Page 213 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 213
review ■ recenzija

Vendar pa je pri obeh spolih anksioznost višja v l. 2011 kot v letu 2007. Be­
ležimo tudi upad telesne in porast notranje agresivnosti. Ob tem naj spom­
nimo, da nekatere šole že izvajajo programe za obvladovanje čustev. PRI­
JATELJI so ena izmed oblik socialno-emocionalnega učenja v delavnicah.

V kontrolni skupini osmega razreda, v kateri program PRIJATELJI
ni bil izveden, se je agresivnost povečala, v eksperimentalni pa je ostala
enaka. Zmanjšale so se težave pozunanjenja. Pri četrtošolcih avtorica ni
ugotovila pomembnih sprememb vedenja. Program je vplival tudi na bolj­
šo samopodobo udeležencev na nekaterih področjih in na aktivne nači­
ne spoprijemanja s problemi. Zato avtorica priporoča uporabo tega ali po­
dobnega programa socialnega in čustvenega učenja v šolah po Sloveniji.

Na splošno velja antropološko načelo, naj se šola usmerja na celostni
razvoj posameznega učenca na fizični, psihosocialni in duhovni ravni. V
pedagoški praksi pa razvoj socialnih in emocionalnih kompetenc še manj­
ka. V nasprotju s kognitivno, spoznavno usmerjenostjo šole pa novejše raz­
iskave kažejo, da so socialne in emocionalne komponente pomembnejše
kot spoznavne, ker vplivajo na kakovost poučevanja, kognitivnega učenja
in na uspeh v življenju.

Težnje po čim večji količini obvladanih učnih vsebin deficitov v
medsebojnih psihosocialnih odnosih, ki se kažejo v distresih, stiskah, dep­
resijah …, ne odpravljajo, ker nimajo obrambnih mehanizmov na staršev­
ske, šolske in družbeno-razvojne pritiske.

Program PRIJATELJI se uporablja ekonomično, po 12 delavnic po
eno šolsko uro. Možno jih je vključiti v redno šolsko delo. Drug način
vpel­jave je v spodbujanju pozitivne šolske in razredne klime. Na Švedskem
je ministrstvo za zdravstvo zaradi dolgoletne učinkovitosti podprlo njego­
vo vključitev v obvezni učni načrt od vrtcev do srednjih šol. Potrebni sta
tako kakovostna zasnova kot tudi aplikacija programa. Samo če program
sledi zahtevam za postopno razvijanje socialno-emocionalnih veščin, ak­
tivno učenje z igrami vlog, usmerjenost na redne postopke, časovne pre­
sledke in neposrednost, je učinkovit. Takšni učinkoviti programi omogo­
čajo učencem in dijakom vključevanje v razredne in šolske skupnosti ter
v širšo družbo. S tem si krepijo občutke pripadnosti, bližine in zaupanja.

Avtorica je zasnovala publikacijo na celostnem pregledu anksioznosti
in agresivnosti po šolah. Ker se v Sloveniji oba pojava povečujeta, je vpelja­
va programov PRIJATELJ toliko bolj potrebna in priporočljiva. Obenem z
njim presegamo predsodek največje pomembnosti učnovsebinskega učenja,
ki ohranja na šolah železni repertoar frontalnega pouka ex cathedra.

Ker je zgolj izkustveno učenje po metodi lastne kože precej muko­
trpno in negotovo, predstavlja aplikativna predstavitev programa PRIJA­
TELJ znat­no pomoč.

211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218