Page 59 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 59
ast« učenja običajno sledi zaporedju, ki ga opisuje lestvica. V nadaljevanju si 59
poglejmo, doseganje kakšnega vsebinskega znanja in katerih kognitivnih pro
cesov je značilno za posamezne ravni. Prav tako vidimo, da si ravni sledijo od
konkretnega h kompleksnejšemu znanju (od D do najvišje ravni, ki je raven A).
Lestvica državljanske vednosti ICCS 2016 vsebuje tudi četrto raven, ki vsebuje
dosežke med 311 in 394 točk (raven D).
Učenci, ki dosegajo zahtevnostno raven D, prepoznajo konkretne prime
re, povezane z osnovnimi elementi demokracije. Identificirajo izide enostavnih
primerov pravil in zakonov ter prepoznajo eksplicitno funkcijo ključnih drža
vljanskih institucij. Prav tako prepoznajo primere spoštovanja pravic drugih, to
pa jim lahko služi tudi kot motivacija za državljansko participacijo. Ključna fak
torja ki ločujeta raven D od višjih ravni, sta: a) da učenci demonstrirajo znanje
temeljnih vidikov demokracije in demokratičnih institucij ter b) da znajo učen
ci prepoznati abstraktne koncepte, ki so nad konkretnimi, eksplicitnimi prime
ri demokratičnih načel in državljanskih dejanj.4
Učenci na ravni C razumejo temeljna načela in širše koncepte, ki sestavlja
jo državljansko vzgojo in izobraževanje. Učenci na tej ravni so seznanjeni z ne
katerimi »velikimi idejami« državljanstva.5 Na splošno znajo v poznanih kon
tekstih natančno določiti, kaj je pošteno in kaj ne, ter pokažejo nekaj znanja
osnovnih operacij državljanskih institucij. Učenci na ravni C običajno tudi po
kažejo zavedanje o tem, da lahko državljani vplivajo na lokalni kontekst. Ključ
na faktorja, ki ločujeta raven C od višjih ravni, sta: a) stopnja specifičnega zna
nja in b) količina mehanističnega, namesto relacijskega mišljenja, ki ga učenci
izražajo glede delovanja državljanskih in družbenih institucij.6
Učenci na ravni B običajno pokažejo specifično znanje in razumevanje
najprodornejših državljanskih sistemov, konceptov in institucij. Ti učenci poleg
osnovnega poznavanja lastnosti državljanskih institucij razumejo tudi medse
bojno povezanost institucij ter procese in sisteme, s katerimi delujejo. Učenci
na ravni B znajo prepoznati načela in osnovne ideje ter jih povezati s politikami
oziroma prakso v vsakodnevnih kontekstih. Povezati znajo tudi nekatere for
malne državljanske procese s svojimi vsakodnevnimi izkušnjami ter razume
jo, da lahko potencialni vpliv (in odgovornost) aktivnih državljanov sega dlje
od lokalnega konteksta. Ključni faktor, ki raven B ločuje od ravni C, je obseg, do
katerega so učenci sposobni uporabiti znanje in razumevanje za evalvacijo in
upravičevanje politik in praks.7
4 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 45.
5 Tako minimalistične kakor maksimalistične koncepcije, kar smo opisovali v enem izmed prejšnjih
poglavij.
6 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 45–47.
7 Ibid., 47.
državljanska vednost učencev v sloveniji
poglejmo, doseganje kakšnega vsebinskega znanja in katerih kognitivnih pro
cesov je značilno za posamezne ravni. Prav tako vidimo, da si ravni sledijo od
konkretnega h kompleksnejšemu znanju (od D do najvišje ravni, ki je raven A).
Lestvica državljanske vednosti ICCS 2016 vsebuje tudi četrto raven, ki vsebuje
dosežke med 311 in 394 točk (raven D).
Učenci, ki dosegajo zahtevnostno raven D, prepoznajo konkretne prime
re, povezane z osnovnimi elementi demokracije. Identificirajo izide enostavnih
primerov pravil in zakonov ter prepoznajo eksplicitno funkcijo ključnih drža
vljanskih institucij. Prav tako prepoznajo primere spoštovanja pravic drugih, to
pa jim lahko služi tudi kot motivacija za državljansko participacijo. Ključna fak
torja ki ločujeta raven D od višjih ravni, sta: a) da učenci demonstrirajo znanje
temeljnih vidikov demokracije in demokratičnih institucij ter b) da znajo učen
ci prepoznati abstraktne koncepte, ki so nad konkretnimi, eksplicitnimi prime
ri demokratičnih načel in državljanskih dejanj.4
Učenci na ravni C razumejo temeljna načela in širše koncepte, ki sestavlja
jo državljansko vzgojo in izobraževanje. Učenci na tej ravni so seznanjeni z ne
katerimi »velikimi idejami« državljanstva.5 Na splošno znajo v poznanih kon
tekstih natančno določiti, kaj je pošteno in kaj ne, ter pokažejo nekaj znanja
osnovnih operacij državljanskih institucij. Učenci na ravni C običajno tudi po
kažejo zavedanje o tem, da lahko državljani vplivajo na lokalni kontekst. Ključ
na faktorja, ki ločujeta raven C od višjih ravni, sta: a) stopnja specifičnega zna
nja in b) količina mehanističnega, namesto relacijskega mišljenja, ki ga učenci
izražajo glede delovanja državljanskih in družbenih institucij.6
Učenci na ravni B običajno pokažejo specifično znanje in razumevanje
najprodornejših državljanskih sistemov, konceptov in institucij. Ti učenci poleg
osnovnega poznavanja lastnosti državljanskih institucij razumejo tudi medse
bojno povezanost institucij ter procese in sisteme, s katerimi delujejo. Učenci
na ravni B znajo prepoznati načela in osnovne ideje ter jih povezati s politikami
oziroma prakso v vsakodnevnih kontekstih. Povezati znajo tudi nekatere for
malne državljanske procese s svojimi vsakodnevnimi izkušnjami ter razume
jo, da lahko potencialni vpliv (in odgovornost) aktivnih državljanov sega dlje
od lokalnega konteksta. Ključni faktor, ki raven B ločuje od ravni C, je obseg, do
katerega so učenci sposobni uporabiti znanje in razumevanje za evalvacijo in
upravičevanje politik in praks.7
4 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 45.
5 Tako minimalistične kakor maksimalistične koncepcije, kar smo opisovali v enem izmed prejšnjih
poglavij.
6 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 45–47.
7 Ibid., 47.
državljanska vednost učencev v sloveniji