Page 248 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 248
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...

Krepitev znanja in veščin na področju motenj avtističnega
spektra: začetno in nadaljnje izobraževanje vzgojiteljev_ic
v petih evropskih državah

Manja Veldin, Maša Vidmar, Ilaria Farinella, Gaja Jamniker Krevh

Kakovost predšolske vzgoje in varstva je vse bolj priznana kot osnova za vse-
življenjsko učenje in še posebej koristna za otroke z manj priložnostmi, kot
so otroci z motnjami avtističnega spektra (MAS). Zato bi moralo biti ose-
bje v predšolski vzgoji strokovno usposobljeno, zagotovljeni bi morali biti
stalen profesionalni razvoj (SPR), ustrezni delovni pogoji in stalna podpora
(Lazzari, 2017). V tej raziskavi smo preučili SPR predšolskih vzgojiteljev_ic
v petih državah EU (Slovenija, Ciper, Švedska, Španija in Italija) z različni-
mi stopnjami integracije sistema in politike, pri čemer smo se osredotoči-
li na znanje, pridobljeno na področju posebnega in inkluzivnega izobraže-
vanja, zlasti o avtističnih motnjah, tako med začetnim usposabljanjem kot
v okviru SPR. Strokovnjaki so na podlagi vprašalnika poročali o prevladu-
jočih javnih ter zasebnih programih predšolske vzgoje in izobraževanja v
šolskem letu 2019/2020 (glavna okolja predšolske vzgoje in izobraževanja,
kategorije osebja, začetno izobraževanje ter z njim povezani učni načrti in
SPR). Naša raziskava je pokazala, da obstaja vrzel pri usposabljanju izvajal-
cev predšolske vzgoje in varstva za delo z otroki z MAS, saj nobena od iz-
branih držav v učnih načrtih začetnega izobraževanja za jedrno osebje iz-
recno ne omenja MAS. Zdi se, da se večina vsebin, povezanih specifično z
MAS, izvaja v okviru SPR. Raziskava zato poudarja pomen SPR za vzgojite-
lje_ice, ki je povezan s pridobivanjem ustreznih znanj in spretnosti za delo
z otroki z MAS, zlasti v zgodnjih fazah razvoja, ko je zgodnje ukrepanje
ključnega pomena. Vendar pa SPR ni obvezen v vseh državah in se predpi-
sane minimalne ure za SPR na leto med državami zelo razlikujejo. Raziska-
va izpostavlja potrebo po doslednem in visokokakovostnem usposabljanju
ter možnostih za izpopolnjevanje za vzgojitelje_ice, saj bodo le tako lah-
ko učinkovito podpirali_e razvoj in učenje vseh otrok, tudi tistih z MAS.
Ključne besede: predšolska vzgoja in varstvo, začetno izobraževanje in stal-
ni profesionalni razvoj, vzgojitelji_ce, EU primerjava, motnje avtističnega
spektra

248
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253