Page 58 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 58
Deleži vprašanj, razdeljeni med dve kognitivni domeni, so:

– vednost: 25 %;
– sklepanje in analiziranje: 75 %.2

Kar pomeni, da smo v testu državljanske vednosti (kognitivnem testu za

učence) večinoma preverjali kognitivno domeno sklepanja in analiziranja,

med vsebinami pa je bil največji delež nalog namenjen vsebini družba in njeni

sistemi, nato so po deležu nalog sledile naloge iz vsebine državljanskih načel,

najmanj nalog pa je bilo tistih, ki bi jih uvrstili v vsebino državljanska identiteta.

V test je bilo vključenih 42 neobjavljenih nalog iz ICCS 2009. Preostalih 45

nalog je bilo razvitih na novo, specifično za potrebe testa ICCS 2016, ena nalo­

ga pa statistično ni zadovoljila potrebam merjenja. Vprašanja so bila združena

v 8 klastrov (vsak je vseboval 11 vprašanj), vsi klastri so bili tudi uravnoteženi, in

sicer glede na količine branja, formata vprašanj ter glede tega, kako so pokri­

vali vsebino ocenjevalnega okvirja. Skupaj je bilo osem različnih testnih zvez­

kov (vsak učenec je reševal en testni zvezek, vsak klaster pa se je pojavil v treh

58 različnih zvezkih – uporabljen je bil princip rotacije vprašanj). Raziskava je na­
mreč zasnovana tako, da bi bil, v kolikor bi vsi učenci reševali vse kognitivne

naloge, test predolg.

Zahtevnostne ravni državljanske vednosti

Raziskava ICCS pri kognitivnih dosežkih uporablja t. i. zahtevnostne ravni drža­
vljanske vednosti (ang. proficiency levels). Pri tem te zahtevnostne ravni pome­
nijo hierarhično oziroma naraščajočo kompleksnost vsebinskega znanja (vsa­
ke od 4 vsebinskih domen, in sicer družba in njeni sistemi, državljanska načela,
državljanska participacija in državljanska identiteta) pa tudi kognitivnih pro­
cesov (vednost, sklepanje in analiziranje). Lestvica ima srednjo vrednost 500
in 100 standardnega odklona, za vse enakomerno obtežene nacionalne vzor­
ce. Mejne vrednosti posameznih zahtevnostnih ravni državljanske vednosti so
vzpostavljene na 395, 479 in 563 točkah. Sprememba s prejšnjim ciklom razi­
skave je poimenovanje zahtevnostnih ravni (s črkami A, B, C),3 pri čemer učen­
ci, ki dosegajo 563 točk ali več, dosegajo zahtevnostno raven A, tiste, ki ne do­
segajo 395 točk, pa smo označili kot raven D. Raven D je sicer nova raven v
raziskavi cikla 2016, omogoča nam še boljšo identifikacijo, predvsem pa razli­
kovanje teh najnižjih dosežkov pri državljanski vednosti. Rastoča vrednost na
lestvici tipično pomeni naraščajočo kompleksnost vsebinskih in kognitivnih
procesov, ki se kaže pri tovrstnih dosežkih učencev. Potrebno je poudariti, da
lestvica ne opisuje potrebnega zaporedja učenja, a vendarle predpostavlja, da

2 Ibid.

3 V ciklu 2009 so bile poimenovane zatevnostne ravni 1, 2 in 3. Raven A je bila prej raven 3 itd.

državljanska vzgoja v sloveniji
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63