Page 253 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 253
povzetki ■ summaries

assessment accordingly to their accuracy when assessing standardization
and control tests. We selected random assessors from formed groups,
whose randomly selected tests were re-evaluated by reference assessors.
Based on these, we were able to calculate various indices of assessment
deviations/inaccuracies. We compared these with deviationsofthe
assessor’s standardization and control tests.The results show that assessors
who are less accurate at standardization and control tests are also generally
less accurate when accessingregular tests.These findings add to the validity
of standardization and control assessment. Both mechanisms prove to
be useful and do not appear to be redundant. We also highlighted some
findings on both deviation indices, the main limitations of the study, and
guidelines for further research.
Key words: National Assessment of Knowledge, tests, standardization,
control assessment

Kvalitativna analiza vsebin s področja spolne vzgoje v učnih
načrtih
Tim Prezelj
Učne vsebine, povezane s spolnostjo, so v slovenskem izobraževalnem sis-
temu močno zapostavljene. Potreba po obravnavi tovrstnih vsebin v šoli
izhaja predvsem iz pomena spolnosti za zdrav psiho-socio-fizični razvoj
posameznika. Poleg tega pa se ljudje pričenjamo intenzivneje spoznavati s
spolnostjo ravno v obdobju, ko smo vpeti v vzgojno-izobraževalni sistem.
Kljub svojemu pomenu namreč področje še nikoli v zgodovini samostojne
Slovenije ni doživelo resnejše konceptualne prenove. Zato smo v prvi tovr-
stni raziskavi v Sloveniji želeli sistematično kvalitativno analizirati stanje
na področju spolne vzgoje v učnih načrtih obveznih predmetov slovenske-
ga osnovno- in srednješolskega izobraževalnega sistema ter programa NIJZ
Vzgoja za zdravje za otroke in mladostnike (VZOM). Najprej smo pre­
gledali vse trenutno aktualne učne načrte in v podrobnejšo analizo vklju-
čili tiste, ki glede na sodobne mednarodne smernice UNESCA in WHO
sploh vsebujejo elemente s področja spolne vzgoje. Pozorni smo bili pred-
vsem na način in skladnost z omenjenimi smernicami (mdr. celostnost, in-
kluzivnost in nenormativnost obravnave). Analiza je pokazala, da so teža-
ve obstoječega slovenskega sistema spolne vzgoje predvsem njen negativen
pristop k spolnosti, nejasno definirani učni cilji in neustrezna usposoblje-
nost pedagoških delavcev za obravnavo tovrstnih tematik. Formalno naj bi
v Sloveniji s spolno vzgojo posredno pričeli ob vstopu v osnovno šolo, ne-

253
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258