Page 72 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 72
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
1.1 Koncept ATS STEM
Koncept ATS STEM je spodbujal medpredmetno povezovanje in timsko
načrtovanje STEM-učnih enot te s tem sodelovanje med učitelji tako, da je
opredelil štiri ključna področja: izhodišča načrtovanja, ključne prečne ve-
ščine na STEM-področju, vključevanje formativnega spremljanja in krite-
rije za izbiro digitalnih orodij, ki so v podporo vrednotenju prečnih ve-
ščin učencev. Koncept je opredelil ključna izhodišča načrtovanja: smiselno
rabo tehnologije, reševanje problemov, ki izhajajo iz realnih, življenjskih
situacij in vključujejo tako predmetna kot medpredmetna znanja, vklju-
čevanje ustreznih metod dela in inženirski pristop. Identificiranih je bilo
osem ključnih prečnih veščin: sodelovanje, komuniciranje, kritično mišlje-
nje, inovativnost in ustvarjalnost, reševanje problemov, samouravnavanje,
metakognitivne veščine in predmetne veščine. Sodelovanje je bilo definira-
no kot veščina, ki vključuje učinkovito komunikacijo in timsko delo med
deležniki, upravljanje s čustvi in spopadanje z izzivi, razumevanje čustev
drugih in medsebojno spoštovanje, pogajanje in obvladovanje nesoglasij z
drugimi, razumevanje vpliva misli in vedenja na druge ljudi ter vodenje. Je
tesno povezano z veščinami komuniciranja, ki omogočajo sporazumeva-
nje in izmenjavo informacij med deležniki. Veščine reševanja problemov
so bile opredeljene kot koraki za učinkovito iskanje rešitev (od zastavljanja
vprašanj do predstavitve rešitev). Veščini, ki omogočata, da učenci pride-
jo do novih, izvirnih idej, sta inovativnost in ustvarjalnost. Kritično miš-
ljenje jim omogoča metodično preučevanje (analiza), zbiranje ugotovitev
(sinteza) ter ovrednotenje (ocena). S predmetnimi veščinami naj bi učen-
ci pridobivali znanje in veščine posameznih disciplin ter celotnega STEM-
-področja. Veščine samouravnavanja posamezniku omogočajo spozna-
vanje samega sebe oz. spremljanje svojega napredka v učnem procesu ter
vključujejo tudi osebne kompetence in samomotivacijo. Povezane so z me-
takognicijskimi veščinami, kjer sta v ospredju razmišljanje oz. ozaveščanje
in spoznavanje lastnih kognitivnih procesov.
2. Metodologija kvantitativne evalvacije
V projektu so sodelovale vzgojno-izobraževalne ustanove iz osmih držav
Evropske unije (Belgija, Ciper, Irska, Slovenija, Švedska, Finska, Avstrija
in Španija), vključenih je bilo 120 pilotnih šol iz sedmih sodelujočih držav,
od tega 17 slovenskih. Za namene evalvacijske raziskave so bili uporablje-
ni štirje načini zbiranja kvantitativnih in kvalitativnih podatkov: (1) eval-
vacijski vprašalnik za samovrednotenje ključnih prečnih veščin, opredel
72
1.1 Koncept ATS STEM
Koncept ATS STEM je spodbujal medpredmetno povezovanje in timsko
načrtovanje STEM-učnih enot te s tem sodelovanje med učitelji tako, da je
opredelil štiri ključna področja: izhodišča načrtovanja, ključne prečne ve-
ščine na STEM-področju, vključevanje formativnega spremljanja in krite-
rije za izbiro digitalnih orodij, ki so v podporo vrednotenju prečnih ve-
ščin učencev. Koncept je opredelil ključna izhodišča načrtovanja: smiselno
rabo tehnologije, reševanje problemov, ki izhajajo iz realnih, življenjskih
situacij in vključujejo tako predmetna kot medpredmetna znanja, vklju-
čevanje ustreznih metod dela in inženirski pristop. Identificiranih je bilo
osem ključnih prečnih veščin: sodelovanje, komuniciranje, kritično mišlje-
nje, inovativnost in ustvarjalnost, reševanje problemov, samouravnavanje,
metakognitivne veščine in predmetne veščine. Sodelovanje je bilo definira-
no kot veščina, ki vključuje učinkovito komunikacijo in timsko delo med
deležniki, upravljanje s čustvi in spopadanje z izzivi, razumevanje čustev
drugih in medsebojno spoštovanje, pogajanje in obvladovanje nesoglasij z
drugimi, razumevanje vpliva misli in vedenja na druge ljudi ter vodenje. Je
tesno povezano z veščinami komuniciranja, ki omogočajo sporazumeva-
nje in izmenjavo informacij med deležniki. Veščine reševanja problemov
so bile opredeljene kot koraki za učinkovito iskanje rešitev (od zastavljanja
vprašanj do predstavitve rešitev). Veščini, ki omogočata, da učenci pride-
jo do novih, izvirnih idej, sta inovativnost in ustvarjalnost. Kritično miš-
ljenje jim omogoča metodično preučevanje (analiza), zbiranje ugotovitev
(sinteza) ter ovrednotenje (ocena). S predmetnimi veščinami naj bi učen-
ci pridobivali znanje in veščine posameznih disciplin ter celotnega STEM-
-področja. Veščine samouravnavanja posamezniku omogočajo spozna-
vanje samega sebe oz. spremljanje svojega napredka v učnem procesu ter
vključujejo tudi osebne kompetence in samomotivacijo. Povezane so z me-
takognicijskimi veščinami, kjer sta v ospredju razmišljanje oz. ozaveščanje
in spoznavanje lastnih kognitivnih procesov.
2. Metodologija kvantitativne evalvacije
V projektu so sodelovale vzgojno-izobraževalne ustanove iz osmih držav
Evropske unije (Belgija, Ciper, Irska, Slovenija, Švedska, Finska, Avstrija
in Španija), vključenih je bilo 120 pilotnih šol iz sedmih sodelujočih držav,
od tega 17 slovenskih. Za namene evalvacijske raziskave so bili uporablje-
ni štirje načini zbiranja kvantitativnih in kvalitativnih podatkov: (1) eval-
vacijski vprašalnik za samovrednotenje ključnih prečnih veščin, opredel
72