Page 11 - Autor, S., Bijuklic, I., Štefanc, D., Žmavc. J. (ur.) (2023). Pedagoški leksikon: izbrani temeljni pojmi. Poskusna izdaja. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 11
tualnih vprašanj ter teoretskih tradicij v vzgoji in izobraževanju, temveč 11
sledita načelu terminološke vede, ki poskuša pojem opredeliti čim jasneje in
enoznačneje.6 Leta 2022 je revija Sodobna pedagogika izdala tematsko števil-
ko z naslovom Pedagoška terminologija in novorek v vzgoji in izobraževanju,7 ki
je prav tako odprla vprašanje oblikovanja terminologije in prevpraševanja
pojmov, tokrat v povezavi z vstopom novih oz. s preoblikovanjem uveljavlje-
nih pojmov ter konceptov v vzgoji in izobraževanju kot posledico vpliva ak-
tualnih politik upravljanja ter odločanja.8
Vsi omenjeni poskusi in načini obravnave kažejo na kontinuirano zanima-
nje med slovenskimi raziskovalci ter raziskovalkami za različna terminolo-
ška in pojmovna vprašanja v vzgoji in izobraževanju ter hkrati razkrivajo
težavnost naloge, pred katero stoji Pedagoški leksikon: kako problemsko pris-
topiti k izbranim pojmom in, širini navkljub, ohraniti koherentnost nabora
ter obravnave pojmov? Kajti primarni bralci in bralke, ki jih imamo pred oč-
mi, nekatere dileme razumevanja temeljnih pojmov vzgoje in izobraževanja
dobro poznajo, saj se z njimi seznanjajo v okviru študija ali jih obravnavajo
v svojih raziskavah, nekateri nenazadnje na njihovi podlagi tudi načrtujejo
učni proces. Predstavljamo si, da bi študentom/_kam, raziskovalcem/_kam,
učiteljem/_icam – če v predhodni povedi opisana dejanja nadomestimo z ak-
terji – pri njihovem delu koristil leksikon v slovenščini, ki bi na tovrstne di-
leme opozoril v obliki samostojnih in vsebinsko zaključenih krajših sestav-
kov. Skozi historično-problemsko obravnavo bi tovrstni sestavki prikazali
razvoj pomena ter položaja posameznih pojmov v vzgoji in izobraževanju
ter povezave z drugimi pojmi in omogočili njihovo sinhrono ter diahrono
razumevanje. Celovito razumevanje temeljnih pojmov v vzgoji in izobraže-
vanju namreč ne pomeni le razumevanja njihove individualne diahrone zgo-
dovine oblikovanja ter rabe, temveč meri tudi na razumevanje presekov med
posameznimi pojmi, do katerih pridemo, če jih opazujemo v sinhroni per-
spektivi in v kontekstu njihove družbene umeščenosti ter interakcije. Kon-
cepta Bildunga tako ni mogoče celovito razumeti, če ga ne motrimo tudi s
perspektive paideie, podobno pa velja tudi za koncept kompetenc, za katere je
mogoče pokazati, da danes vsaj deloma – in na način, ki vsekakor terja kri-
tično analizo in presojo – težijo k okupaciji mesta, ki ga sicer zavzemajo ta-
ko temeljni pedagoški pojmi, kot sta vzgoja in izobrazba.
6 Kot poudarja Mojca Žagar Karer (2011, str. 15), je ena od glavnih zahtev v terminologiji prav enopomen-
skost, »kar pomeni, da velja pravilo en pojem – en termin«.
7 Uredila sta jo Sabina Autor in Igor Bijuklič.
8 Opozoriti velja tudi na nekatere druge prispevke, ki neposredno ali posredno odpirajo vprašanje tako
terminologije vzgoje in izobraževanja kot tudi razumevanja posameznih pojmov (npr. Vidmar, 2006;
Muršak, 2008; Skubic Ermenc, 2014, in Štefanc, 2021).
zakaj potrebujemo novi leksikon na področju vzgoje in izobraževanja
sledita načelu terminološke vede, ki poskuša pojem opredeliti čim jasneje in
enoznačneje.6 Leta 2022 je revija Sodobna pedagogika izdala tematsko števil-
ko z naslovom Pedagoška terminologija in novorek v vzgoji in izobraževanju,7 ki
je prav tako odprla vprašanje oblikovanja terminologije in prevpraševanja
pojmov, tokrat v povezavi z vstopom novih oz. s preoblikovanjem uveljavlje-
nih pojmov ter konceptov v vzgoji in izobraževanju kot posledico vpliva ak-
tualnih politik upravljanja ter odločanja.8
Vsi omenjeni poskusi in načini obravnave kažejo na kontinuirano zanima-
nje med slovenskimi raziskovalci ter raziskovalkami za različna terminolo-
ška in pojmovna vprašanja v vzgoji in izobraževanju ter hkrati razkrivajo
težavnost naloge, pred katero stoji Pedagoški leksikon: kako problemsko pris-
topiti k izbranim pojmom in, širini navkljub, ohraniti koherentnost nabora
ter obravnave pojmov? Kajti primarni bralci in bralke, ki jih imamo pred oč-
mi, nekatere dileme razumevanja temeljnih pojmov vzgoje in izobraževanja
dobro poznajo, saj se z njimi seznanjajo v okviru študija ali jih obravnavajo
v svojih raziskavah, nekateri nenazadnje na njihovi podlagi tudi načrtujejo
učni proces. Predstavljamo si, da bi študentom/_kam, raziskovalcem/_kam,
učiteljem/_icam – če v predhodni povedi opisana dejanja nadomestimo z ak-
terji – pri njihovem delu koristil leksikon v slovenščini, ki bi na tovrstne di-
leme opozoril v obliki samostojnih in vsebinsko zaključenih krajših sestav-
kov. Skozi historično-problemsko obravnavo bi tovrstni sestavki prikazali
razvoj pomena ter položaja posameznih pojmov v vzgoji in izobraževanju
ter povezave z drugimi pojmi in omogočili njihovo sinhrono ter diahrono
razumevanje. Celovito razumevanje temeljnih pojmov v vzgoji in izobraže-
vanju namreč ne pomeni le razumevanja njihove individualne diahrone zgo-
dovine oblikovanja ter rabe, temveč meri tudi na razumevanje presekov med
posameznimi pojmi, do katerih pridemo, če jih opazujemo v sinhroni per-
spektivi in v kontekstu njihove družbene umeščenosti ter interakcije. Kon-
cepta Bildunga tako ni mogoče celovito razumeti, če ga ne motrimo tudi s
perspektive paideie, podobno pa velja tudi za koncept kompetenc, za katere je
mogoče pokazati, da danes vsaj deloma – in na način, ki vsekakor terja kri-
tično analizo in presojo – težijo k okupaciji mesta, ki ga sicer zavzemajo ta-
ko temeljni pedagoški pojmi, kot sta vzgoja in izobrazba.
6 Kot poudarja Mojca Žagar Karer (2011, str. 15), je ena od glavnih zahtev v terminologiji prav enopomen-
skost, »kar pomeni, da velja pravilo en pojem – en termin«.
7 Uredila sta jo Sabina Autor in Igor Bijuklič.
8 Opozoriti velja tudi na nekatere druge prispevke, ki neposredno ali posredno odpirajo vprašanje tako
terminologije vzgoje in izobraževanja kot tudi razumevanja posameznih pojmov (npr. Vidmar, 2006;
Muršak, 2008; Skubic Ermenc, 2014, in Štefanc, 2021).
zakaj potrebujemo novi leksikon na področju vzgoje in izobraževanja