Janez je delal.

1 Pokazati bom skušal, da je vloga konteksta v lingvistični analizi pogosto precenjena. Osnovne po-
teze konteksta daje že izjava sama (ali celo stavek kot abstraktna jezikovna struktura): kontekst (lah-
ko) dano izjavo sicer (pre)interpretira, a izjava že sama ustvari svoj osnovni kontekst.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125