Page 15 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 15
predgovor
Češki teolog Jan Amos Komenský (1592–1670) je Husa označil za izho-
dišče reformacije. S tem je vzporejal češko tradicijo začetkov Husove refor
macije z nastankom luteranske reformacije. Pravzaprav med njima obsta
jajo jasne podobnosti. Češki narod stoletja ni prebolel travme in krivice, ki
jo je cerkveni zbor v Konstanci zagrešil nad Janom Husom. Hus je bil mož
moralno in versko neoporečen, umaknjen pa je bil s cerkvenega prizori
šča, ker je zaradi nevrednega, grešnega življenja postavil pod vprašaj av
toriteto papeža, cerkvenih zborov, nadškofov, skratka vso avtoriteto teda
nje grešne srednjeveške Cerkve. Njegovo versko prepričanje, njegov ugovor
vesti zoper globinsko, vsebinsko pokvarjenost v tedanji Cerkvi nista mog
la pretehtati formalnih pravnih kriterijev, zaradi katerih so ga na koncilu
v Konstanci obsodili. Na Češkem je bilo po njegovi mučeniški smrti med
zmernejšo strujo husitov, med utrakvisti, uveljavljeno geslo: »Zgorel je he-
retik, rodil se je mučenik!« Češka husitska utrakvistična cerkev ga je imela
za mučenika. S tem, ko je sledil Jezusu, je našel in obdržal svojo usmerje
nost njegovi besedi. In ravno to je pomembno protestantsko prepričanje, ki
je bilo tako močno oblikovano že pri Husu in ga še danes tako visoko spoš
tujemo. Toda ravno danes lahko ponovno razmišljamo o bistvenih načelih
Jana Husa, da nas Jezus kliče, da služimo za Božje kraljestvo, tako da mora
mo v svojem življenju, pri vsakodnevnih opravilih na tej zemlji, med ljud
mi, v svoji kulturi, pri delu, v družinah, Cerkvah in skupnostih, pričati o
Božji resnici. In le tako si lahko zaželimo, kar je Hus vedno dodal na koncu
svojih govorov in spisov: »Amen, Bog daj!« (»Amen, tak Bóh daj!«)
Povezave med Husovim reformnim gibanjem in Luthrovo reformacijo
so bile ob Husovi šeststoletnici tragične smrti in Luthrovi petstoletnici izo
blikovanja 95 tez ponovno vsestransko raziskovane, razjasnjene in na novo
ovrednotene. Strokovna literatura o teh vprašanjih je tako rekoč nepre
gledna. Le-tej lahko Slovenci s ponosom prištejemo odlično delo zgodovi
narja dr. Jonatana Vinklerja »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci, ki potr
juje zapis češkobratskega teologa Lukáša Praškega:
»Bog je začel svoje delo na Češkem.«
(»Buoh začal v Čiechach dielo sve konati«).
mag. Geza Filo, bivši škof
Evangeličanske cerkve Augsburške veroizpovedi
v Sloveniji
15
Češki teolog Jan Amos Komenský (1592–1670) je Husa označil za izho-
dišče reformacije. S tem je vzporejal češko tradicijo začetkov Husove refor
macije z nastankom luteranske reformacije. Pravzaprav med njima obsta
jajo jasne podobnosti. Češki narod stoletja ni prebolel travme in krivice, ki
jo je cerkveni zbor v Konstanci zagrešil nad Janom Husom. Hus je bil mož
moralno in versko neoporečen, umaknjen pa je bil s cerkvenega prizori
šča, ker je zaradi nevrednega, grešnega življenja postavil pod vprašaj av
toriteto papeža, cerkvenih zborov, nadškofov, skratka vso avtoriteto teda
nje grešne srednjeveške Cerkve. Njegovo versko prepričanje, njegov ugovor
vesti zoper globinsko, vsebinsko pokvarjenost v tedanji Cerkvi nista mog
la pretehtati formalnih pravnih kriterijev, zaradi katerih so ga na koncilu
v Konstanci obsodili. Na Češkem je bilo po njegovi mučeniški smrti med
zmernejšo strujo husitov, med utrakvisti, uveljavljeno geslo: »Zgorel je he-
retik, rodil se je mučenik!« Češka husitska utrakvistična cerkev ga je imela
za mučenika. S tem, ko je sledil Jezusu, je našel in obdržal svojo usmerje
nost njegovi besedi. In ravno to je pomembno protestantsko prepričanje, ki
je bilo tako močno oblikovano že pri Husu in ga še danes tako visoko spoš
tujemo. Toda ravno danes lahko ponovno razmišljamo o bistvenih načelih
Jana Husa, da nas Jezus kliče, da služimo za Božje kraljestvo, tako da mora
mo v svojem življenju, pri vsakodnevnih opravilih na tej zemlji, med ljud
mi, v svoji kulturi, pri delu, v družinah, Cerkvah in skupnostih, pričati o
Božji resnici. In le tako si lahko zaželimo, kar je Hus vedno dodal na koncu
svojih govorov in spisov: »Amen, Bog daj!« (»Amen, tak Bóh daj!«)
Povezave med Husovim reformnim gibanjem in Luthrovo reformacijo
so bile ob Husovi šeststoletnici tragične smrti in Luthrovi petstoletnici izo
blikovanja 95 tez ponovno vsestransko raziskovane, razjasnjene in na novo
ovrednotene. Strokovna literatura o teh vprašanjih je tako rekoč nepre
gledna. Le-tej lahko Slovenci s ponosom prištejemo odlično delo zgodovi
narja dr. Jonatana Vinklerja »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci, ki potr
juje zapis češkobratskega teologa Lukáša Praškega:
»Bog je začel svoje delo na Češkem.«
(»Buoh začal v Čiechach dielo sve konati«).
mag. Geza Filo, bivši škof
Evangeličanske cerkve Augsburške veroizpovedi
v Sloveniji
15