Page 250 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 250
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
Od ločenih k enovitim sistemom predšolske vzgoje:
primerjava izobraževalnih programov za strokovne delavce
Maša Vidmar, Manja Veldin, Ilaria Farinella
Evropska komisija/EACEA/Eurydice (2019) je države razvrstila v pet sku-
pin, odvisno od stopnje integriranosti njihovega sistema predšolskega
vzgoje in varstva (PVV). Enoviti sistemi PVV, ki vključujejo celotno pred-
šolsko obdobje (0–6 let), so v primerjavi z ločenimi sistemi učinkovitejši.
Namen prispevka je predstaviti prevladujoče ureditve v PVV v petih evrop-
skih državah, ki se med seboj razlikujejo glede na stopnjo integriranosti
sistema PVV, ter znotraj njih natančneje primerjati kategorije jedrnih stro-
kovnih delavcev ter njihovo začetno izobraževanje. Podatke smo zbrali s
pomočjo vprašalnika, zasnovanega posebej v namen raziskave, ki so ga iz-
polnili nacionalni partnerji v projektu NEMO ob pomoči relevantnih zu-
nanjih strokovnjkov. Zbrani podatki se nanašajo na najtipičnejše (prevla-
dujoče) ureditve ter na pripadajoče strokovne delavce v javni in zasebni
PVV. Referenčno leto je 2019/2020. Prevladujoče ureditve PVV v sodelu-
jočih državah so: enovita ureditev (Slovenija), enovita ureditev z ločenim
predprimarnim oddelkom (Švedska), kombinacija ločenih in enovitih ure-
ditev (Španija), ločena ureditev (Ciper), ločena ureditev, pri čemer se uva-
ja enovita ureditev (Italija). V državah je zahtevana različna raven izobraz-
be za jedrne strokovne delavce, najpogosteje ISCED 6, in sicer: ni predpisov
(Švedska), ISCED 5 (za delo z mlajšimi otroki v Španiji), v večini preostalih
držav pa je potrebna stopnja ISCED 6 (Slovenija, Ciper, Španija – za delo s
starejšimi otroki v Španiji, Italija – za delo z mlajšimi otroki) ali celo ISCED
7 (Italija – za delo s starejšimi otroki). Začetne programe za jedrne strokov-
ne delavce večinoma izvajajo univerze, najpogosteje trajajo 3–4 leta, obse-
gajo pa od 180 do 240 kreditnih točk. Programi so si med seboj zelo podob-
ni in obravnavajo podobne teme, (večinoma) pa vključujejo tudi študijsko
prakso (izjema je Španija – za delo z mlajšimi otroki). Vsi programi vklju-
čujejo psihologijo in pedagogiko (splošni predmeti), jezikovne in komu-
nikacijske spretnosti ter posebno in inkluzivno izobraževanje (specialna
didaktika). Razpravljamo o pomenu takšne primerjave za reforme nacio-
nalnih politik v smeri enovitega sistema PVV.
Ključne besede: predšolska vzgoja in varstvo, enoviti in ločeni sistemi, zače-
tno izobraževanje, vzgojtelji_ce, EU primerjava
250
Od ločenih k enovitim sistemom predšolske vzgoje:
primerjava izobraževalnih programov za strokovne delavce
Maša Vidmar, Manja Veldin, Ilaria Farinella
Evropska komisija/EACEA/Eurydice (2019) je države razvrstila v pet sku-
pin, odvisno od stopnje integriranosti njihovega sistema predšolskega
vzgoje in varstva (PVV). Enoviti sistemi PVV, ki vključujejo celotno pred-
šolsko obdobje (0–6 let), so v primerjavi z ločenimi sistemi učinkovitejši.
Namen prispevka je predstaviti prevladujoče ureditve v PVV v petih evrop-
skih državah, ki se med seboj razlikujejo glede na stopnjo integriranosti
sistema PVV, ter znotraj njih natančneje primerjati kategorije jedrnih stro-
kovnih delavcev ter njihovo začetno izobraževanje. Podatke smo zbrali s
pomočjo vprašalnika, zasnovanega posebej v namen raziskave, ki so ga iz-
polnili nacionalni partnerji v projektu NEMO ob pomoči relevantnih zu-
nanjih strokovnjkov. Zbrani podatki se nanašajo na najtipičnejše (prevla-
dujoče) ureditve ter na pripadajoče strokovne delavce v javni in zasebni
PVV. Referenčno leto je 2019/2020. Prevladujoče ureditve PVV v sodelu-
jočih državah so: enovita ureditev (Slovenija), enovita ureditev z ločenim
predprimarnim oddelkom (Švedska), kombinacija ločenih in enovitih ure-
ditev (Španija), ločena ureditev (Ciper), ločena ureditev, pri čemer se uva-
ja enovita ureditev (Italija). V državah je zahtevana različna raven izobraz-
be za jedrne strokovne delavce, najpogosteje ISCED 6, in sicer: ni predpisov
(Švedska), ISCED 5 (za delo z mlajšimi otroki v Španiji), v večini preostalih
držav pa je potrebna stopnja ISCED 6 (Slovenija, Ciper, Španija – za delo s
starejšimi otroki v Španiji, Italija – za delo z mlajšimi otroki) ali celo ISCED
7 (Italija – za delo s starejšimi otroki). Začetne programe za jedrne strokov-
ne delavce večinoma izvajajo univerze, najpogosteje trajajo 3–4 leta, obse-
gajo pa od 180 do 240 kreditnih točk. Programi so si med seboj zelo podob-
ni in obravnavajo podobne teme, (večinoma) pa vključujejo tudi študijsko
prakso (izjema je Španija – za delo z mlajšimi otroki). Vsi programi vklju-
čujejo psihologijo in pedagogiko (splošni predmeti), jezikovne in komu-
nikacijske spretnosti ter posebno in inkluzivno izobraževanje (specialna
didaktika). Razpravljamo o pomenu takšne primerjave za reforme nacio-
nalnih politik v smeri enovitega sistema PVV.
Ključne besede: predšolska vzgoja in varstvo, enoviti in ločeni sistemi, zače-
tno izobraževanje, vzgojtelji_ce, EU primerjava
250