Page 62 - Šolsko polje, XXIX, 2018, št. 3-4: K paradigmam raziskovanja vzgoje in izobraževanja, ur. Valerija Vendramin
P. 62
šolsko polje, letnik xxix, številka 3–4

komunikacije (preko znanstvene metode) kot družbenega procesa izteče,
da sama »kontrolirana« komunikacija izvaja kontrolo družbenega proce­
sa. Instrumentalizacija komunikacije kot razpoložljive funkcije se dopol­
njuje z idejami znanstvenega managementa F. W. Taylorja kot tudi s širšo
paradigmo družbenega inženiringa. Iskanje in izdelovanje univerzalnih
principov, ki bi po znanstveni metodi krmilili družbo in vsako dejavnost
v njej posebej, pripelje komunikacijo v samo središče teh metod, principov
in vzvodov. Tako razumljena komunikacija postane poglavitno ­mesto, ko­
der bodo potekale tudi ključne razprave v sociologiji in psihologiji, in sicer
z bistvenim poudarkom na izgrajevanju harmonične, integrirane in učin­
kovite družbe. Tukaj lahko najdemo izhodišča, iz katerih so se povzpele
prve legitimacije moderne propagande in PR ter se brez večjih težave pre­
rinile v ospredje javnih razprav, ko so manipulacijo s simboli, jezikom in
čustvi predstavljale kot legitimna sredstva, ki »zgolj« ustvarjajo in vzdr­
žujejo družbo.

Viri in literatura

Arendt, H. (1996) Vita Activa. Ljubljana: Knjižna zbirka KRT.
Arendt, H. (2007) Eichmann v Jeruzalemu. Ljubljana: Študentska založba.
Bellamy, E. (1887/1996) Looking Backward. New York: Dover Publications,

Inc.
Bernays, E. L. (1928/2005) Propaganda. New York: IG Publishing.
Bernays, E. L. (1923/1961) Crystallizing Public Opininon. New York:

Liverright Publishing Corporation.
Cunningham, S. B. (2002) The Idea of Propaganda: A Reconstruction.

Westport, CT: Praeger Publishers.
Ellul, J. (1968/1973) Propaganda-The Formation of Men‘s Attitude. New York:

Vintage Books.
Eriksson, K. (2011) Communication in Modern Social Ordering: History and

Philosophy. London: Continuum.
Haber, S. (1973) Efficiency and Uplift. Chicago: The Chicago University

Press.
Jordan, J. M. (1994) Machine-Age Ideology: Social Engineering and American

Liberalism, 1911–1939. USA: The University of North Carolina Press.
Lasswell, H. D. (1928) The Function of The Propagandist. International

Journal of Ethics 38 (3), str. 258–268.
Lasswell, H. D. (1934) Propaganda. Encyclopaedia of the Social Sciences. V

Seligman, E. A., Johnson, A. (ur.). New York: Macmillan, Vol. 12, str.
521–28.

60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67