Page 219 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 219
usvajanje tujega jezik a: stališča mlajših učencev
Problem, namen in cilji raziskave
V šolskem letu 2014/2015 je prvi tuji jezik (TJ 1) uveden v drugi razred ene
tretjine slovenskih javnih osnovnih šol. Poskusno uvajanje je trajalo do šol-
skega leta 2016/2017, ko je bil TJ 1 uveden frontalno v vse osnovne šole. Na
področju učenja in poučevanja mlajših učencev ni bila v Sloveniji še izpe-
ljana nobena raziskava stališč do učenja TJ 1, zato smo se osredinili na raz-
iskovanje ravno tega segmenta učenja mlajših učencev. Poseben izziv nam
je predstavljala rana mladost učencev, obstaja namreč veliko različnih pog-
ledov na to, kako najbolj primerno motivirati mlajše učence za učenje. Gle-
de na raziskavo, ki jo je opravila Enever (2011), imajo mlajši učenci določe-
no stališče do učenja tujega jezika, še preden vstopijo šolo. Izkazalo se je, da
stališč ni lahko spremeniti, ker je ravno lastnost nespreminjanja oziroma
stalnosti osrednja lastnost pri oblikovanju stališč (Nastran Ule, 1997: 115;
Ule, 2005; Wesely, 2012).
Raziskovalne hipoteze
Raziskava se je osredinila na osem slovenskih javnih osnovnih šol, ki so
sprejele naše vabilo k raziskavi. Postavili smo si tri raziskovalne hipoteze:
(1) obstajajo statistično značilne razlike v stališčih mlajših učencev do uva-
janja TJ 1 glede na spol, (2) glede na starost in (3) glede na šolo, kjer se uči-
jo prvega tujega jezika.
Raziskovalna metodologija
Raziskovalna paradigma
Raziskava je bila izpeljana v skladu s smernicami za opisno in kavzalno
ter neeksperimentalno pedagoško raziskovanje. Rezultati so predstavljeni
v Preglednicah 1, 2, 3 in 4 ter v preglednici v Prilogah.
Raziskovalni vzorec
Postopnemu uvajanju prvega tujega jezika v prvo vzgojno-izobraževalno
obdobje (prvi do tretji razred) je v prvem šolskem letu uvajanja, 2014, pris-
topilo 61 slovenskih javnih osnovnih šol, izbranih s strani Ministrstva za
izobraževanje, znanost in šport (Uradni list R Slovenije, 2014). Omenjene
šole smo kontaktirali po elektronski pošti. Izkazalo se je, da se bo posto-
pnemu uvajanju v prvem letu pridružilo le 59 osnovnih šol od 61 (96,7 %),
osem ali 13,5 % osnovnih šol, ki so se odločile izvajati postopno uvajanje
prvega tujega jezika v drugi razred, pa se je odzvalo našemu vabilu za so-
219
Problem, namen in cilji raziskave
V šolskem letu 2014/2015 je prvi tuji jezik (TJ 1) uveden v drugi razred ene
tretjine slovenskih javnih osnovnih šol. Poskusno uvajanje je trajalo do šol-
skega leta 2016/2017, ko je bil TJ 1 uveden frontalno v vse osnovne šole. Na
področju učenja in poučevanja mlajših učencev ni bila v Sloveniji še izpe-
ljana nobena raziskava stališč do učenja TJ 1, zato smo se osredinili na raz-
iskovanje ravno tega segmenta učenja mlajših učencev. Poseben izziv nam
je predstavljala rana mladost učencev, obstaja namreč veliko različnih pog-
ledov na to, kako najbolj primerno motivirati mlajše učence za učenje. Gle-
de na raziskavo, ki jo je opravila Enever (2011), imajo mlajši učenci določe-
no stališče do učenja tujega jezika, še preden vstopijo šolo. Izkazalo se je, da
stališč ni lahko spremeniti, ker je ravno lastnost nespreminjanja oziroma
stalnosti osrednja lastnost pri oblikovanju stališč (Nastran Ule, 1997: 115;
Ule, 2005; Wesely, 2012).
Raziskovalne hipoteze
Raziskava se je osredinila na osem slovenskih javnih osnovnih šol, ki so
sprejele naše vabilo k raziskavi. Postavili smo si tri raziskovalne hipoteze:
(1) obstajajo statistično značilne razlike v stališčih mlajših učencev do uva-
janja TJ 1 glede na spol, (2) glede na starost in (3) glede na šolo, kjer se uči-
jo prvega tujega jezika.
Raziskovalna metodologija
Raziskovalna paradigma
Raziskava je bila izpeljana v skladu s smernicami za opisno in kavzalno
ter neeksperimentalno pedagoško raziskovanje. Rezultati so predstavljeni
v Preglednicah 1, 2, 3 in 4 ter v preglednici v Prilogah.
Raziskovalni vzorec
Postopnemu uvajanju prvega tujega jezika v prvo vzgojno-izobraževalno
obdobje (prvi do tretji razred) je v prvem šolskem letu uvajanja, 2014, pris-
topilo 61 slovenskih javnih osnovnih šol, izbranih s strani Ministrstva za
izobraževanje, znanost in šport (Uradni list R Slovenije, 2014). Omenjene
šole smo kontaktirali po elektronski pošti. Izkazalo se je, da se bo posto-
pnemu uvajanju v prvem letu pridružilo le 59 osnovnih šol od 61 (96,7 %),
osem ali 13,5 % osnovnih šol, ki so se odločile izvajati postopno uvajanje
prvega tujega jezika v drugi razred, pa se je odzvalo našemu vabilu za so-
219