Page 44 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 44
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

knjigah kaj zmotnega? In kako ste lahko prekleli knjige v češčini,
ki ste jih videli samo v prevodu, drugače pa vam niso nikoli priš­
le pred oči? (Hlaváček ibid., 155.)

– Nato je anatema zadela še avtorja zavrženih knjig, vztrajnega češk­ ega
pridigarja, sledila pa je izobčitev iz cerkve, le duhovništva mu zaradi zakra­
mentalnega statusa posvetitve tudi koncil ni (z)mogel odvzeti. Ob izobčitvi
so s Husa z obredom degradacije slekli štolo in ornat ter mu razdrli ton­
zuro. Za tem so mu na glavo posadili mitro iz papirja, na kateri so bili v
kričečih barvah, če je verjeti upodobitvi v Richentalovi kroniki, naslikani
kar sami Satanovi vojščaki iz pekla, vtis pa je zagotovo še podkrepil napis
na Husovem pokrivalu: »On je nadheretik!« – Nazadnje je bil Hus predan
»posvetni oblasti«. In ta je opravila raboto tako, da je najprej sežgala knjige
in za njimi možaka, ki jih je spisal, pepel pa zbrala ter vrgla v Ren, »da ne bi
bil Čehom za relik­vijo« (Hlaváček ibid., 159).

Dolga zgodovinska brada ali z univerze na univerzo
in z Otoka na kontinent: De Ecclesia in njena tekstna
genealogija v evropskem kontekstu

Tekst, s katerim se je M. Jan Hus še za življenja sugestivno vpisal v anale te­
danje evropske učene republike in zapečatil lastno tuzemsko usodo, je to­
rej njegov traktat De Ecclesia (1413). Za avtorja to obsežno delo, razdeljeno
na 23 poglavij, ki v modernih izdajah obsega okoli 15 avtorskih pol teksta,
ni bilo le posoda, ki je njegovo ime ponesla med cerkvene dostojanstveni­
ke, zbrane na koncilu v Konstanci, temveč je bilo to besedilo zanj – fa­
talno. Na podlagi artikulacij v De Ecclesia je bila namreč pretežno sesta­
vljena obtožnica in na koncu obsodba češkega magistra pred koncilom.
K slavi samega besedila je zagotovo pripomogla tudi krilatica, ki je bila
skovana na cerkvenem zboru ob Bodenskem jezeru, da Husovo kritično
razmišljan­je o cerkvi »ruši papeštvo ravno toliko kot koran ­krščanstvo«,
zagotovo pa je omenjeno delo do prvih modernih tekstoloških raziskav
Husovih del ob koncu 19. stoletja (npr. Johann Loserth, Václav Flajšhans
v prvi izdaji zbranih del M. Jana Husa itn.) veljalo za najpomembnejši in
najbolj izviren Husov spis.

Sodobna filologija je nato sodbo o izvirnosti spremenila, in tako da­
nes velja, da sta na Husovo delo temeljno vplivala vsaj dva traktata an­
gleškega teol­oga, biblicista in univerzitetnega profesorja Johna Wycleffea

44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49