Page 15 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 15
predgovor

Češki teolog Jan Amos Komenský (1592–1670) je Husa označil za izho-
dišče reformacije. S tem je vzporejal češko tradicijo začetkov Husove refor­
macije z nastankom luteranske reformacije. Pravzaprav med njima obsta­
jajo jasne podobnosti. Češki narod stoletja ni prebolel travme in krivice, ki
jo je cerkveni zbor v Konstanci zagrešil nad Janom Husom. Hus je bil mož
moralno in versko neoporečen, umaknjen pa je bil s cerkvenega prizori­
šča, ker je zaradi nevrednega, grešnega življenja postavil pod vprašaj av­
toriteto papeža, cerkvenih zborov, nadškofov, skratka vso avtoriteto teda­
nje grešne srednjeveške Cerkve. Njegovo versko prepričanje, njegov ugovor
vesti zoper globinsko, vsebinsko pokvarjenost v tedanji Cerkvi nista mog­
la pretehtati formalnih pravnih kriterijev, zaradi katerih so ga na koncilu
v Konstanci obsodili. Na Češkem je bilo po njegovi mučeniški smrti med
zmernejšo strujo husitov, med utrakvisti, uveljavljeno geslo: »Zgorel je he-
retik, rodil se je mučenik!« Češka husitska utrakvistična cerkev ga je imela
za mučenika. S tem, ko je sledil Jezusu, je našel in obdržal svojo usmerje­
nost njegovi besedi. In ravno to je pomembno protestantsko prepričanje, ki
je bilo tako močno oblikovano že pri Husu in ga še danes tako visoko spoš­
tujemo. Toda ravno danes lahko ponovno razmišljamo o bistvenih načelih
Jana Husa, da nas Jezus kliče, da služimo za Božje kraljestvo, tako da mora­
mo v svojem življenju, pri vsakodnevnih opravilih na tej zemlji, med ljud­
mi, v svoji kulturi, pri delu, v družinah, Cerkvah in skupnostih, pričati o
Božji resnici. In le tako si lahko zaželimo, kar je Hus vedno dodal na koncu
svojih govorov in spisov: »Amen, Bog daj!« (»Amen, tak Bóh daj!«)

Povezave med Husovim reformnim gibanjem in Luthrovo reformacijo
so bile ob Husovi šeststoletnici tragične smrti in Luthrovi petstoletnici izo­
blikovanja 95 tez ponovno vsestransko raziskovane, razjasnjene in na novo
ovrednotene. Strokovna literatura o teh vprašanjih je tako rekoč nepre­
gledna. Le-tej lahko Slovenci s ponosom prištejemo odlično delo zgodovi­
narja dr. Jonatana Vinklerja »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci, ki potr­
juje zapis češkobratskega teologa Lukáša Praškega:

»Bog je začel svoje delo na Češkem.«
(»Buoh začal v Čiechach dielo sve konati«).

mag. Geza Filo, bivši škof
Evangeličanske cerkve Augsburške veroizpovedi

v Sloveniji

15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20