Page 61 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 61
tekst in kontekst: de ecclesia – fatalno besedilo m. jana husa ...

o Bogu, Kristusu, slednjega utelešenju, Devici Mariji in odrešenjskem opra­
vilu; enako tudi ob vprašanju opravičenja človeka po milosti Božji, ob maši,
eshatologiji in zakramentih. Edini topogledni odmik je nauk o evharisti­
ji, kjer je Hus menil enako kot Wycleffe in zagovarjal remanenco. O zakra-
mentu kesanja je učil, da duhovnik odpuščanje grehov le razglasi, ne opravi
pa same odpustitve. O dobrih delih je podobno kot Wycleffe menil, da člo­
vek v stanju težkega greha greši brez izjeme in so tako vse njegove storitv­ e
grešne. Ravnotako je dvomil, da bi bila podelitev hostije veljavna, v kolikor
duhovnik, ki jo podaja, ni predestiniran ali ne izpričuje dobrega moralne­
ga življenja.

Povsem na strani cerkvene opozicije pa je bil pri nauku o cerkvi in nje-
ni ureditvi (Sedlák 1996, 374). Problem, ki so ga v Husovem topoglednem
pisanju razvidevali tedanji teologi, ni bil v mišljenju cerkve kot občestva
predestiniranih, temveč v tem, da je češki teolog sveto cerkev definiral iz-
ključno kot zbor predestiniranih in hotel na tem temelju izpeljati tudi na­
čela in strukturo njenega vodstva. S tem pa so bili zanikani vidna bojujo­
ča se cerkev, njen poglavar papež in zbor kardinalov ter njihova avtoriteta.
– Razkol med Husom in sočasno cerkvijo je bil na tej točki najmočnejši in,
kot se je pokazalo v Konstanci, nerešljiv po mirni, nenasilni poti.

Miselno Husov nauk o cerkvi v letih po njegovi smrti ni doživel po­
sebnega odmeva. Zato pa je toliko močneje učinkoval praktično, kajti zani­
kanje božanskega izvora papeškega primata in učiteljske avtoritete rimske
cerkve je postalo eden od glavnih idejnih opornih stebrov husitskega giba­
nja: Sveto pismo naj bo edini temelj vere, Božji zakon pa naj usmerja vse,
kar se počne javno in/ali zasebno. Pri slednjem Hus ni povsem prezrl tradi­
cije, in tudi husiti ne, kajti za avtoriteto so jim veljali zgodnji cerkveni zbo­
ri in pomembni cerkveni očetje, zlasti prednikejski, toda tudi mlajši teolo­
gi, v kolikor so le-ti svoja besedila utemeljevali z Biblijo. Složno pa so Hus
in husiti zavračali formalni temelj vere, kot ga je razumela rimska cerkev –
cerkveno avtoriteto, proti kateri je praško husitstvo stavilo miselno poten­
co univerze, taboriti pa razuma (Sedlák 1996, 374–375).

Tako so jeseni 1419 nastali Praški artikuli (Čtyři pražské články), ki po­
menijo prvo veroizpoved češke reformacije, program razvijajočega se hu­
sitskega gibanja, toda tudi prvi dokument javne reformirane konfesional­
nosti v Reichu (Říčan 1951, 37–52):

1) Prvič: krščanski duhovniki naj Božjo besedo po Kraljestvu Češkem
oznanjujejo in pridigajo brez vseh ovir, kot to naš Odrešenik
ukazuje.

61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66