Page 104 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 104
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

1612 (Herborn, izdaja novega latinskega in nemškega prevoda češkega iz­
virnika) (Říčan 1951, 113).

V lastno konfesijo so češki bratje zapisali naslednjo formulacijo nauka
o opravičenju zgolj po veri:

VI. O Kristusu Odrešeniku in o opravičenju skozi vero vanj
Šesta glavna točka krščanskega nauka pri nas je polna in živa
vera v Gospoda Jezusa Kristusa in v opravičenje po tej veri. Kajti
nadvse gotovo je, da po padcu v raju nihče od ljudi ne more priti
k miru z Bogom ter biti osvobojen iz suženjstva grehu, smrti, hu­
diču in pogubljenju, razen po posredniku med Bogom in ljudmi,
Jezusu Kristusu, ki je zavoljo svoje žrtvene smrti, sam svet in ne­
dolžen, plačal vse naše dolge, s svojo krvjo umil našo umazanost,
s svojo smrtjo premagal našo smrt in nas more obdarovati s pra­
vičnostjo in življenjem, kajti od Boga je storjen v modrost, pravič­
nost, posvečenje in odkupitev (1 Kor 1,30).
[...]
5. O zakladu opravičenja in odrešitve, živi in opravičujoči veri v
Kristusa na podlagi Pisma verujemo, da noben človek po lastni
volji z lastnim telesom in krvjo ne more prejeti ter dobiti opravi­
čenja ...

VII. O dobrih delih in krščanskem odrešenju
Verujemo tudi, da so ljudje po veri v Kristusa Jezusa opravičeni
zastonj, po milosti Božji, brez vseh lastnih del, in tako Bogu lju­
bi; morajo pa nato pridno vršiti dobra, od Gospoda Boga zapo­
vedana dela ter vsakdo po svojem stanu, redu, starosti in poklicu
z njimi dobro služiti Bogu (1 Kol 1,10), kot pritiče evangeliju (Fil
1,27). Kajti tako je apostolom naročil Gospud: »Učite jih izpolnje­
vati vse, karkoli sem vam zapovedal.« (Mt 28,20) (Říčan 1951, 136–
37, 141)
Jan Augusta je skušal Luthrov preboj o opravičenju zgolj po milos­
ti in veri kar najbolj zasidrati tudi med svoje verske sobrate. To je pogos­
to počel ne brez bodice proti duhovnikom Utrakvistične cerkve, ki da skri­
vajo to glavno evangelijsko dobro novico in temelj vere, menda pogosto
celo iz nečastnih pridobitnih razlogov. Augusti je pri prizadevanju teologi­
jo češk­ ih bratov postaviti tesno ob Luthrovo teološko misel o milosti in veri

104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109