Page 237 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 3-4: IEA ICILS in druge sodobne teme, ur. Eva Klemenčič
P. 237
abstracts ■ povzetki

In addition, the ICILS collected a lot of information about the back­
ground of pupils, teachers‘ attitudes and information about the school,
which in this case were collected via school principal and ICT coordina­
tor questionnaires.

The ICILS was first conducted in 2013 which in the context of inter­
national comparative studies and international large-scale student asses­
sments indicates that it made a first snapshot of the situation in the edu­
cation systems. A new data collection is currently being prepared, namely
ICILS 2018 which will include the measuring of new concepts as well, but
in this cycle Slovenia is currently not (yet) involved. In such studies, it is
generally considered that the value and usefulness of data increases signifi­
cantly when the data trends are available to track changes over time.
Key words: /.../
Plamen V. Mirazchiyski

Digitalni razkorak: vloga socialno-ekonomskega statusa
– primerjava med državami

Digitalne tehnologije prežemajo vse vidike sodobne družbe. Omogoča­
jo nam, da naloge opravljamo hitreje in učinkoviteje. Le učinkovitost teh­
nologije ter dostop do nje pa, brez posedovanja potrebnih kompetenc, še
ne zagotavljata učinkovite uporabe. Za učinkovito uporabo tehnologij v
sodobni družbi je ključna digitalna pismenost. Slednja je prav tako po­
memben predpogoj na trgu dela. Vendarle razlike med posamezniki na
področju digitalne pismenosti obstajajo in so zakoreninjene v različnih
individualnih in kontekstualnih karakteristikah. Analiza, ki jo predstav­
ljamo v tem članku, temelji na podatkih, zbranih med učencih osmih raz­
redov v Mednarodni raziskavi računalniške in informacijske pismenosti
(IEA ICILS 2013). Zanimalo nas je raziskovanje »digitalnega razkora­
ka«, ki temelji na socialno-ekonomskem statusu (SES) na določenem po­
dročju digitalne pismenosti – računalniške in informacijske pismenosti
(RI pismenosti). Rezultati analize so pokazali, da lahko najdemo vrzel
med socialno-ekonomskim statusom ter računalniško-informacijsko pis­
menostjo skoraj v vseh državah oziroma šolskih sistemih, ki so sodelova­
li v mednarodni raziskavi ICILS 2013. Te razlike ne izginejo niti, če kon­
troliramo »šolske« IKT karakteristike. Močne in značilne »šolske« SES
»učinke« na računalniško in informacijsko pismenost smo našli v skoraj
vseh sodelujočih šolskih sistemih. V večini šolskih sistemov nismo zazna­
li medsebojnega učinka »vpliva« med SES na individualni in »šolski«
ravni. Kjer pa je bilo ugotovljeno, da tak učinek je, je bil negativen – učen­
ci z višjim SES niso v ugodnejšem položaju v primerjavi s tistimi, ki ima­

235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242