Page 112 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 112
okovnjaki in akademiki so izobraževanje za trajnostni razvoj izpostavili kot
pomemben vidik državljanske vzgoje in izobraževanja (Huckle, 2008). Področje
navadno smatrajo kot interdisciplinarno in celovito učno področje in trdijo, da
mora vključevati celotno šolsko skupnost (Henderson in Tilbury, 2004).11
Tabela 7.10: Poročanje ravnateljev glede praks trajnostnega razvoja
(okoljski vidik)
V veliki Do neke Le v manjši Sploh ne
meri mere meri
Ločeno zbiranje odpadkov. 94,68 (1,98) 4,55 (1,83) 0 0,77 (0,77)
Zmanjševanje količine odpadkov 71,84 (4,63) 27,39 (4,70) 0 0,77 (0,77)
(npr. spodbujanje šolskih obrokov,
pri katerih ne nastajajo odpad
ki; omejevanje uporabe plastičnih
izdelkov za enkratno uporabo).
Nakup okolju prijaznih izdelkov (npr.
recikliran papir za tiskanje, biološka
čistila, biološko razgradljiv jedilni pri 34,44 (3,42) 52,71 (5,20) 11,76 (3,18) 1,09 (0,83)
112 bor in krožniki za enkratno uporabo).
Varčevanje z energijo. 64,54 (5,08) 34,69 (5,02) 0 0,77 (0,77)
Plakati, ki učence spodbujajo k okol 50,88 (5,63) 43,99 (5,56) 4,37 (1,99) 0,77 (0,77)
ju prijaznim praksam.
Vir: Baza ICCS 2016. Opomba: standardne napake so navedene
v oklepajih.
Kot vidimo iz zgornje tabele, so ravnatelji poročali, da se v veliki meri ali
pa vsaj do neke mere poslužujejo praks, ki spodbujajo trajnostni razvoj (in si
cer njegov okoljski vidik). In sicer: ločeno zbiranje odpadkov, zmanjševanje od
padkov, nakup okolju prijaznih izdelkov, varčevanje z energijo in uporabe pla
katov, ki učence spodbujajo k okolju prijaznim praksam.
Učitelje smo vprašali, ali so skupaj z osmošolci izvedli katero od navede
nih dejavnosti. Iz rezultatov poročanja (tabela 7.11) je razvidno, da so se učen
ci posvečali reševanju okoljske problematike oziroma tega vidika trajnostne
ga razvoja. Predvsem po pogostosti odgovorov izstopajo naslednji: recikliranje
in zbiranje odpadkov v lokalni skupnosti (približno 61 % učiteljev je poročalo,
da so bili skupaj z učenci vključeni v slednje), dejavnosti, ki učence ozavešča
jo o okoljskih posledicah prevelike porabe vode (temu je pritrdilo približno 44
% učiteljev), in dejavnosti, ki učence ozaveščajo o okoljskih posledicah preve
like porabe energije (temu je pritrdilo skoraj 48 % učiteljev). Najmanjša odstot
ka beležimo pri podpisovanju peticij in pisanju pisem časopisom (oboje v zve
zi z okoljskimi tematikami).
11 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 166.
državljanska vzgoja v sloveniji
pomemben vidik državljanske vzgoje in izobraževanja (Huckle, 2008). Področje
navadno smatrajo kot interdisciplinarno in celovito učno področje in trdijo, da
mora vključevati celotno šolsko skupnost (Henderson in Tilbury, 2004).11
Tabela 7.10: Poročanje ravnateljev glede praks trajnostnega razvoja
(okoljski vidik)
V veliki Do neke Le v manjši Sploh ne
meri mere meri
Ločeno zbiranje odpadkov. 94,68 (1,98) 4,55 (1,83) 0 0,77 (0,77)
Zmanjševanje količine odpadkov 71,84 (4,63) 27,39 (4,70) 0 0,77 (0,77)
(npr. spodbujanje šolskih obrokov,
pri katerih ne nastajajo odpad
ki; omejevanje uporabe plastičnih
izdelkov za enkratno uporabo).
Nakup okolju prijaznih izdelkov (npr.
recikliran papir za tiskanje, biološka
čistila, biološko razgradljiv jedilni pri 34,44 (3,42) 52,71 (5,20) 11,76 (3,18) 1,09 (0,83)
112 bor in krožniki za enkratno uporabo).
Varčevanje z energijo. 64,54 (5,08) 34,69 (5,02) 0 0,77 (0,77)
Plakati, ki učence spodbujajo k okol 50,88 (5,63) 43,99 (5,56) 4,37 (1,99) 0,77 (0,77)
ju prijaznim praksam.
Vir: Baza ICCS 2016. Opomba: standardne napake so navedene
v oklepajih.
Kot vidimo iz zgornje tabele, so ravnatelji poročali, da se v veliki meri ali
pa vsaj do neke mere poslužujejo praks, ki spodbujajo trajnostni razvoj (in si
cer njegov okoljski vidik). In sicer: ločeno zbiranje odpadkov, zmanjševanje od
padkov, nakup okolju prijaznih izdelkov, varčevanje z energijo in uporabe pla
katov, ki učence spodbujajo k okolju prijaznim praksam.
Učitelje smo vprašali, ali so skupaj z osmošolci izvedli katero od navede
nih dejavnosti. Iz rezultatov poročanja (tabela 7.11) je razvidno, da so se učen
ci posvečali reševanju okoljske problematike oziroma tega vidika trajnostne
ga razvoja. Predvsem po pogostosti odgovorov izstopajo naslednji: recikliranje
in zbiranje odpadkov v lokalni skupnosti (približno 61 % učiteljev je poročalo,
da so bili skupaj z učenci vključeni v slednje), dejavnosti, ki učence ozavešča
jo o okoljskih posledicah prevelike porabe vode (temu je pritrdilo približno 44
% učiteljev), in dejavnosti, ki učence ozaveščajo o okoljskih posledicah preve
like porabe energije (temu je pritrdilo skoraj 48 % učiteljev). Najmanjša odstot
ka beležimo pri podpisovanju peticij in pisanju pisem časopisom (oboje v zve
zi z okoljskimi tematikami).
11 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 166.
državljanska vzgoja v sloveniji