Page 93 - Darko Štrajn, Umetnost v realnosti, Dissertationes 18
P. 93
žbeno gibanje
gledališča Pupilije
Ferkeverk1
Gledališče, ki se ni nikoli institucionaliziralo
Vvseh njegovih premenah, od predstave pesniške skupine 442
maja 1969 v Mali drami, preko filma Karpa Ačimovića Godine
Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (1970), pa vse do zadnjih pred-
stav v režiji Tomaža Kralja v aprilu 1971, je gledališče Pupilije Ferkeverk
bilo posebni kompleksni kulturni in/ali družbeni fenomen – ne na-
zadnje tudi zato, ker se ni nikoli institucionaliziralo. Kot je znano sta
okvirno sočasna gledališka fenomena tistega časa, gledališči Glej in ne-
koliko kasnejša Pekarna, kazali znake bolj ali manj razvidne institucio-
naliziranosti ali vsaj težnje k njej. Gledališče Pupilije Ferkeverk je bilo
nekakšen meteorski pojav, ki je izhodiščno kajpak klasificiran v obmo-
čju kulture, vendar pa njegovih pomenov ni mogoče izčrpati na estetski
ravni, pa naj bo pristop k branju vsega inteligibilnega »teksta« in kon-
teksta še tako širok in odprt. Seveda brez upoštevanja estetskega aspek-
ta, vključno z vidiki, ki so za vsakršno bolj klasično estetiko subverziv-
ni, gledališča Pupilije Ferkeverk seveda sploh ni mogoče niti začeti ka-
korkoli interpretirati. Obenem pa se kajpak kakršnakoli interpretacija v
svojem iskanju artikulacije lahko tudi izgubi, če ni vsaj elementarno de-
konstruktivna, če torej ne upošteva družbenega konteksta, v katerega je
1 To poglavje je bilo najprej poglavje v knjigi, posvečeni analizi Gledališča Pupilije Ferkeverk. Besedi-
lo je tu nekoliko dopolnjeno in spremenjeno. Glej: Štrajn, Darko. Družbeno gibanje Gledališča Pu-
pilije Ferkeverk. V: Milohnić, Aldo, Svetina, Ivo (ur.). Prišli so Pupilčki : 40 let Gledališča Pupilije Ferke-
verk, (Zbirka Transformacije, knj. št. 26), (Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, letn. 45, št.
86). 1. izd. Ljubljana: Maska: Slovenski gledališki muzej, 2009, 231–246.
gledališča Pupilije
Ferkeverk1
Gledališče, ki se ni nikoli institucionaliziralo
Vvseh njegovih premenah, od predstave pesniške skupine 442
maja 1969 v Mali drami, preko filma Karpa Ačimovića Godine
Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (1970), pa vse do zadnjih pred-
stav v režiji Tomaža Kralja v aprilu 1971, je gledališče Pupilije Ferkeverk
bilo posebni kompleksni kulturni in/ali družbeni fenomen – ne na-
zadnje tudi zato, ker se ni nikoli institucionaliziralo. Kot je znano sta
okvirno sočasna gledališka fenomena tistega časa, gledališči Glej in ne-
koliko kasnejša Pekarna, kazali znake bolj ali manj razvidne institucio-
naliziranosti ali vsaj težnje k njej. Gledališče Pupilije Ferkeverk je bilo
nekakšen meteorski pojav, ki je izhodiščno kajpak klasificiran v obmo-
čju kulture, vendar pa njegovih pomenov ni mogoče izčrpati na estetski
ravni, pa naj bo pristop k branju vsega inteligibilnega »teksta« in kon-
teksta še tako širok in odprt. Seveda brez upoštevanja estetskega aspek-
ta, vključno z vidiki, ki so za vsakršno bolj klasično estetiko subverziv-
ni, gledališča Pupilije Ferkeverk seveda sploh ni mogoče niti začeti ka-
korkoli interpretirati. Obenem pa se kajpak kakršnakoli interpretacija v
svojem iskanju artikulacije lahko tudi izgubi, če ni vsaj elementarno de-
konstruktivna, če torej ne upošteva družbenega konteksta, v katerega je
1 To poglavje je bilo najprej poglavje v knjigi, posvečeni analizi Gledališča Pupilije Ferkeverk. Besedi-
lo je tu nekoliko dopolnjeno in spremenjeno. Glej: Štrajn, Darko. Družbeno gibanje Gledališča Pu-
pilije Ferkeverk. V: Milohnić, Aldo, Svetina, Ivo (ur.). Prišli so Pupilčki : 40 let Gledališča Pupilije Ferke-
verk, (Zbirka Transformacije, knj. št. 26), (Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja, letn. 45, št.
86). 1. izd. Ljubljana: Maska: Slovenski gledališki muzej, 2009, 231–246.