Page 256 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 256
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
volved 171 student athletes (98 females, 73 males), involved in sport gym-
nasiums. Participants completed an online questionnaire about their dual
career experiences and satisfaction with different areas of their lives. The
results showed that participants perceived good support for dual careers
from their environment and perceived different competences they deve-
loped as a result of their dual careers. Among the individual areas of their
life, they are most satisfied with their sport, physical health and combina-
tion of sport and schoold, and least satisfied with their sleep. The results of
the study can serve as information on the success of some Slovenian educa-
tional institutions in achieving their goals of enabling dual careers for you-
ng sportsmen and sportswomen.
Keywords: sport gymnasiums, dual career, life satisfaction
Povezava med državljansko participacijo učencev
in njihovim socioekonomskim statusom
Špela Javornik, Jure Novak
V skladu s teorijo socialnega kapitala lahko udeležba v državljanskih de-
javnostih, kot so prostovoljstvo, glasovanje in delo v skupnosti, prispeva k
socialni in ekonomski blaginji posameznikov (Putnam, 2000). Vendar pa
lahko socialno-ekonomski status (SES) deluje kot ovira za dostop do social-
nega kapitala, pri čemer se študenti iz okolij z nizkim SES soočajo s finanč-
nimi omejitvami, z omejitvami, povezanimi s priložnostmi in socialno
izključenostjo, kar je vse povezano z njihovim državljanskim udejstvova-
njem (Flanagan& Levine, 2010). Prejšnje raziskave so pokazale, da je večja
verjetnost, da se bodo v državljanske dejavnosti vključili učenci iz okolij z
visokim SES v primerjavi z njihovimi vrstniki z nizkim SES (Ibid; Foster-
-Bey, 2008; Cejda et al., 2018). Na podlagi podatkov raziskave ICCS 2016, ki
je v letu 2016 merila državljansko znanje več kot 94.000 učencev v 24 izo-
braževalnih sistemih, smo preverili, ali v Sloveniji, na Hrvaškem in v Itali-
ji obstaja povezava med poročanim SES učencev in participacijo učencev v
državljanskih aktivnostih, tako v šoli kot tudi v širši skupnosti. Prav tako
smo preverjali tudi razmerje med SES in poročano pogostostjo razpravlja-
nja učencev o političnih ter družbenih vprašanjih zunaj šole v Sloveniji, na
Hrvaškem in v Italiji. Za preverjanje hipotez smo izvedli regresijsko ana-
lizo, za kar smo uporabili program RALSA, ki je namensko zasnovan za
analize na podatkih iz obsežnih mednarodnih testiranj.
Rezultati so pokazali, da obstaja pozitiva povezava med SES ter državljan-
sko participacijo. Z drugimi besedami, učenci, ki so poročali o višjem SES,
256
volved 171 student athletes (98 females, 73 males), involved in sport gym-
nasiums. Participants completed an online questionnaire about their dual
career experiences and satisfaction with different areas of their lives. The
results showed that participants perceived good support for dual careers
from their environment and perceived different competences they deve-
loped as a result of their dual careers. Among the individual areas of their
life, they are most satisfied with their sport, physical health and combina-
tion of sport and schoold, and least satisfied with their sleep. The results of
the study can serve as information on the success of some Slovenian educa-
tional institutions in achieving their goals of enabling dual careers for you-
ng sportsmen and sportswomen.
Keywords: sport gymnasiums, dual career, life satisfaction
Povezava med državljansko participacijo učencev
in njihovim socioekonomskim statusom
Špela Javornik, Jure Novak
V skladu s teorijo socialnega kapitala lahko udeležba v državljanskih de-
javnostih, kot so prostovoljstvo, glasovanje in delo v skupnosti, prispeva k
socialni in ekonomski blaginji posameznikov (Putnam, 2000). Vendar pa
lahko socialno-ekonomski status (SES) deluje kot ovira za dostop do social-
nega kapitala, pri čemer se študenti iz okolij z nizkim SES soočajo s finanč-
nimi omejitvami, z omejitvami, povezanimi s priložnostmi in socialno
izključenostjo, kar je vse povezano z njihovim državljanskim udejstvova-
njem (Flanagan& Levine, 2010). Prejšnje raziskave so pokazale, da je večja
verjetnost, da se bodo v državljanske dejavnosti vključili učenci iz okolij z
visokim SES v primerjavi z njihovimi vrstniki z nizkim SES (Ibid; Foster-
-Bey, 2008; Cejda et al., 2018). Na podlagi podatkov raziskave ICCS 2016, ki
je v letu 2016 merila državljansko znanje več kot 94.000 učencev v 24 izo-
braževalnih sistemih, smo preverili, ali v Sloveniji, na Hrvaškem in v Itali-
ji obstaja povezava med poročanim SES učencev in participacijo učencev v
državljanskih aktivnostih, tako v šoli kot tudi v širši skupnosti. Prav tako
smo preverjali tudi razmerje med SES in poročano pogostostjo razpravlja-
nja učencev o političnih ter družbenih vprašanjih zunaj šole v Sloveniji, na
Hrvaškem in v Italiji. Za preverjanje hipotez smo izvedli regresijsko ana-
lizo, za kar smo uporabili program RALSA, ki je namensko zasnovan za
analize na podatkih iz obsežnih mednarodnih testiranj.
Rezultati so pokazali, da obstaja pozitiva povezava med SES ter državljan-
sko participacijo. Z drugimi besedami, učenci, ki so poročali o višjem SES,
256